Citat:
Ursprungligen postat av
5549
Det låter som ett rimligt system.
Min fråga är hur hårda luftfartsmyndigheterna inom vår union är gällande narkotika på jobbet. Ryker certifikatet direkt?
Eller är det fall till fall, beroende på vilken region som bestämmer?
Mycket hårda. Regelverket (EASA Part FCL och Part MED) är oförlåtande när det gäller missbruk av narkotika och ertappas man i tjänsten är det förstås ännu värre. Inte heller alkohol tolereras i någon större utsträckning oavsett om det är privat eller i tjänst. Jag känner till flera piloter vars medicinska intyg blivit återkallat under lång tid på grund av förhöjda värden vid blodprover, inklusive PeTH som ju fått uppmärksamhet senaste året i förhållande till körkort. Sedan är det mycket möjligt att upptäckten kan variera mellan länder. I Sverige görs mig veterligen inga slumpmässiga drogtester av piloter av polisen. Blåskontroller görs däremot.
Alla myndigheter i EU ska följa samma regelverk men visst finns det skillnader i hur effektiv tillsynen är och exakt hur regelverket tillämpas.
Många flygbolag utanför Sverige gör egna slumpmässiga drogkontroller.
Citat:
Ursprungligen postat av
exoticspice
Om jag har hittat rätt pilot är han dansk och baserad i Köpenhamn där flygningen till Nice startade.
Han flyger A320 och A350 hos SAS. Planet han flög på onsdagen var A320.
Du har inte hittat rätt pilot. Flygningen utfördes av SAS Connect. Piloter i SAS Connect flyger inte A350.
Citat:
Ursprungligen postat av
pestloppan
Tack för info, men varför ska just en svensk myndighet (Transportstyrelsen) kunna dra in certifikatet för en pilot som flyger för ett icke-svenskt bolag (SAS) för en händelse som inträffade utanför Sverige? I detta fall borde det ju vara den franska motsvarigheten till Transportstyrelsen som drar in certifikatet för piloten i fråga!
Därför att certifikatet är utfärdat av den svenska myndigheten och densamma har tillsynen. Certifikatet är personligt. Det är oväsentligt vilket flygbolag piloten flyger för. De flesta piloter väljer att låta ens certifikat vara knutet till sin nationella myndighet men det finns också flygbolag som kräver att deras piloter ska flytta sina certifikat till den nationella myndighet som flygbolaget är registrerat vid. Exempelvis kräver Ryanair att piloter ska flytta sina certifikat till den irländska myndigheten. Sunclass kräver att deras piloter ska ha certifikaten registrerade hos den danska myndigheten mfl.
Om du kör på fyllan i Tyskland med en hyrbil från Polen så kan tysk polis gripa dig, rättsväsendet kan väcka åtal och du kan dömas enligt tysk lag. Tyska myndigheter får omhänderta ditt körkort rent fysiskt men det är fortfarande Transportstyrelsen som måste fatta beslut om att återkalla ditt körkort.
EDIT: Jag kanske förhastade mig lite eftersom flygningen skulle gå till Stockholm och de flesta piloter i SAS (inkl SAS Connect) som är baserade i Stockholm är svenskar med svenska certifikat. Om piloten inte är svensk och har sitt certifikat i Norge, Danmark, Irland eller tom Frankrike är det den respektive myndigheten som återkallar certifikatet. Men mest sannolikt är det den svenska.