2026-06-16, 13:29
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Lägg till en liter socker då, så har du din kräk-sås.

Nämen för att svara på frågan är det ju för att alla korkskallar i världen har börjat fatta att socker är farligt och de dricker skit, så för längesen gjorde man ett alternativ med kemikalier istället som korkskallarna kan dricka i minst 20 år till innan de inser att det är skit med. Innan dess har man hittat nåt nytt skit att mata idioterna med.

Socker är nog den minst farliga "drogen" av alla. Tobak är betydligt farligare, men ändå finns alla cigarett och snusmärken både i original och white. Tänk vilket jävla liv det skulle bli om man tog bort originalen och endast hade white-alternativet.
Citera
2026-06-16, 13:31
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Socker är nog den minst farliga "drogen" av alla. Tobak är betydligt farligare, men ändå finns alla cigarett och snusmärken både i original och white. Tänk vilket jävla liv det skulle bli om man tog bort originalen och endast hade white-alternativet.

Men nu jämför du äpplen och pungkulor. Väntar fortfarande på recept dock.
Citera
Medlem
Svensklistans avatar
Citat:
Burger King har tagit bort vanlig Fanta i hela landet. Den försvann från restaurangen i min stad och då mailade jag dem (eller om jag skrev till dem på FB, minns inte) och då sa de att det var likadant i hela landet.

Och det gäller inte bara fanta. De har inte en enda sockerläsk. Det är Zingo zero, 7up Zero, Sprite Zero, Exotic Zero osv.

Samma sak i flera mataffärer. På Willys finns endast Fanta kvar som "vanlig". Allt annat är zero.
Det är förmodligen en komplott i att förgifta oss ännu mer medans de säljer in konceptet att "det här magiska sockermedlet som inte är socker är mycket bättre för dig än socker!!"
Citera
Medlem
nästan alltid när monster kommer ut med en ny smak så är det zero, vilket gör att det bara är att skippa för dom är inte lika goda.

problemet är väl alla tjockisar, vanliga människor har inga problem med att en läsk innehåller socker, anledning är att vi inte dricker 4 liter om dan.
Citera
2026-06-16, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Ja förlåt, taskigt av mig. Ber om ursäkt, har du recept? Får prova. Men vad fan släng i socker då som sagt? Hur kan du inte hitta riktig fanta, finns ju i varenda jävla turkkiosk, 7/eleven, Pressbyrån, Willys, Ica etc
Självklart, från minnet ungefär:

2dl Creme Fraiche
1dl Majonäs (Kewpie är god!)
Salt
Peppar
Aromat eller ”Salladskrydda”
Paprikapulver
Oregano (torkad går bra)
Persilja
0.5dl Riktig Fanta med socker (eller mer om man vill ha lite lösare och sötare sås)

Så kan du göra en schysst Souvlakirulle på fläskkarré och grönsaker.

Nej jag har somsagt inte hittat vanlig Fanta med bara socker. Alltså den orangea varianten.
Senast redigerad av Devalvera 2026-06-16 kl. 13:35.
Citera
2026-06-16, 13:33
Medlem
därför att: DRINK FANTA FREE - STAY BAMBOOCHA!!
Citera
2026-06-16, 13:33
Medlem
Jag fattar inte att fler inte bryr sig om tänderna och skippar Zero-läsken.
Även om det inte är socker i så är det inte bra för tänderna.
Citera
2026-06-16, 13:35
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Burger King har tagit bort vanlig Fanta i hela landet. Den försvann från restaurangen i min stad och då mailade jag dem (eller om jag skrev till dem på FB, minns inte) och då sa de att det var likadant i hela landet.

Och det gäller inte bara fanta. De har inte en enda sockerläsk. Det är Zingo zero, 7up Zero, Sprite Zero, Exotic Zero osv.

Samma sak i flera mataffärer. På Willys finns endast Fanta kvar som "vanlig". Allt annat är zero.
BK, McDonalds, KFC har allihop endast Coca cola original kvar. Allt annat är Zero.

Fanta original finns sedan flera år inte kvar i Sverige. Det är en hybrid med socker och artificiella sötningsmedel.

Pepsi original finns likaså ej heller längre. Även den är förstörd med artificiella sötningsmedel.

Finns nästan ingen naturligt sötad läsk kvar över huvud taget i butik heller. Uppskattar att 95% är konstsötat.
Förut var det ett val man kunde göra. Så ej längre.
Konstgjorda sötningsmedel är billigare än socker. Det är förklaringen.
Att det smakar skit och att många kunder hellre står över struntar bryggerierna i.
Citera
2026-06-16, 13:39
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Självklart, från minnet ungefär:

2dl Creme Fraiche
1dl Majonäs (Kewpie är god!)
Salt
Peppar
Aromat eller ”Salladskrydda”
Paprikapulver
Oregano (torkad går bra)
Persilja
0.5dl Riktig Fanta med socker (eller mer om man vill ha lite lösare och sötare sås)

Så kan du göra en schysst Souvlakirulle på fläskkarré och grönsaker.

Nej jag har somsagt inte hittat vanlig Fanta med bara socker. Alltså den orangea varianten.

Tack! Du gillar sött, är inget fan av Kewpie för den är också söt. Gillar sura, starka jävla saker. Men låter gött, gillar sås i allmänhet så får prova. Tycker fortfarande det är helt sjukt att du inte kan hitta fanta. Kan tyvärr inte svara, där jag bor finns det överallt.
Citera
2026-06-16, 13:41
Medlem
Citat:
Vadå kräk-sås, detta är en klassisk sås som är ljuvlig. Ja, om man får tag i Fanta Orange med socker. Men det får man ju inte tag i längre. Vet nån vart man kan få tag i riktig Fanta?
Du behöver inte riktig fanta från superkapitalisterna på cola company.

Finns italiensk läsk i glasflaska med hög juice% .Tyvärr säljs den inte på jättemånga ställen så då är san pellegrino apelsin med 15% juice altenativet (fanta har minskat från 12% tll under 5% under åren)

Köp inte den sockerfria med mycket mindre juice av misstag bara
Citera
2026-06-16, 13:44
Medlem
Finns inget större och tjockare pick me-beteende än att vara emot sockerfritt. I ett blindtest hade ni antagligen inte märkt någon skillnad eller föredragit det sockerfria, då era smaklökare är för underutvecklade av allt socker.
Citera
2026-06-16, 13:48
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Jag skulle handla lite Fanta och göra en god Fanta-sås som man kan ha till grillat kött etc (ungefär Creme fraiche, majonäs, örter, kryddor, Fanta)

När jag kommer till min Coop så finns där bara Fanta Zero???? Va i helvete, jag vill ju ha med socker.

Kollar lite mer och hittar en annan burk. Fanta ”Low Calorie”, som består av socker OCH sötningsmedel???

Dom hade ingen vanlig Fanta med vanligt socker.

När fan blev lightläsk den nya standarden?

Förmodligen för att många zero-läskedrycker i dag smakar som helt vanlig läsk. 7up zero skulle ingen regera på om man inte sagt att det var zero.

Annat var det förr. Kommer ihåg Jaffa Light på 90-talet som på riktigt var så äcklig att jag spydde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in