2026-06-12, 19:48
Medlem
Jag åkte ned till Nice från Stockholm i onsdags med SK 1827.
När vi lämnade planet stod två gendarmer vid utgången till flygplanet.
Samma dag läste jag om att planet från Nice till Stockholm var inställt pga att en i besättningen var ”unfit to fly”.
Så jag var övertygad om att det rörde sig om besättningen på planet från Arlanda.
Men enligt dagens pressuppgifter så kom planet från Köpenhamn.
Men varför skulle dansk besättning flyga till Stockholm-Arlanda.
Man flyger väl tillbaka till sin bas i Köpenhamn?
Det hänger inte ihop
Senast redigerad av Lumineux 2026-06-12 kl. 19:58.
Citera
2026-06-12, 19:59
Medlem
israelisinnocents avatar
"Det här är er pilot som talar, jag ber om ursäkt men vi är bara 1h tidiga"
Citera
2026-06-12, 20:27
Medlem
Behandling borde väl krävad med.
Tänk er, en pilot på NA behandlingsmöte. 😄
Citera
2026-06-12, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad vet ni mer?
Hur vanligt är det här fenomenet?

https://www.tv4.se/artikel/34StzJiz2jCwM25h8UX4hx/sas-pilot-floeg-med-kokain-i-blodet

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aJ4kX5/sas-pilot-flog-med-kokain-i-blodet

Fy vad otäckt. Hur vanligt är kokain egentligen? Läkare, förskolepersonal, polis, piloter, buss-och taxichafförer, lärare, osv håll er rena och nyktra!!!!!
Citera
2026-06-12, 20:44
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Spontant känns det som de gjorde salivprov som var positivt och därefter tog blodprov. Tvekar man bara tar stickprov på folk och drar deras blod..

Så han var säkerl inte påverkad utan hade restprodukter i blodet
Citera
2026-06-12, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Måste inte piloter blåsa innan dom ska flyga varje gång ?
Kan man spåra kokain med utandningsprov?
Citera
2026-06-12, 22:16
Medlem
Pinnzs avatar
Alla yrkesgrupper knarkar. Flygbranschen känns väl ändå som en party bransch? I alla fall de som är unga, har en natt i stad någonstans i världen...

Varför skulle de inte bara kunnat ta ett urinprov? Det är många yrken som man måste gå med på att lämna drogtest på begäran. Sen tas väl ett blodprov för att bekräfta.

Många betalar sin pilotutbildning själv men det är absolut svårt och dyrt att utbilda piloter, man sparkar dem nog inte i första taget.

Men i min erfarenhet har det gått ganska långt i ett beroende om man knarkar på jobbet.
Citera
2026-06-12, 22:47
Medlem
Finns ett hus/hotell utanför Märsta där flygbesättningar från hela världen sover mellan flighterna.
Hört att den adressen kallas "Lilla-Colombia" pga av allt kokain som beställs dit.
Citera
2026-06-12, 22:56
Medlem
Run4YourLifes avatar
Det var väl inte vanligt förr men en gammal bekant till mig, vars pappa var SAS-pilot, det var många som satte sig och flög eftersjöslag och får timmars sömn.
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Fy vad otäckt. Hur vanligt är kokain egentligen? Läkare, förskolepersonal, polis, piloter, buss-och taxichafförer, lärare, osv håll er rena och nyktra!!!!!
Citera
2026-06-12, 23:25
Medlem
Donaldstrumpets avatar
De skulle vara tvugna att ta kokain innan avfärd så att de är på alerten
Citera
2026-06-12, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lashback
Behandling borde väl krävad med.
Tänk er, en pilot på NA behandlingsmöte. 😄

Finns både läkare, företagschefen och jurister på NA-möten och behandlingshem (privata och fyra förvisso). Vad är det du finner lustigt?

Kokainmetaboliter kan synas i systemet uppemot en vecka trots den korta verkningstiden på ruset.

De flesta som brukar kokain är heller inte missbrukare av kokain. Att dra ladd är inte heller lika tabubelagt utomlands. Man flyger ju bättre och är mer fokuserad. Jag tror absolut att det är vanligt i branschen. Stridspiloter som flyger 20 timmarsuppdrag knaprar ju tjack i form av Pep pills.

Snubben hade otur. Du skulle se kontoren, bankkontoren och byråerna på Östermalm. Där snackar vi kokain. Och de har hand om dina och mina pengar.

Är du så pass bekymrad över en pilot som haft kokain i blodet så skulle du skita ner dig i fosterställning om du visste sanningen om vad som händer där makten finns.

Men nog om det. Ju mindre folk vet desto bättre för alla.
Senast redigerad av Benasque 2026-06-12 kl. 23:51.
Citera
2026-06-13, 10:28
Medlem
Piloten var troligtvis hög uppe bland molnen ändå.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8j266/lars-akte-med-kokainpiloten-olustigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in