Igår, 12:59
Medlem
Jag skulle handla lite Fanta och göra en god Fanta-sås som man kan ha till grillat kött etc (ungefär Creme fraiche, majonäs, örter, kryddor, Fanta)

När jag kommer till min Coop så finns där bara Fanta Zero???? Va i helvete, jag vill ju ha med socker.

Kollar lite mer och hittar en annan burk. Fanta ”Low Calorie”, som består av socker OCH sötningsmedel???

Dom hade ingen vanlig Fanta med vanligt socker.

När fan blev lightläsk den nya standarden?
Citera
Igår, 13:03
Medlem
När jag går in på Coca-Colas svenska hemsida så finns där ingen vanlig fanta med endast socker.

Här är innehållsförteckningen på Fanta ”Low Calorie”:

Citat:
Ingredienser: Kolsyrat vatten, socker, apelsinjuice från koncentrat (5 %), syror (E 330, E 296), naturlig apelsinarom med andra naturliga aromer, sötningsmedel (acesulfam K, aspartam), stabiliseringsmedel (E 414, E 445), surhetsreglerande medel (E 331), antioxidationsmedel (E 300), färgämne (E 160a)

Hur kan detta smugits sig in? Dom döljer ju med liten text på burken att dom infört sötningsmedel. Vart tog vanlig Fanta vägen?

Socker är väl inte det nyttigaste. Men här får man det sämsta av två världar. Socker och sötningsmedel. Borde vara förbjudet tycker jag.
Senast redigerad av Devalvera Igår kl. 13:07.
Citera
Igår, 13:06
Medlem
Noetlovskijs avatar
Billigare att tillverka utan socker och så kan de behålla samma pris mot kund = vinst.
Citera
Igår, 13:08
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Billigare att tillverka utan socker och så kan de behålla samma pris mot kund = vinst.

Allt är billigare att göra själv. Man köper varor för att dom smakar som det man vill det ska göra.

Och ja, varför i helvete ska all denna sockerfria läsk finnas för? För att alla jävla fetton tror att dom dricker något nyttigt?
Citera
Igår, 13:09
Medlem
McDonalds har väl bara sockerfri Sprite och Fanta numera också? Det syns åtminstone att socker fasas ut överallt när det gäller dryck
Citera
Igår, 13:15
Medlem
TUKs avatar
För att du inte blir fet om du dricker dessa zeroläsker. Inga kalorier.
Senast redigerad av TUK Igår kl. 13:21.
Citera
Igår, 13:15
Medlem
Svensklistans avatar
Äckligt som fan och heter ju förfan Zero för att det ska vara ett "Alternativ" och inte den faktiska läskedrycken!!!
Citera
Igår, 13:16
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jag skulle handla lite Fanta och göra en god Fanta-sås som man kan ha till grillat kött etc (ungefär Creme fraiche, majonäs, örter, kryddor, Fanta)

När jag kommer till min Coop så finns där bara Fanta Zero???? Va i helvete, jag vill ju ha med socker.

Kollar lite mer och hittar en annan burk. Fanta ”Low Calorie”, som består av socker OCH sötningsmedel???

Burger Kings Fanta här där jag bor var den absolut godaste man kunde dricka. Nu ersatte man den med socker/sötningsmedel och den smakar rent utav skit.

Jag dricker annars Cola sockerfri då jag tycker den smakar i stort sätt densamma.
Citera
Igår, 13:17
Medlem
Citat:

Det började ju med vanliga Pepsi som år 2024 ändrade sitt recept till en blandning av socker och sötningsmedel. Det betyder att nu har tydligen även Fanta gjort det. Tycker det är idiotiskt, ja. För om man vill bara ha socker i sin läsk då vill man ju inte ha en hybridblandning av sötningsmedel och socker. Förstår inte vitsen med denna hybridblandning, och vem det är som skulle gilla det.
Citera
Igår, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Allt är billigare att göra själv. Man köper varor för att dom smakar som det man vill det ska göra.

Och ja, varför i helvete ska all denna sockerfria läsk finnas för? För att alla jävla fetton tror att dom dricker något nyttigt?

Det kan ju va så att alla inte gillar smaken av socker?

Jag föredrog Cola Light, men den hittar jag inte längre.
Citera
Igår, 13:18
Medlem
Citat:

fanta e ju rena skräpet.
De har succesivt minskat från 12% apelsin till 8% och sen till 5% och jag tror det va ännu mindre nu.

Zingo är fortfarande socker och 8% juice eller san pellegrino (se upp för de nya sockerfria med sötningsmedel +mycket mindre juice) 15% juice i sockervesionen.

Eller så finns det italienska läskedrycker i äkta glasflaska med runt 16% juice.
Citera
Igår, 13:19
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Vår oro, är att vanlig läskeblask bryggd på svenskt socker kommer fasas ut inom bara några år.

KidZen som är dagens konsumenter är hjärntvättade att bara efterfråga fulsötad "Zer0" med syntetiska sötningsmedel - tänk läsk på sacketter - etter värre.

Detta är ett hot emot svensk alkoholfri dryckeskultur som allt sedan 1950-talet byggts av läsk med socker. Svenska falukroppar har byggts av sockerläsk och genom kroppsarbete har Sverige byggts.

ILLaarslande beviset på vartåt det barkar: En svensk klassiker som Cuba Cola, finns sedan antal år på 1½L PET bara i form av fulsötad Zero.

Svenska folk - kräv aktivt sockerläsken kvar. Skriv till VD (ring växeln för person-namn) för varje bryggeri. Tag upp detta med din riksdagsmanskvinna. Med din kongressman. Med din senator. Med Public Service. Med TV4:s nyhetsred.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in