2026-06-14, 18:57
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lumineux
Jag åkte ned till Nice från Stockholm i onsdags med SK 1827.
När vi lämnade planet stod två gendarmer vid utgången till flygplanet.
Samma dag läste jag om att planet från Nice till Stockholm var inställt pga att en i besättningen var ”unfit to fly”.
Så jag var övertygad om att det rörde sig om besättningen på planet från Arlanda.
Men enligt dagens pressuppgifter så kom planet från Köpenhamn.
Men varför skulle dansk besättning flyga till Stockholm-Arlanda.
Man flyger väl tillbaka till sin bas i Köpenhamn?
Det hänger inte ihop
EI-SIG flög den 10 juni, enligt Flightradar24, Stockholm - Oslo - Stockholm - Nice.
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
Spontant känns det som de gjorde salivprov som var positivt och därefter tog blodprov. Tvekar man bara tar stickprov på folk och drar deras blod..

Så han var säkerl inte påverkad utan hade restprodukter i blodet
Någon kan ju ha tipsat.
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Om jag har hittat rätt pilot är han dansk och baserad i Köpenhamn där flygningen till Nice startade.

Han flyger A320 och A350 hos SAS. Planet han flög på onsdagen var A320.
Flygningen verkar ha varit Arlanda - Nice. SK1827/EI-SIG
Citera
2026-06-14, 19:57
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bijjer
Nej, det är knappast sannolikt. Inom EU är det förstås helkört. Även om piloter kan välja att byta och flytta sitt certifikat till annan myndighet (stat) inom unionen kräver det naturligtvis att det finns ett gällande sådant.

Det går att konvertera certifikatet till andra länder som USA, Mellanöstern eller Kina. Men det krävs ju då att man har ett sådant och det kontrolleras naturligtvis av sådan myndighet. Rent teoretiskt kanske det skulle gå att göra om utbildningen från början i något land utanför EU och försöka mörka sin bakgrund men det är extremt osannolikt att det skulle fungera utan upptäckt.

Piloter inom EU har ett certifikat som gäller inom unionen. Tillsynen sker genom någon av de 27 luftfartsmyndigheterna som är nationella. Certifikatet ger behörighet att flyga kommersiella flygplan i flygbolag i hela EU. Ett indraget certifikat innebär att piloten inte har något certifikat kvar. Då får man inte flyga någonstans. Alla flygbolag kontrollerar naturligtvis detta, även om det finns några enstaka fall i historien där någon lyckats mygla sig igenom. Thomas Salme t.ex. som jag tror har en egen tråd och som även släppte en bok.

Om ditt svenska körkort blir återkallat får du inte köra bil i Sverige, Tyskland eller någon annanstans. Visserligen är inte körkort utfärdade på gemensamma EU-regler men poängen är densamma. Drar Transportstyrelsen in certifikatet har piloten inte längre behörigheter kvar.

SAS utfärdar inga certifikat och har ingenting med saken att göra förutom att piloten råkade jobba på SAS.

Tack för info, men varför ska just en svensk myndighet (Transportstyrelsen) kunna dra in certifikatet för en pilot som flyger för ett icke-svenskt bolag (SAS) för en händelse som inträffade utanför Sverige? I detta fall borde det ju vara den franska motsvarigheten till Transportstyrelsen som drar in certifikatet för piloten i fråga!
Senast redigerad av pestloppan 2026-06-14 kl. 20:06.
Citera
2026-06-14, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Det låter som ett rimligt system.

Min fråga är hur hårda luftfartsmyndigheterna inom vår union är gällande narkotika på jobbet. Ryker certifikatet direkt?
Eller är det fall till fall, beroende på vilken region som bestämmer?

Mycket hårda. Regelverket (EASA Part FCL och Part MED) är oförlåtande när det gäller missbruk av narkotika och ertappas man i tjänsten är det förstås ännu värre. Inte heller alkohol tolereras i någon större utsträckning oavsett om det är privat eller i tjänst. Jag känner till flera piloter vars medicinska intyg blivit återkallat under lång tid på grund av förhöjda värden vid blodprover, inklusive PeTH som ju fått uppmärksamhet senaste året i förhållande till körkort. Sedan är det mycket möjligt att upptäckten kan variera mellan länder. I Sverige görs mig veterligen inga slumpmässiga drogtester av piloter av polisen. Blåskontroller görs däremot.

Alla myndigheter i EU ska följa samma regelverk men visst finns det skillnader i hur effektiv tillsynen är och exakt hur regelverket tillämpas.

Många flygbolag utanför Sverige gör egna slumpmässiga drogkontroller.

Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Om jag har hittat rätt pilot är han dansk och baserad i Köpenhamn där flygningen till Nice startade.

Han flyger A320 och A350 hos SAS. Planet han flög på onsdagen var A320.

Du har inte hittat rätt pilot. Flygningen utfördes av SAS Connect. Piloter i SAS Connect flyger inte A350.

Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Tack för info, men varför ska just en svensk myndighet (Transportstyrelsen) kunna dra in certifikatet för en pilot som flyger för ett icke-svenskt bolag (SAS) för en händelse som inträffade utanför Sverige? I detta fall borde det ju vara den franska motsvarigheten till Transportstyrelsen som drar in certifikatet för piloten i fråga!

Därför att certifikatet är utfärdat av den svenska myndigheten och densamma har tillsynen. Certifikatet är personligt. Det är oväsentligt vilket flygbolag piloten flyger för. De flesta piloter väljer att låta ens certifikat vara knutet till sin nationella myndighet men det finns också flygbolag som kräver att deras piloter ska flytta sina certifikat till den nationella myndighet som flygbolaget är registrerat vid. Exempelvis kräver Ryanair att piloter ska flytta sina certifikat till den irländska myndigheten. Sunclass kräver att deras piloter ska ha certifikaten registrerade hos den danska myndigheten mfl.

Om du kör på fyllan i Tyskland med en hyrbil från Polen så kan tysk polis gripa dig, rättsväsendet kan väcka åtal och du kan dömas enligt tysk lag. Tyska myndigheter får omhänderta ditt körkort rent fysiskt men det är fortfarande Transportstyrelsen som måste fatta beslut om att återkalla ditt körkort.

EDIT: Jag kanske förhastade mig lite eftersom flygningen skulle gå till Stockholm och de flesta piloter i SAS (inkl SAS Connect) som är baserade i Stockholm är svenskar med svenska certifikat. Om piloten inte är svensk och har sitt certifikat i Norge, Danmark, Irland eller tom Frankrike är det den respektive myndigheten som återkallar certifikatet. Men mest sannolikt är det den svenska.
Senast redigerad av bijjer 2026-06-14 kl. 21:24.
Citera
2026-06-14, 21:42
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bijjer
Därför att certifikatet är utfärdat av den svenska myndigheten och densamma har tillsynen. Certifikatet är personligt. Det är oväsentligt vilket flygbolag piloten flyger för. De flesta piloter väljer att låta ens certifikat vara knutet till sin nationella myndighet men det finns också flygbolag som kräver att deras piloter ska flytta sina certifikat till den nationella myndighet som flygbolaget är registrerat vid. Exempelvis kräver Ryanair att piloter ska flytta sina certifikat till den irländska myndigheten. Sunclass kräver att deras piloter ska ha certifikaten registrerade hos den danska myndigheten mfl.

Om du kör på fyllan i Tyskland med en hyrbil från Polen så kan tysk polis gripa dig, rättsväsendet kan väcka åtal och du kan dömas enligt tysk lag. Tyska myndigheter får omhänderta ditt körkort rent fysiskt men det är fortfarande Transportstyrelsen som måste fatta beslut om att återkalla ditt körkort.

EDIT: Jag kanske förhastade mig lite eftersom flygningen skulle gå till Stockholm och de flesta piloter i SAS (inkl SAS Connect) som är baserade i Stockholm är svenskar med svenska certifikat. Om piloten inte är svensk och har sitt certifikat i Norge, Danmark, Irland eller tom Frankrike är det den respektive myndigheten som återkallar certifikatet. Men mest sannolikt är det den svenska.

Stort tack för dina utförliga svar! Nu ska jag sluta bombardera dig med fler frågor.

P.S. Jag antar att du verkar/har verkat inom flygbranschen. Rätt?
Citera
2026-06-15, 08:58
Medlem
Sinraths avatar
Varför är det aldrig relevant om personen hade en mängd i blodet som påverkade hans förmåga jämfört med det går att spåra att det någon gång de senaste x veckorna/månaderna förekommit kokain någonstans?
När PEth tester visade på allvarlig långvarig alkoholkonsumtion så gick hela Sverige gemensamt i taket att det är skitsnack, alla drack bara på helgen och körde nyktra på vardagen så det hade ingen betydelse för deras körförmåga.
När en annan drog kommer in i bilden så försvinner denna uppfattning fortare än kvickt och det snackas om att man kan ju inte jobba med narkomaner som tog något på semestern en gång i utlandet för 3 veckor sen!

Sen hade jag velat se hur världen såg ut om alla testades likadant och försvann från sin post. Särskilt Rosenbad, dom ska ju STYRA landet.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in