2026-06-16, 13:22
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Onödigt. Vad jag må tycka är bra kanske du hatar. Du får leta själv: https://suno.com/explore
Lyssnade på några exempel. Tekniken har blivit bättre. Låter snyggt men fortfarande lite plastigt. Det kan ju också vara en psykologisk effekt. Om man tänker på att det är fake då låter det fake. Jag kände ganska snabbt att jag hade hört tillräckligt.
Citera
2026-06-16, 15:27
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Lyssnade på några exempel. Tekniken har blivit bättre. Låter snyggt men fortfarande lite plastigt. Det kan ju också vara en psykologisk effekt. Om man tänker på att det är fake då låter det fake. Jag kände ganska snabbt att jag hade hört tillräckligt.

Visst men det gäller även mänskligt skapad musik. Man gillar inte allt. Du måste leta och hitta de du gillar.

Att du trodde att du automatiskt skulle gilla de första bästa låtarna du spelade upp är lite fel inställning. Så fungerar det inte heller med mänskliga artister. Du måste komma in med en realistisk förväntan.

Om det är ljudkvalitet du söker så ska du spela upp de med märkningen v5.5. De använder den senaste tekniken.
Citera
2026-06-16, 15:43
Medlem
Citat:
Att titta på hur musiken skapas är att missa målet. I slutändan är musik en emotionell upplevelse för lyssnaren. Om en AI-genererad låt kan väcka exakt samma gåshud, tårar eller dansglädje som en live-inspelad jazzgrupp, spelar det då någon roll för lyssnaren hur de digitala signalerna uppstod?

Detta är inte ett framtidsscenario. Det sker redan här och nu, och tekniken blir bara bättre för varje sekund.
Du har några poänger men jag tror och hoppas att du har fel i längden. AI verkar inte kunna göra något unikt, vilket i och för sig blir svårare och svårare för mänskliga låtskrivare också. Allt har redan gjorts tror jag. Plus att de flesta människor vill nog uppleva musik live, spelad av människor på riktiga instrument. Däri ligger ju den största upplevelsen tänker jag. De länkar du la med i tråden var väldigt intetsägande. Man hör så väl att det AI och därmed väldigt sterilt, dött på något sätt. Men det är min smak.
Citera
2026-06-16, 22:11
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Prova den här spellistan.

https://suno.com/playlist/3338b2fc-ff37-4a59-a2c5-3f09781a99e2
Senast redigerad av EnRosaHamster 2026-06-16 kl. 22:20.
Citera
2026-06-16, 22:20
Medlem
Citat:
Att titta på hur musiken skapas är att missa målet. I slutändan är musik en emotionell upplevelse för lyssnaren. Om en AI-genererad låt kan väcka exakt samma gåshud, tårar eller dansglädje som en live-inspelad jazzgrupp, spelar det då någon roll för lyssnaren hur de digitala signalerna uppstod?

Detta är inte ett framtidsscenario. Det sker redan här och nu, och tekniken blir bara bättre för varje sekund.
Fast om man skrapar lite på ytan bakom enskilda låtar och fördjupar sig i en genre eller ett konstnärsskap så stärker det ens intryck av musiken. Du argumenterar återkommande till AI-musikens förträfflighet när det kommer till att skräddarsy låtar för sin publik. I vissa situationer har du säkert rätt, men om vi betraktar musik i ett större perspektiv, där den fyller andra funktioner än att vara ett peppigt bakgrundssorl spelat ur usla högtalare, så ser jag fortfarande inte hur AI är bättre.

