2026-06-11, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Men man drabbas inte.

Man kan bara drabbas om man är en extremist, och då ska man nog inte vara här. Då finns ju massvis med andra länder som passar bättre.

Människan har ju valmöjlighet?

Lite åt det hållet tänker jag också.
Vi har otroligt många muslimer som har "flytt till Sverige".
Varför flydde dom till Sverige som inte är ett muslimskt land? Hade det inte varit mycket enklare att fly till någon av alla de länder som inte har krig och är muslimska? Då kan de leva precis som de vill och kan säkert även tala arabiska i samhället. Så enkelt!

Nej de valde Sverige för att vi haft oerhört generösa bidrag för invandrare, långt mycket mer än de flesta länder. Det är enda anledningen.
Citera
2026-06-11, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Lite åt det hållet tänker jag också.
Vi har otroligt många muslimer som har "flytt till Sverige".
Varför flydde dom till Sverige som inte är ett muslimskt land? Hade det inte varit mycket enklare att fly till någon av alla de länder som inte har krig och är muslimska? Då kan de leva precis som de vill och kan säkert även tala arabsiska i samhället. Så enkelt!

Nej de valde Sverige för att vi haft oerhört generösa bidrag för invandrare, lång mycket mer än de flesta länder. Det är enda anledningen.

Ja världen är full av länder.
Finns ju muslimska länder på tre kontinenter. Bara att flytta.

Nazistsymboler är förbjudna. Så varför inte en symbol som slöjan?
Offentlig nudism är också förbjudet.

Det går alldeles utmärkt att förbjuda slöjan. De kan väl få ha på den i sin bönesal och hemma hos varandra. Men inte i skolan, på arbetsplatser, i offentligheten.
Citera
2026-06-12, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruktfabrik
https://www.sverigesradio.se/artikel/sd-vill-infora-slojforbud-i-sverige

Fy fan villket vidrigt förslag, har aldrig varit en stark sd-hatare men det är den är typen av förslag som kommer göra mig till det.
Ska man inte få bära vad man vill som huvudbonad nu längre enligt SD? Så vad går bort här, brudslöja schal eller något annat tygstycke? Det ska inte någon djävla politiker bestämma över anser jag.
Nunnor lär tex få det svårt och stackars poliser och väktare som ska bli tvungna att engagera sig i denna fullständiga idioti.
Citera
2026-06-12, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Ja världen är full av länder.
Finns ju muslimska länder på tre kontinenter. Bara att flytta.

Nazistsymboler är förbjudna. Så varför inte en symbol som slöjan?
Offentlig nudism är också förbjudet.

Det går alldeles utmärkt att förbjuda slöjan. De kan väl få ha på den i sin bönesal och hemma hos varandra. Men inte i skolan, på arbetsplatser, i offentligheten.

Exakt, börjar man så, så löser det allt. Ingen kommer till slut använda slöja om man bara får använda den privat runt hemmet, men inte på jobb och skola t.ex.
Citera
2026-06-12, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Ska man inte få bära vad man vill som huvudbonad nu längre enligt SD? Så vad går bort här, brudslöja schal eller något annat tygstycke? Det ska inte någon djävla politiker bestämma över anser jag.
Nunnor lär tex få det svårt och stackars poliser och väktare som ska bli tvungna att engagera sig i denna fullständiga idioti.

Enkelt löst! Man tillåter huvudbonader som slöja och annat om jobbet kräver det eller föreingen man är med i kräver det. Då får man ha pilotmössa på sig, kanske keps om företaget vill det och slöja i moskén, men inte på vanliga jobbet eller i skolan och inte på publik plats som i city eller på krogen.
Citera
2026-06-12, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Om muslimslöja är tillåtet då ska fan hakkors vara det också

Om man kallat sig hanif (monoteist) då och inte muslim då går slöjan bra då?

Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Det är ingen jävla skillnad. Ska de som har slöja byta till hucklen? Kommer det att godkännas?

Tydligen ja.
Citera
2026-06-12, 00:19
Medlem
Nej, förbud mot slöja är totalt idiotiskt. Slöja är ju för helvete något som alla rediga inhemska svenska kvinnor hade på slutet av 1800 talet och in på 1900 talet. Det är värdigt, elegant och stilfullt. Vad har de tänkt att vinna på detta? Ska de förbjuda turban, fez och kippa också? Herregud, nästan som att man får byta block med de här stollarna i tidelaget.

