2026-06-15, 06:17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Vissa är helt enkelt inte redo för skolan och behöver helt enkelt lite mer tid att komma framåt.
I samband med detta ska de försöka plugga i en lektionssal där flera helt enkelt är ointresserade och stör för att i sin tur förstöra för alla andra.

Bra jobbat av TS att helt enkelt inte tappa greppet och plugga upp sina betyg senare i en klass där folket är för att de vill vara där och som då också växt upp och förstått hur viktig kunskapen är.
Allt blir så mycke lättare helt enkelt.

Lärarna behöver ett större mandat i skolan att helt enkelt kasta ut de som inte klarar av att vara på en lektion då de förstör för hela klassen.
Citera
2026-06-15, 06:36
Medlem
Barn som hamnar i kriminalitet har ofta en icke fullgjord skolgång bakom sig.
Citera
2026-06-15, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Hur har det gått för dig med utbildning och jobb som vuxen?

Åt helvetet då jag aldrig fick hjälp från samhället med nödvändigaste behov av bostad osv, sedan behövde jag sjukvård utan att få det. Därefter även traumabehandling som jag inte fick. Så jag har varit en förlustaffär för Sverige. Det roligaste är måhända att alla instanser sannolikt anser att de sparar på att vägra hjälpa just mig.

Har sett invandrare och kriminella i hela mitt liv få sådant jag nekats såsom utbildning som vuxen. Har inte känts särskilt trevlig tattt se kriminella lyftas fram med gratis studier mm eller invandrare med påkostat renoverade bostäder osv. Jag är en av dem man tog/flyttade resurserna från, för att hjälpa folk som aldrig satt sin fot i Sverige eller belöna de som istället knarkade och begick brott. Skyddet för oss andra fanns inte. Inte heller satsningar.

Det är lite vad jag säger med att barn behöver vara i skolan. En annan sak de också får från skolans värld i form av andra skolelever, är ett socialt skyddsnätverk då kontakter även hjälper emot diskriminering, förebygger arbetslöshet osv.

Kan även meddela att jag alltid var bland de absolut mest begåvade i de klasser jag gick i också. Så förlusten av mig är inte endast en vanlig arbetare.
Senast redigerad av TramsPostaren 2026-06-15 kl. 07:07.
Citera
2026-06-15, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
För några veckor sedan läste jag en artikel om en kvinna som var lärare, men hennes son hade inte varit i skolan alls under hela högstadiet, och nu var han i samma ålder som de som ska börja gymnasiet. Det fick mig att undra vad som händer med en sådan person i framtiden. Själv så fick jag 4-5 F i tredje året av gymnasiet, så jag fick läsa upp det på Komvux när jag var 20, vilket tog ett halvår. Nu har jag sedan länge examen från universitet och ett bra jobb, och det var inte speciellt farligt att gå på Komvux ett halvår. Tvärtom så märkte jag hur mycket lättare och bättre det var att lära sig i sällskap med andra som faktiskt ville vara där och lära sig.

Hur som helst så undrar jag vad som händer med de som brukar kallas "hemmasittare". Alltså ungdomar som helt skippar skolan extremt länge. Å ena sidan så antar jag att de aldrig kommer få jobb, och andra sidan så inser jag hur inrutat och onödigt skolan är. Har en person aldrig satt sin fot på en skola efter vederbörande är 12 år gammal så tror jag inte de missat jättemycket då de flesta inte lär sig speciellt mycket i skolan.

Är det svårt för dem att få papper/intyg som behövs för ett jobb? Behöver de ens läsa igen grundskolan, eller räcker det att hoppa in direkt på gymnasiekurser?
Mirakel eller läsa igen. Alternativt aktivitetsersättning hela livet.
Finns flera trådar om det på Reddit
Citera
2026-06-15, 07:09
Avslutad
När uppstod fenomenet hemmasittare? Jag kan inte komma ihåg att det fanns när jag gick i skolan på 80talet. Visst fanns det en del som skolkade en del men inte sket helt i att gå i skolan.
Citera
2026-06-15, 08:04
Medlem
Sunimods avatar
Vad som händer?
Givetvis är det väldigt få som anställer en person som inte ens klarar av att går klart i skolan.
Många jobb inom industrin kräver att man genomfört grundskola plus gymnasie och ofta med teknisk inriktning på grund av automatisering mm som de förväntas kunna sköta.

Skolan är mer än bara lära sig de ämnen som ingår och är mental träning att lära sig saker.

Jag har jobbat som chef och anställt många och skulle aldrig ens kalla en sådan outbildad till intervju.
Sådana ansökningar kommer direkt i högen icke intressanta.

