2026-06-15, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Det finns många som hoppat av skolan som antingen läst igen det sen eller startat företag/gjort karriär på andra sätt.
Man lär sig läsa, skriva och räkna långt innan högstadiet också. Flera av dessa är dessutom begåvade. Jag vet en som doktorerat...

Fast problemet är att många många fler blir - ingenting, och lever sina liv som rena socialfall i offerkofta XXXL. Därför vi inte kan ha ett system med unga som bara går hemma och lär sig ingenting.
Citera
2026-06-15, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ientrea
För någon som inte är rasist så låter du väldigt mycket som en rasist...men kör på! Du är på rätt forum så du kommer få medhåll. Jag skulle dock rekommendera psykolog.
Nej jag är inte rasist baserat på att jag inte anser att man tar från utsatta för att ge till andra. Sverige är mitt land, före det är människor utan anknytning hit. Dessutom har jag ursprung i tre av våra minoritetsgrupper och därmed till skillnad från invandrare till och med lagskyddad historisk del av minoriteterna här.

Rasism är när man gör skillnad på människor baserat på hur de ser ut såsom hud, hår och ögonfärg eller deras etniska bakgrund. När man anser att alla inte har samma rätt.

Till skillnad från dig så vet jag och känner med människors upplevelser av att de ska ha lika goda förutsättningar som andra.

Jag tror liksom inte på att sparka mer människor och sedan attackera den som ligger på marken med falska påståenden om att: Dina ben fungerar lika bra som andras om du bara ville resa dig upp och gå.

Men ja du påminde mig om att jag har en familj här i huset mittemot mig att ringa och göra en ororsanmälan kring då de umgås med en granne med ytterst suspekt beteende. För till skillnad från många av er empatilösa invandrare så är jag svensk med svenska värdegrunder. I det innebär även att försöka skydda invandrarbarn från att till exempel riskera att kunna utsättas för någons psykiska eller patriarkalt kulturella sjukdomstillstånd.

Som svensk vill man inte se varken invandrare eller svenskar våldtagna och brottsutsatta. Men du förstår inte, du tror att du har rättigheter här utan skyldigheter. Du tror att du har någon proviligerad rätt till empatiskt bemötand som du själv inte vill ge andra.

Jag står definitivt upp för att vi ska sparka ut invandrarmän och kvinnor som inte vill acceptera människors lika rätt här. Inte att somliga ska tillåtas att sparka ner andra människor här.

Om du nu är så jävla duktig kan du ta alla dina andra duktiga jävlar med dig tillbaka och bygga upp era egna länder istället. För det var svenskar som byggde Sverige. Svenskt kvinnoöverskott, en viss arbetskraftinvandring som då till stor del bestod av finska kvinnor. Inte människor som kom hit för att de hade olika skäl till det och där man då la ner miljarder för att ta emot dem och satsa kring dem.

Kan garantera dig att andra och tredje generationens invandrare inte känner minsta tacksamhet över att inte få det lika bra som alla andra i klassen och det är en självklarhet att alla vill få samma villkor. Även svenskar.

Har sett hur ni förstör inom systemen så att somliga av er jobbar är inte meriterande utan rätt värdegrunder heller. Och hela min släkt har olika blandningar av människor. Vi är inte homogena. Så jag kan knappast vara rasist med syskonbarn som har syrianska rötter eller i balkan, kusiner med judiska rötter eller asiatiska osv. Har haft en del killar med varierande ursprung också. Vi kan säga som så att jag vet vad jag pratar om då jag har en bra erfarenhetsgrund att tala ur.

Rasistpåhopp mot alla svenskar har skapat problem som inte kommer från oss som aldrig gjort skillnad. Men för rasister som kommer hit så är det självklart. Och rasister och kvinnohatare är många av er, det är därför ni kommer från etniska konflikter ur samhällen där kvinnor förtrycks, det gör däremot inte jag.

Allt det här är en stor positiv skillnad mot invandrarens hemland. Att säga annat innebär att man berättar vad man själv är. Att inte vilja att andra såsom svenskar, får lika resurser innebär att man anser sig ha en rätt till privilegier. Det är inte jämlikhet, det är när en grupp skadar en eller flera andra.
Senast redigerad av TramsPostaren 2026-06-15 kl. 12:37.
Citera
2026-06-15, 12:38
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Sitter man och hoppar av i 6an och ligger i sängenskrollar TikTok eller spelar datorspel i 6år istället för gå på högstadiet och gymnasiet kommer nog vuxenlivet bli jobbigt. Lär bli många år på komvux.
Citera
2026-06-15, 12:55
Medlem
Finns naturligtvis maskroshistorier men för flertalet slutar det med utanförskap och missbruk i olika former. Sedan kanske de kan få någon form av anpassad sysselsättning om de klarar att hålla sig nyktra men ekonomiskt blir det aldrig fett. Många har som sagt diagnoser, ställda eller dolda. IF, ADHD/ADD och ASD är vanligast. Låg IQ och ASPD ger nästan garanterat ett kåkfararliv.
Citera
2026-06-15, 12:55
Avstängd
Kalaskula544s avatar
Finns ju denna del också, folk som utbildar sig hela livet.. lever på lån och bidrag, börjar jobba lite inom vården i ca 5år när dom når 35års åldern.. börjar plugga igen vid 40år åldern.. sen är det dags för pensionering i 65år åldern.

