2026-06-14, 20:10
  #1
Medlem
För några veckor sedan läste jag en artikel om en kvinna som var lärare, men hennes son hade inte varit i skolan alls under hela högstadiet, och nu var han i samma ålder som de som ska börja gymnasiet. Det fick mig att undra vad som händer med en sådan person i framtiden. Själv så fick jag 4-5 F i tredje året av gymnasiet, så jag fick läsa upp det på Komvux när jag var 20, vilket tog ett halvår. Nu har jag sedan länge examen från universitet och ett bra jobb, och det var inte speciellt farligt att gå på Komvux ett halvår. Tvärtom så märkte jag hur mycket lättare och bättre det var att lära sig i sällskap med andra som faktiskt ville vara där och lära sig.

Hur som helst så undrar jag vad som händer med de som brukar kallas "hemmasittare". Alltså ungdomar som helt skippar skolan extremt länge. Å ena sidan så antar jag att de aldrig kommer få jobb, och andra sidan så inser jag hur inrutat och onödigt skolan är. Har en person aldrig satt sin fot på en skola efter vederbörande är 12 år gammal så tror jag inte de missat jättemycket då de flesta inte lär sig speciellt mycket i skolan.

Är det svårt för dem att få papper/intyg som behövs för ett jobb? Behöver de ens läsa igen grundskolan, eller räcker det att hoppa in direkt på gymnasiekurser?
Citera
2026-06-14, 20:17
  #2
Avstängd
dom blir arbetslösa, misslyckade, missanpassade, ensamma, alkoholiserade och dör i förtid
Citera
2026-06-14, 20:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
dom blir arbetslösa, misslyckade, missanpassade, ensamma, alkoholiserade och dör i förtid

Är det inte ganska sjukt med tanke på att det bara är ett intyg? Alltså en person som skippat högstadie och gymnasie är precis lika kapabel som någon som tagit studenten för 95 % av jobben. Om de hade fått börja jobba när de var 13 så hade de dessutom haft mer erfarenhet.
Citera
2026-06-14, 20:26
  #4
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
Är det inte ganska sjukt med tanke på att det bara är ett intyg? Alltså en person som skippat högstadie och gymnasie är precis lika kapabel som någon som tagit studenten för 95 % av jobben. Om de hade fått börja jobba när de var 13 så hade de dessutom haft mer erfarenhet.
Är de verkligen det? Att bli ingenjörer, läkare, specialistsjuksköterskor, systemutvecklare, CNC-operatörer, IT-arkitekter, specialpedagoger, gymnasielärare, finansanalytiker, investeringsrådgivare, osv - när de knappt kan läsa, räkna och skriva och skriva?

För har du inte ens gått högstadiet så kan du de facto knappt läsa, räkna och skriva.
Citera
2026-06-14, 20:27
  #5
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
Är det inte ganska sjukt med tanke på att det bara är ett intyg? Alltså en person som skippat högstadie och gymnasie är precis lika kapabel som någon som tagit studenten för 95 % av jobben. Om de hade fått börja jobba när de var 13 så hade de dessutom haft mer erfarenhet.

Att ha gått i skolan är inte bara ett intyg. Det är bildning.
Citera
2026-06-14, 20:29
  #6
Medlem
Jordgubbes avatar
De är vansinnigt många, nästan 20 000. Min gissning är att det är pga skolans kallops ... jag menar kollaps.

https://www.rattentillutbildning.se/franvaro/
https://www.expressen.se/kultur/svenska-skolan-knacker-barnen/
Citera
2026-06-14, 20:35
  #7
Medlem
Onanikrems avatar
Förutom lära sig läsa, räkna och lite värdelöst vetande om historia (inget negativt, jag älska historia) lär man sig gruppdynamik och att samarbeta.