Burka och niqab är ju absolut inget man vill se och det ska definitivt vara förbjudet för barn. Vi får nog sluta släppa in fler radikala muslimer om vi vill slippa se det. Egentligen är det väl inte niqab och burka som är problemet utan snarare den sekt som tvingar kvinnor att bära dem. Det finns flera sekter i Sverige och det kan knappas undvikas att svaga individer ansluter sig och stannar kvar i dessa.

Men ja, jag skulle kunna tänka mig att stödja förbud av heltäckande maskering i offentliga miljöer. Men slöja ser jag inget problem med, det är som sagt elegant och värdigt, vissa svenska tjejer kanske skulle kunna bli inspirerade och lära sig lite om värdighet. Utan att för den sakens skull ansluta sig till en sekt förstås.

Förbud slöja, nej. Vi lever väl i ett fritt land?
Citera
2026-06-12, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Det är helt rätt. Vi måste göra allt vi kan för att Sverige ska vara en så oattraktiv plats som möjligt för dessa människor. Vi måste även göra halalslakt olagligt.

Det gör nog inte så mycket verkan med halal prat, de flesta muslimer mumsar på allt kött redan som slaktas i Sverige utan att kräva halal för i deras ögon är svenskar kristna och deras kött anses då potentiellt halal. Ingen bryr sig....

Men i asien blir det desto mer svårare eftersom de är månggudadyrkare iom hinduismen och buddhismen men finns nog ljushuvven som äter deras kött också utan att tänka till två gånger.
Citera
2026-06-12, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eatmyshorts
Nej, förbud mot slöja är totalt idiotiskt. Slöja är ju för helvete något som alla rediga inhemska svenska kvinnor hade på slutet av 1800 talet och in på 1900 talet. Det är värdigt, elegant och stilfullt. Vad har de tänkt att vinna på detta? Ska de förbjuda turban, fez och kippa också? Herregud, nästan som att man får byta block med de här stollarna i tidelaget.

Burka och niqab är ju absolut inget man vill se och det ska definitivt vara förbjudet för barn. Vi får nog sluta släppa in fler radikala muslimer om vi vill slippa se det. Egentligen är det väl inte niqab och burka som är problemet utan snarare den sekt som tvingar kvinnor att bära dem. Det finns flera sekter i Sverige och det kan knappas undvikas att svaga individer ansluter sig och stannar kvar i dessa.

Men ja, jag skulle kunna tänka mig att stödja förbud av heltäckande maskering i offentliga miljöer. Men slöja ser jag inget problem med, det är som sagt elegant och värdigt, vissa svenska tjejer kanske skulle kunna bli inspirerade och lära sig lite om värdighet. Utan att för den sakens skull ansluta sig till en sekt förstås.

Förbud slöja, nej. Vi lever väl i ett fritt land?

Är redo att delvis hålla med dig. Men alla regler ska gälla just alla. Så får killar inte ha keps på sig i skolan så får inte tjejer ha sjal heller. Eller omvänt, om sjal tillåts så tillåts keps och andra saker också.
religion ska ALDRIG få vara ett skäl eller undantag till varför man får göra det ena eller endra i samhället.
Citera
2026-06-12, 00:30
Medlem
Vad ska hålla upp mobilen då bland alla barnvagnsskjutande somalie mammor då? Hela deras klädsel är ju bara slöjtyger och de ber ju både i skolor och lite varstans. Hela deras liv är ju slöjan, lycka till stjärtapesverige. Orten kommer göra kaos med er hårt.
Citera
2026-06-12, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Nej men det räcker väl med lite böter. Säg 800 kr per gång man blir påkommen.
Sker det tillräckligt ofta så kommer prislappen att bara den göra att man har inte råd att gå med slöja.

Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Hur hanterar man någon som plankar eller kör lite för fort?

Böter fungerar alldeles utmärkt. Lever familjen på bidrag så kan plocka utav bidraget.

Man vill alltså “hjälpa” dessa slöjbärare som man ser som offer genom att kriminalisera dem. Blir dom inte jagade av religionen så blir dom det av staten.
Dom kan inte vinna...
Offerslösa brott är förövrigt sällan särskilt snyggt, kan jag tycka.
Citera
2026-06-12, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Man vill alltså “hjälpa” dessa slöjbärare som man ser som offer genom att kriminalisera dem. Blir dom inte jagade av religionen så blir dom det av staten.
Dom kan inte vinna...
Offerslösa brott är förövrigt sällan särskilt snyggt, kan jag tycka.

"offren" är alla de som inte vill se folk i slöja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in