Citat:
För några veckor sedan läste jag en artikel om en kvinna som var lärare, men hennes son hade inte varit i skolan alls under hela högstadiet, och nu var han i samma ålder som de som ska börja gymnasiet. Det fick mig att undra vad som händer med en sådan person i framtiden. Själv så fick jag 4-5 F i tredje året av gymnasiet, så jag fick läsa upp det på Komvux när jag var 20, vilket tog ett halvår. Nu har jag sedan länge examen från universitet och ett bra jobb, och det var inte speciellt farligt att gå på Komvux ett halvår. Tvärtom så märkte jag hur mycket lättare och bättre det var att lära sig i sällskap med andra som faktiskt ville vara där och lära sig.
Hur som helst så undrar jag vad som händer med de som brukar kallas "hemmasittare". Alltså ungdomar som helt skippar skolan extremt länge. Å ena sidan så antar jag att de aldrig kommer få jobb, och andra sidan så inser jag hur inrutat och onödigt skolan är. Har en person aldrig satt sin fot på en skola efter vederbörande är 12 år gammal så tror jag inte de missat jättemycket då de flesta inte lär sig speciellt mycket i skolan.
Är det svårt för dem att få papper/intyg som behövs för ett jobb? Behöver de ens läsa igen grundskolan, eller räcker det att hoppa in direkt på gymnasiekurser?
Hur som helst så undrar jag vad som händer med de som brukar kallas "hemmasittare". Alltså ungdomar som helt skippar skolan extremt länge. Å ena sidan så antar jag att de aldrig kommer få jobb, och andra sidan så inser jag hur inrutat och onödigt skolan är. Har en person aldrig satt sin fot på en skola efter vederbörande är 12 år gammal så tror jag inte de missat jättemycket då de flesta inte lär sig speciellt mycket i skolan.
Är det svårt för dem att få papper/intyg som behövs för ett jobb? Behöver de ens läsa igen grundskolan, eller räcker det att hoppa in direkt på gymnasiekurser?
Utsikterna är ju långt ifrån bra, men det är inte helt omöjligt att få jobb utan avklarad skolgång. Jag vet en som slutade gå någon gång under högstadiet, och även om han bara satt hemma och pillade navelludd i många år, så lyckades han få ett gäng jobb i vuxen ålder. Enklare fabriksjobb, snabbmatsrestauranger, något lager och liknande. Inget glamoröst men tillräckligt för att leva på.
Sen tror jag det beror väldigt mycket på varför någon slutar gå till skolan. Är det ett mer tillfälligt problem som mobbing, psykisk ohälsa eller liknande har man nog bättre chanser att få ett relativt normalt arbetsliv (om än ganska begränsat), än om det beror på något mer permanent som autism eller andra diagnoser.