De två sista lär sig aldrig hemmasittarna även om päronen lär dem läsa och räkna. Kommer bli ett stort handikapp senare i livet. Trots allt är vi ett flockdjur.
Citera
2026-06-14, 20:48
  #8
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Det är väl främst ungar med adhd, autism och andra handikapp som inte orkar med skolan, det kan de komma ifatt senare i livet!
Citera
2026-06-14, 21:05
  #9
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det är väl främst ungar med adhd, autism och andra handikapp som inte orkar med skolan, det kan de komma ifatt senare i livet!
Ja, eller så skaffar de sig häftiga tatueringar och sitter där när de är 30+ och skriver ilskna inlägg på Facebook med sin stolta LHS-profil, gurglandes Nocco, om att fascisterna på Soc har dragit åt bidragskranen och tvingar dem att söka jobb istället.
Citera
2026-06-14, 21:21
  #10
Medlem
Orm Ondes avatar
Hur det går för sådana barn lär bero på vilka kontakter föräldrarna har. Finns det någon vän eller släkting med eget företag inom någon praktisk bransch, kan det ju ordnas något arbete ändå. Sedan har vi ju de barn som mognar sent och själva tar tag i frågan och utbildar sig på komvux senare i livet.

Men för de som saknar kontakter och inte har något eget driv, så lär det ju bli parkbänken och socialen.
Citera
2026-06-14, 21:56
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Är de verkligen det? Att bli ingenjörer, läkare, specialistsjuksköterskor, systemutvecklare, CNC-operatörer, IT-arkitekter, specialpedagoger, gymnasielärare, finansanalytiker, investeringsrådgivare, osv - när de knappt kan läsa, räkna och skriva och skriva?

För har du inte ens gått högstadiet så kan du de facto knappt läsa, räkna och skriva.

Du nämner ju först några av de 5 % av jobb som kräver utbildning (ingenjör, läkare), sedan nämner du en massa jobb som personer som bara gått ut årskurs 6 hade klarat (specialpedagog, gymnasielärare, finansanalytiker, investeringsrådgivare). Dessutom finns det flertal personer som blivit världsledande ingenjör utan formell utbildning. Jag skulle säga att läkare är det enda du nämnt som är olämpligt att jobba som utan formell utbildning då ingen vill bli behandlad av någon som bara prövar sig fram.

Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Att ha gått i skolan är inte bara ett intyg. Det är bildning.

För 95 % av folk som har jobb så var skolan bara ett intyg. Jag hade varit ännu bättre än jag är på mitt jobb om jag hade börjat med det när jag var 13.

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
De är vansinnigt många, nästan 20 000. Min gissning är att det är pga skolans kallops ... jag menar kollaps.

https://www.rattentillutbildning.se/franvaro/
https://www.expressen.se/kultur/svenska-skolan-knacker-barnen/

Jag tror att hela samhället måste tänka om angående skolan. Hittills har det ju fungerat som ett absolut måste. Har du inte intyget som säger att du gått ut gymnasiet så får du inte ett jobb. När det är så många som inte längre orkar med skolan så kan man ju inte döma ut dem från arbetsmarknaden.

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Förutom lära sig läsa, räkna och lite värdelöst vetande om historia (inget negativt, jag älska historia) lär man sig gruppdynamik och att samarbeta.

De två sista lär sig aldrig hemmasittarna även om päronen lär dem läsa och räkna. Kommer bli ett stort handikapp senare i livet. Trots allt är vi ett flockdjur.

Detta lär man ju sig ännu snabbare om man börjar jobba direkt istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Hur det går för sådana barn lär bero på vilka kontakter föräldrarna har. Finns det någon vän eller släkting med eget företag inom någon praktisk bransch, kan det ju ordnas något arbete ändå. Sedan har vi ju de barn som mognar sent och själva tar tag i frågan och utbildar sig på komvux senare i livet.

Men för de som saknar kontakter och inte har något eget driv, så lär det ju bli parkbänken och socialen.

Ja, kollar man i rikare områden så är det ofta så att de unga får bra jobb direkt istället för att behöva gå många år på universitet.
Citera
2026-06-14, 22:13
  #12
Medlem
Har en här. Hon missade mycket av mellanstadiet och högstadiet pga mobbning, ångest och svårbehandlad ätstörning med flera långa sjukhusinläggningar. Fick använda gymnasieåren efter att till slut ha fått plats på resursskola till att läsa in högstadiebetygen. Går nu vård- och omsorgsprogrammet på Komvux på distans, vilket går bra. De sociala delarna är fortfarande knepiga. Vi får se hur det går längre fram.

Det hon framför allt har tappat är ett socialt sammanhang. Det andra går att komma ikapp med men ensamheten är tuff.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in