Citat:
Ursprungligen postat av
EnRosaHamster
Att titta på hur musiken skapas är att missa målet. I slutändan är musik en emotionell upplevelse för lyssnaren. Om en AI-genererad låt kan väcka exakt samma gåshud, tårar eller dansglädje som en live-inspelad jazzgrupp, spelar det då någon roll för lyssnaren hur de digitala signalerna uppstod?
Detta är inte ett framtidsscenario. Det sker redan här och nu, och tekniken blir bara bättre för varje sekund.
Fast om man skrapar lite på ytan bakom enskilda låtar och fördjupar sig i en genre eller ett konstnärsskap så stärker det ens intryck av musiken. Du argumenterar återkommande till AI-musikens förträfflighet när det kommer till att skräddarsy låtar för sin publik. I vissa situationer har du säkert rätt, men om vi betraktar musik i ett större perspektiv, där den fyller andra funktioner än att vara ett peppigt bakgrundssorl spelat ur usla högtalare, så ser jag fortfarande inte hur AI är bättre.
Jag har nämnt flera exempel på detta tidigare, men kan lägga till exempelvis körmusik. Sverige har flest körsångare per capita i världen (om jag minns rätt) och en av världens mest ansedda körer (radiokören). Att de nått den nivån beror helt på samspelet mellan sångare och dirigent, samt deras förmåga att anpassa sig till de akustiska rum där deras konserter framförs. Hur ska en AI kunna leverera bättre konserter i det formatet än människor tänker du?