Förr hade vi betyg på ordning och uppförande och jag skulle gärna se det igen. Då slipper man jobbiga personer som kunnat sköta sig under intervjun men sedan bli ett problem.
Citera
2026-06-15, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Åt helvetet då jag aldrig fick hjälp från samhället med nödvändigaste behov av bostad osv, sedan behövde jag sjukvård utan att få det. Därefter även traumabehandling som jag inte fick. Så jag har varit en förlustaffär för Sverige. Det roligaste är måhända att alla instanser sannolikt anser att de sparar på att vägra hjälpa just mig.

Har sett invandrare och kriminella i hela mitt liv få sådant jag nekats såsom utbildning som vuxen. Har inte känts särskilt trevlig tattt se kriminella lyftas fram med gratis studier mm eller invandrare med påkostat renoverade bostäder osv. Jag är en av dem man tog/flyttade resurserna från, för att hjälpa folk som aldrig satt sin fot i Sverige eller belöna de som istället knarkade och begick brott. Skyddet för oss andra fanns inte. Inte heller satsningar.

Det är lite vad jag säger med att barn behöver vara i skolan. En annan sak de också får från skolans värld i form av andra skolelever, är ett socialt skyddsnätverk då kontakter även hjälper emot diskriminering, förebygger arbetslöshet osv.

Kan även meddela att jag alltid var bland de absolut mest begåvade i de klasser jag gick i också. Så förlusten av mig är inte endast en vanlig arbetare.

Såklart är det invandrarnas fel. Som vanligt här på forumet. Inte dina föräldrars, samhällets, skolans, vårdens utan invandrarnas. Börjar bli sammalt nu att skylla alla sina misslyckanden på dem
Citera
2026-06-15, 09:04
Medlem
cacas avatar
Citat:
För några veckor sedan läste jag en artikel om en kvinna som var lärare, men hennes son hade inte varit i skolan alls under hela högstadiet, och nu var han i samma ålder som de som ska börja gymnasiet. Det fick mig att undra vad som händer med en sådan person i framtiden. Själv så fick jag 4-5 F i tredje året av gymnasiet, så jag fick läsa upp det på Komvux när jag var 20, vilket tog ett halvår. Nu har jag sedan länge examen från universitet och ett bra jobb, och det var inte speciellt farligt att gå på Komvux ett halvår. Tvärtom så märkte jag hur mycket lättare och bättre det var att lära sig i sällskap med andra som faktiskt ville vara där och lära sig.

Hur som helst så undrar jag vad som händer med de som brukar kallas "hemmasittare". Alltså ungdomar som helt skippar skolan extremt länge. Å ena sidan så antar jag att de aldrig kommer få jobb, och andra sidan så inser jag hur inrutat och onödigt skolan är. Har en person aldrig satt sin fot på en skola efter vederbörande är 12 år gammal så tror jag inte de missat jättemycket då de flesta inte lär sig speciellt mycket i skolan.

Är det svårt för dem att få papper/intyg som behövs för ett jobb? Behöver de ens läsa igen grundskolan, eller räcker det att hoppa in direkt på gymnasiekurser?
En hel del går det nog käpprätt åt helvete för.

Men undantagen finns, känner till en del som i princip sluta skolan under högstadiet. De vart entrepenörer med egna firmor och lyckas jävligt bra, ofta inom hantverksyrken som bygg, VVS, målare mm men även import företag ex amerikanska bilar osv.
Någon tog över föräldragården och driver den med framgång då den starta utan lån.

Så det finns undantag och då jag av äldre model så handlar det om sådana som hoppade av skolan 70-80 tal. En tid då inte ADHD och andra bokstavskombination fanns utan det var ofta hyperaktiva barn det handla om. Dvs det kliade i dem och sitta stilla, men som arbetare i praktiska yrken som de lärde sig snabbt av slita lite och sen egna företag och arbeta ut sin rastlöshet, ja klart man troligen lyckas då på sikt.

Idag söndertrasade ungar som får någon abcde kombination och psykofarmaka och sen ett liv som stackars zombier oförmögna göra ett skit. De rastlösa finns fortfarande kvar, men tror de mer ”udda” börjat dominera av de som försvinner. De som var udda för fick härda ut och visst gick det åt helvete för en del men många klara skola och växte i gymnasiet och klarat sig bra genom livet.
Citera
2026-06-15, 09:46
Medlem
Fishy75s avatar
Citat:

