2026-06-15, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Det finns tiotusentals låtar för alla smaker och det bara växer ohämmat varenda dag. Gå och utforska själv: https://suno.com/explore
Det besvarar inte min fråga. Att AI kan generera ett jättestort material betyder inte att den kan reproducera exempelvis samspelet som ryms i erfarenheten hos en rutinerad jazzgrupp, ett spelmanslag eller de banbrytande konstnärliga idéerna vi ser avlösa varandra inom tex. den klassiska musikhistorien. Hög konstnärlig kvalitet uppstår i regel genom hantverket hos musikskaparen, inte hos åhöraren.
Citera
2026-06-16, 02:37
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Kommer vi att behöva omdefiniera vad konstnärligt värde faktiskt innebär när lyssnarens neurologiska respons frikopplas från skaparens avsikt?

Man kanske kan jämföra elgitarr och saxofon med hästskit. Den luktar vidrigt för den oinsatte, men luktar ljuvligt för de som har vuxit upp i den miljön. Hör man en distad elgitarr så associerar man den med gamla guitar heroes och bohemiska miljöer, men i takt med att dessa försvinner så kommer nog musiken bli mer och mer bubbelgum.
Citera
2026-06-16, 09:31
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Det besvarar inte min fråga. Att AI kan generera ett jättestort material betyder inte att den kan reproducera exempelvis samspelet som ryms i erfarenheten hos en rutinerad jazzgrupp, ett spelmanslag eller de banbrytande konstnärliga idéerna vi ser avlösa varandra inom tex. den klassiska musikhistorien. Hög konstnärlig kvalitet uppstår i regel genom hantverket hos musikskaparen, inte hos åhöraren.

Att titta på hur musiken skapas är att missa målet. I slutändan är musik en emotionell upplevelse för lyssnaren. Om en AI-genererad låt kan väcka exakt samma gåshud, tårar eller dansglädje som en live-inspelad jazzgrupp, spelar det då någon roll för lyssnaren hur de digitala signalerna uppstod?

Detta är inte ett framtidsscenario. Det sker redan här och nu, och tekniken blir bara bättre för varje sekund.
Citera
2026-06-16, 10:20
Medlem
Citat:
Till min egen förundran har mänskliga artister helt slutat beröra mig. Allt förändrades när jag började utforska AI-genererad musik.

Jag är medveten om att jag är tidigt ute och att tanken provocerar många. Men jag har grävt länge och jag har hittat guld.

De känslor, rysningar och den rena njutning som de bästa AI-låtarna ger mig idag spelar i en helt egen liga jämfört med traditionell musik.

Mina tankegångar:

Vad händer med den mänskliga musikens status när det mekaniska ger starkare känslor?

Om en algoritm kan knäcka koden för våra biologiska triggerpunkter och ge starkare rysningar än en mänsklig artist, vad blir då värdet av "äkthet" och mänskligt lidande bakom ett kreativt verk?

Kommer vi att behöva omdefiniera vad konstnärligt värde faktiskt innebär när lyssnarens neurologiska respons frikopplas från skaparens avsikt?

Frågan är inte längre om den mänskligt skapade musiken går mot sin död, utan snarare hur snart vi är där.

Visst, det finns mycket bra AI-genererad musik men det finns mycket skit också. Jag lyssnar mycket på AI-genererad Ed Sheeran inspirerade låtar. Många av dessa tycker jag är bättre än hans egna låtar.

Det finns många frågeställningar kring AI-genererad musik t.ex. så borde ursprungsartisten erhålla royalty. Dessutom borde man inte få påstå att låtarna är gjorda av artisten i fråga utan det måste framgå att musiken är AI-genererad.

Jag fortsätter dock att lyssna på bra musik oavsett om den är AI-genererad eller "äkta".
Citera
2026-06-16, 10:48
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Till min egen förundran har mänskliga artister helt slutat beröra mig. Allt förändrades när jag började utforska AI-genererad musik.

Jag är medveten om att jag är tidigt ute och att tanken provocerar många. Men jag har grävt länge och jag har hittat guld.

De känslor, rysningar och den rena njutning som de bästa AI-låtarna ger mig idag spelar i en helt egen liga jämfört med traditionell musik.

Mina tankegångar:

Vad händer med den mänskliga musikens status när det mekaniska ger starkare känslor?

Om en algoritm kan knäcka koden för våra biologiska triggerpunkter och ge starkare rysningar än en mänsklig artist, vad blir då värdet av "äkthet" och mänskligt lidande bakom ett kreativt verk?

Frågan är inte längre om den mänskligt skapade musiken går mot sin död, utan snarare hur snart vi är där.
Men du hade inget exempel på någon bra AI-musik?

Jag tycker att det är tekniskt imponerande med en del AI-musik men jag hör nästan alltid ett par stora brister:

1. Ljudkvalitet. Det låter inte lika öppet eller krispigt som professionellt mixad musik. Det kanske kan lösas tekniskt men jag har inte hört det än.