5års arbetsliv, 55års utbildning.

Orka käbbla om andras liv.. skaffa ett eget istället.
Citera
2026-06-15, 13:32
Medlem
KonungHonungs avatar
De pippar våra fruar medan vi är på låtsasjobbet (jew daycare) vi hatar.
Citera
2026-06-15, 14:03
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle-sand
Fast de gör de i majoritet aldrig. De är inlärda att livet är inlindat i bubbelplats, och har ingen som helst kunskap i hur man ens tillägnar sig någon form av akademisk kunskap, och "klarar" givetvis INGA krav, behöver sova länge på morgonen, bara äta det de tycker om, alltid få företräde så man aldrig behöver stå i en kö etc.... Vem tror du vill anställa någon som i princip är analfabet, inte kan skriva, inte kan räkna och inte kan sociala koder samt samarbete.....

De uppfostrar framtida socialfall. Det är vad som händer.

Ha du en källa på att det är så?
Citera
2026-06-15, 14:50
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Själva skolan behövs knappt, allt man lär sig i klass 7-9 kan man repetera på 6 månader i gymnasiet, allt man lär sig i gymnasiet kan man lära sig på 6 månader på universitetet. Bara universitetet som är viktgt, det får man inte supa eller lajva bort.

Men en person som inte har en sådan kvalitet på sitt vardagsliv att han orkar eller vill ta sig till skolan har andra problem och de måste tacklas först.
Citera
2026-06-15, 14:55
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
För några veckor sedan läste jag en artikel om en kvinna som var lärare, men hennes son hade inte varit i skolan alls under hela högstadiet, och nu var han i samma ålder som de som ska börja gymnasiet. Det fick mig att undra vad som händer med en sådan person i framtiden. Själv så fick jag 4-5 F i tredje året av gymnasiet, så jag fick läsa upp det på Komvux när jag var 20, vilket tog ett halvår. Nu har jag sedan länge examen från universitet och ett bra jobb, och det var inte speciellt farligt att gå på Komvux ett halvår. Tvärtom så märkte jag hur mycket lättare och bättre det var att lära sig i sällskap med andra som faktiskt ville vara där och lära sig.

Hur som helst så undrar jag vad som händer med de som brukar kallas "hemmasittare". Alltså ungdomar som helt skippar skolan extremt länge. Å ena sidan så antar jag att de aldrig kommer få jobb, och andra sidan så inser jag hur inrutat och onödigt skolan är. Har en person aldrig satt sin fot på en skola efter vederbörande är 12 år gammal så tror jag inte de missat jättemycket då de flesta inte lär sig speciellt mycket i skolan.

Är det svårt för dem att få papper/intyg som behövs för ett jobb? Behöver de ens läsa igen grundskolan, eller räcker det att hoppa in direkt på gymnasiekurser?
Det finns väl inte ett sätt som det grå för dem. Varierar ju givetvis.
Men jag har närstående barn som skippade hela högstadiet.
Ett par år efter det så "kom hen tillbaka på banan", pluggade folkhögskola och komvux för att läsa in ämnen samtidigt som hen jobbade i affär, sökte en elektrikerutbildning och går det nu.
Citera
2026-06-15, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle-sand
Fast problemet är att många många fler blir - ingenting, och lever sina liv som rena socialfall i offerkofta XXXL. Därför vi inte kan ha ett system med unga som bara går hemma och lär sig ingenting.

Det stämmer inte att de inte lär sig nånting. Har du fört statistik över alla eller?
Väldigt många kommer från utbildade familjer med kulturellt kapital och de har ju inte missat hela skolan från förskoleklass.
I själva verket är de många ggr före andra elever i klassen.
Vi borde göra som i princip alla andra länder som tillåter hemskolning.
Svensk skola är katastrofalt hemsk. När inte ens typ 30% av lärarna orkar vara där utan slutar vara lärare, hoppar av utbildningarna efter första praktiken eller sjukskriver sig - tro fan att barn inte orkar vara i en så destruktiv och själsdödande miljö.
Citera
2026-06-15, 17:44
Medlem
Svarar på rubriken. Beror helt på hur autodidakta de är, deras "driv" och såklart lite tur.

De kan närma sig pension som mångmiljonärer mätt som tillgångar minus skulder, men de kan också hamna på samhällets botten. Mer av det senare på senare tid då det gått "inflation" i utbildning. Idag är inte gymnasie mer värt än vad grundskola var värt förr, faktiskt lite värre än så. Egentligen ett enormt slöseri av talang.
Citera
2026-06-15, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Svarar på rubriken. Beror helt på hur autodidakta de är, deras "driv" och såklart lite tur.

Jag tror det där med autodidakta personligheter är en myt. De flesta är självlärda på sitt jobb, och även privata saker, eftersom skola sällan lär ut något konkret. De enda undantagen är om du t.ex. är läkare, eller ingenjör och behövde lära dig konkreta saker för att klara ditt jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in