Jag vet om en i min ålder som blev en hemmasittare. Han försvann i svängen när vi andra ungar började i högstadiet, visade sig att han hade några psykiska funktionsnedsättningar (autism, add vad jag förstod) och han placerades i någon specialklass i en skola på annan ort. Efter det så såg vi honom aldrig något mer vare sig utomhus eller i tätorten, det var som om han försvann helt och hållet. Jag har frågat runt om någon har sett till honom på antingen någon arbetsplats eller i samhället i närtid men nej, han verkar helt borta.
Jag blev nyfiken och kollade upp honom på ratsit, det visar sig att han bor kvar hemma i samma hus han alltid bott i med sin ena förälder som är pensionär. Aldrig jobbat, aldrig typ varit utanför sitt egna hus och aldrig riktigt gjort något i livet... Vad som kommer hända med honom när hans förälder dör vet jag inte, han lär väl bli hemlös.
Citera
2026-06-15, 10:05
Medlem
Zaedrewss avatar
Det är aldrig helt över. Man kan ju läsa upp senare. Men klart blir litet svårare. Att tvingas gå igenom Komvux. Men det gäller väl just detta. Att inte se sig som en loser. Du kan ju fan trots det gå jävligt långt i livet. Kan ju tom vara ett plus att tvingas läsa igen detta på Komvux. Då vet du sedan vad det krävs att läsa sedan direkt till uni.
Citera
2026-06-15, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ientrea
Såklart är det invandrarnas fel. Som vanligt här på forumet. Inte dina föräldrars, samhällets, skolans, vårdens utan invandrarnas. Börjar bli sammalt nu att skylla alla sina misslyckanden på dem
Jag är för det första inte rasist och för det andra så har invandrare gjort tillräckligt mycket mot mig för att jag definitivt har befogenheter att skylla saker på dem såsom PTSD vilket man utvecklar av svårare traumatisering.

Det är invandrares fel när de gett sig på mig, att de dessutom åkt räkmacka med att få arslena torkade och offerkoftor virkade samtidigt som man stulit pengar från oss utsatta för att satsa på dem istället för oss.

Det är väldigt sent för er invandrare och antirasister att vakna upp och inse att vad invandrare gör, är inte andras misslyckanden utan deras egna. Och det år definitivt mina föräldrar och släktingar som har orsaker i alla mona andra svårighet, de är skyldiga till dem, inte jag.

Sedan är det samhällets skyldighet, skolans och definitivt vårdens, att ge mig boende, försörjning, utbildning och vård. Det står inskrivet i lag och nekas jag sådant så är det inte mina egna "misslyckanden" utan svår diskriminering, socioekonomisk utsatthet men framförallt TÄNSTEFEL

Du, ingen bryr sig längre om den där retoriken som funkade 1991, 2003 eller 2011.

Men fortsätt du så får du se hur långt många fler som röstar på vad som helst men inte den röda sidan. Du förstår, man kan inte kohandla med jämlikhet.

Hela Sverige hatar människor som dig. Ställ dig istället frågan varför. Som omväxling , vad hos dig har skapat den här polariseringen och hatet som får människor att sluta bry sig om när oskyldiga utvisas? Vad är sin skuld, ditt misslyckande och vad har du för ansvar? Vad hos dig har orsakat att man utvisar, barn och unga vuxna? Vad har du ställt till med? Känns det nytt och fräscht? Självrannsakan. För det kommer aldrig blir som förr i debatten igen. Aldrig.

Situation->handling-> konsekvens
Senast redigerad av TramsPostaren 2026-06-15 kl. 10:27.
Citera
2026-06-15, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ientrea
En sak till. Om du inte har mi sta medlidande eller medkänsla med en svensk i utsatthet, ska du inte heller förvänta dig att svenskar ska visa invandrare detsamma.

För vi ser vad vi får tillbaka och det stavas: Tacksamhet och fräckhet

Om en svensk lider stora skador i sitt liv, är det inte mer synd om en invandrare som utvisas härifrån. Samma lika. Ska svenskar lida och själva reda sig, kan invandrare göra detsamma.

För det är ur kassorna av det som skulle gått till svenskar, vars anhöriga arbetat och betalat skatt för det, man tog och gav till invandrare istället.

Det var inte gratis. Och det var tamejfan inte invandrares släkter som byggt upp välfärden och skapat ett samhälle som skulle hjälpa de nödställda. Så varför varför var det till dem majoriteten av alla satsningar gick?

Det äckliga med dig är att du stjäl ur fickorna på den nödställde för att ge till den du påstår har en större nöd och sedan pekar du finger och säger: Varför jobbar du inte istället för att stå där och se utblottad ut, titta på den här personen så mycket bättre den klarar sig än vad du gör? Som om du inte precis tömt fickorna på den ena för att fylla hos den du applåderar.

Det gillar jag inte med invandrare och kriminella och narkomaner. Att de får och får och får, som belöning för någon offerstatus man menar är större men allt de gjort har skapat deras egen situation och i det ska man inte ge fingret åt den som gör så gott den kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in