Jag har nämnt flera exempel på detta tidigare, men kan lägga till exempelvis körmusik. Sverige har flest körsångare per capita i världen (om jag minns rätt) och en av världens mest ansedda körer (radiokören). Att de nått den nivån beror helt på samspelet mellan sångare och dirigent, samt deras förmåga att anpassa sig till de akustiska rum där deras konserter framförs. Hur ska en AI kunna leverera bättre konserter i det formatet än människor tänker du?
Citera
2026-06-16, 22:24
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Fast om man skrapar lite på ytan bakom enskilda låtar och fördjupar sig i en genre eller ett konstnärsskap så stärker det ens intryck av musiken. Du argumenterar återkommande till AI-musikens förträfflighet när det kommer till att skräddarsy låtar för sin publik. I vissa situationer har du säkert rätt, men om vi betraktar musik i ett större perspektiv, där den fyller andra funktioner än att vara ett peppigt bakgrundssorl spelat ur usla högtalare, så ser jag fortfarande inte hur AI är bättre.

Jag har nämnt flera exempel på detta tidigare, men kan lägga till exempelvis körmusik. Sverige har flest körsångare per capita i världen (om jag minns rätt) och en av världens mest ansedda körer (radiokören). Att de nått den nivån beror helt på samspelet mellan sångare och dirigent, samt deras förmåga att anpassa sig till de akustiska rum där deras konserter framförs. Hur ska en AI kunna leverera bättre konserter i det formatet än människor tänker du?

Nja, vi behöver inte jämföra specifika situationer.

Vi kan bara konstatera att vi har kommit väldigt långt med AI och det här är ändå bara början. De här musiktjänsterna är bara två år gamla och AI blir bättre för varje dag som går.

Vad säger du om denna? https://suno.com/s/DdXny12yOF6GL0QI
Citera
2026-06-16, 22:49
Medlem
Citat:
Nja, vi behöver inte jämföra specifika situationer.

Vi kan bara konstatera att vi har kommit väldigt långt med AI och det här är ändå bara början. De här musiktjänsterna är bara två år gamla och AI blir bättre för varje dag som går.

Vad säger du om denna? https://suno.com/s/DdXny12yOF6GL0QI
Du har sagt det redan. Du får gärna bemöta resten av mina resonemang också.

Gällande låten: Det låter som en gammal bluesballad-standard, med märkliga produktionsinslag av modernare soul och popmusik (sångeffekterna och hur vokalspåret ibland dubbleras, ibland stöttas av en kör). Brasset skiftar mellan någon sorts franskt horn-liknande sampling, trumpetdublleringar och synthbrass som låter som pluggar från tidigt 2000-tal. Sången växlar mellan rockstämma i huvudklang och dämpad, jazzig alt samtidigt som blåset är all over the place. Kort sagt en ganska märklig låt som varken bryter ny mark eller förvaltar ett musikaliskt arv.
Citera
2026-06-16, 23:17
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Du har sagt det redan. Du får gärna bemöta resten av mina resonemang också.

Gällande låten: Det låter som en gammal bluesballad-standard, med märkliga produktionsinslag av modernare soul och popmusik (sångeffekterna och hur vokalspåret ibland dubbleras, ibland stöttas av en kör). Brasset skiftar mellan någon sorts franskt horn-liknande sampling, trumpetdublleringar och synthbrass som låter som pluggar från tidigt 2000-tal. Sången växlar mellan rockstämma i huvudklang och dämpad, jazzig alt samtidigt som blåset är all over the place. Kort sagt en ganska märklig låt som varken bryter ny mark eller förvaltar ett musikaliskt arv.
Vi vet ju vad du tycker om AI-musik, och jag säger ingenting om det. Jag håller med dig i mycket av det du säger. Jag tror att människor alltid kommer att spela själva, liksom att man alltid kommer att måla, skriva böcker osv. Men vart är utvecklingen på väg? Finns det en framtid för mänsklig musik? Kommer det att komma en motreaktion mot floden av AI-musik?
Citera
2026-06-16, 23:27
Medlem
Bilderberg78s avatar
Delar i Ableton Live 12 Suite, vill jag såklart ska kunna automatiseras med AI-verktyg. Allt som heter AI blir inte AI-musik till 100%.
Det blir en naturlig del av ett snabbare konstnärligt skapande.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in