2. Det låter för perfekt i det rytmiska. Människor spelar inte exakt i takt och det leder till att musiken blir mer levande, mänsklig, analog. AI-musik låter mer som 5 perfekt synkade trummaskiner som spelar alla slag på exakt samma mikrosekund.

3. Snart om inte redan kommer nästa generations AI tränas på AI-musik. Då blir musiken mer urvattnad och likriktad på sikt. Det blir som en fotokopia på en fotokopia på en fotokopia. Det blir inget bra efter 10 kopieringar.
Citera
2026-06-16, 11:11
Medlem
Citat:
Tvärtemot dig så tror jag inte det kommer gå över.

AI håller just nu på att i grunden förändra hur musik skapas. Genom att knäcka koderna och låsa upp allt mer avancerade algoritmer kommer AI snart att kunna producera de "perfekta" låtarna - skräddarsydda för varje tänkbar genre, nisch och personlig smak.

Musik var bättre förut brukar de säga, det tycker jag aldrig har stämt. Det som däremot är sant är att det har skapas mer och mer musik, så det kan vara svårt att hitta dem man tycker om. Det kommer nog i synnerhet gälla för ai-musik.För varje guldkorn går det väldigt många som man tycker är dåliga. Sortera bort dem man tycker är dåliga kommer nog bli en liten utmaning.
Citera
2026-06-16, 11:13
Medlem
Bassplays avatar
Du är nog ganska ensam om att tycka så.

Länka gärna ett par låtar som berör dig så djupt.
Citera
2026-06-16, 11:26
Medlem
Alla konstnärliga uttryck behöver en story för att beröra. AIs story är rätt platt och klinisk.

Gäller både musik och fotografi t ex.

Visst kan det låta bra eller se bra ut, men kommer aldrig beröra på samma sätt som mänskliga uttryck.
Citera
2026-06-16, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
3. Snart om inte redan kommer nästa generations AI tränas på AI-musik. Då blir musiken mer urvattnad och likriktad på sikt. Det blir som en fotokopia på en fotokopia på en fotokopia. Det blir inget bra efter 10 kopieringar.
Nej, det är ganska välkänt att det är ett misstag att träna AI på AI-genererade saker. Kanske att Suno råkar få med några AI-låtar i träningen, men varför skulle tex Udio som har en deal med musikbranschen göra det? De kan lagligt träna sin AI på mänsklig musik, så varför skulle de använda AI-musik till träningen när det kommer leda till sämre resultat?
Citat:
Ursprungligen postat av 0helig
Alla konstnärliga uttryck behöver en story för att beröra. AIs story är rätt platt och klinisk.

Visst kan det låta bra eller se bra ut, men kommer aldrig beröra på samma sätt som mänskliga uttryck.
Om själlösa illuminati-satanist-utövare i musikbranschen som Rihanna, Lady Gaga, Katy Perry, Justin Bieber etc kan beröra så borde väl en själlös AI kunna göra det? Vad är skillnaden? AI kan definitivt skapa musik som låter bra och ger en euforisk känsla. Dock är den fortfarande begränsad på vissa sätt, som att den inte kan skapa nya, kreativa, annorlunda melodier. Man kan få AI att skapa en låt som liknar Bob Marley, men den kan inte skapa en låt som liknar en artist som har mer avancerade och unika låtar, som kanske Metric, eller många artister inom House eller elektronisk musik.
Citera
2026-06-16, 13:09
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Men du hade inget exempel på någon bra AI-musik?

Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Du är nog ganska ensam om att tycka så.
Länka gärna ett par låtar som berör dig så djupt.

Onödigt. Vad jag må tycka är bra kanske du hatar. Du får leta själv: https://suno.com/explore
Citera
2026-06-16, 13:14
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0helig

Idén om att vi måste känna till upphovspersonens lidande eller livshistoria för att beröras är en romantiserad myt. Sanningen är att dagens lyssnare i allt mindre utsträckning bryr sig om "storyn". Hur många i den yngre generationen bryr sig egentligen om ikoner som Michael Jackson eller Prince idag? De håller på att glömmas bort, eftersom fokus har skiftat.

Vi söker inte en biografi – vi söker en specifik känsla.
Citera
2026-06-16, 13:18
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljusljud
Nej, det är ganska välkänt att det är ett misstag att träna AI på AI-genererade saker. Kanske att Suno råkar få med några AI-låtar i träningen, men varför skulle tex Udio som har en deal med musikbranschen göra det? De kan lagligt träna sin AI på mänsklig musik, så varför skulle de använda AI-musik till träningen när det kommer leda till sämre resultat?
Om man i framtiden ska träna en AI på att skapa modern popmusik då kommer ju, någon gång i framtiden, majoriteten av träningsdatat dvs framtidens moderna popmusik, vara AI-genererad och då kommer ofrånkomligen urvattningseffekten även om man förstår att det är dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in