2026-06-11, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag anser att slöja är en kränkning, men jag kan inte se hur ett förbud skulle kuna utformas utan att det drabbar helt oskyldiga på ett oförutsägbart sätt.

Kan man inte få ihop en bra lag skall man skita i att stifta den. When in doubt stay out. Ett omdömeslöst missbruk av det offentliga samtalet att vilja förbjuda allt man inte tycker om.

Håller med dig där.

Jag skulle vilja se ett förbud, men jag vet inte hur det skulle kunna utformas på ett sätt som blir accepterat.
Citera
2026-06-11, 23:39
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Jag känner mer att när våldtäkter väl sker så är det av just invandrare till största delen för de kommer från en kultur där det är mer accepterat att våldta en kvinna om hon t.ex. är lättklädd och håret svallar fritt.

Jomen det är ju just det. Om vi skulle ta bort slöjan för alla, så skulle inte längre slöjlöshet vara en signal till män från denna kultur, att denna kvinna ändå redan saknar heder så hon kan utnyttjas fritt. Ett slöjförbud skulle därför indirekt även gynna svenska kvinnor.
Citera
2026-06-11, 23:40
Medlem
Citat:
Jag anser att slöja är en kränkning, men jag kan inte se hur ett förbud skulle kuna utformas utan att det drabbar helt oskyldiga på ett oförutsägbart sätt.

Kan man inte få ihop en bra lag skall man skita i att stifta den. When in doubt stay out. Ett omdömeslöst missbruk av det offentliga samtalet att vilja förbjuda allt man inte tycker om.

"drabbar"

Hur blir man drabbad? Att inte få ha en duk på huvudet, är det att drabbas? Vad drabbas man av?

Och är det så att man vägrar visa håret och tycker det är lösagtigt, då bör man självklart inte befinna sig här. Då är man ju störd.

De kan väl få ha duken på skallen hemma och i sin bönesal. Det räcker väl??
Lite som med nudister. De är ju nakna hemma och på nudist föreningar, inte i offentligheten.
Citera
2026-06-11, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jomen det är ju just det. Om vi skulle ta bort slöjan för alla, så skulle inte längre slöjlöshet vara en signal till män från denna kultur, att denna kvinna ändå redan saknar heder så hon kan utnyttjas fritt. Ett slöjförbud skulle därför indirekt även gynna svenska kvinnor.

Faktum är att ett förbud väger betydligt tyngre än ett tillåtande. Fördelarna är ju enorma.
Citera
2026-06-11, 23:44
Medlem
Vad ska straffet för att bära slöja vera då? tio år i buren eller? verkar logiskt.
idioter.
Citera
2026-06-11, 23:45
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
"drabbar"

Hur blir man drabbad? Att inte få ha en duk på huvudet, är det att drabbas? Vad drabbas man av?
Jag har ingen aning för jag har ingen kristallkula. DÄRFÖR är jag emot.

Men jag är väldigt less på lagar där man varit så j-a slö att man inte ens försökt fundera över konsekvenserna.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-06-11 kl. 23:48.
Citera
2026-06-11, 23:45
Medlem
Frihet för kvinnor. Mkt bra
Citera
2026-06-11, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

+100
Citera
2026-06-11, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorren-Kukegaard
Man kan inte förbjuda allt man ogillar.

Nä men man kan förbjuda sånt som skadar/förnedrar/förtrycker människor.

Jag gillar inte att feta gubbar går runt nakna i offentligheten, och det är därför det också är förbjudet.
Senast redigerad av Pundedu 2026-06-11 kl. 23:53.
Citera
2026-06-11, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Vad ska straffet för att bära slöja vera då? tio år i buren eller? verkar logiskt.
idioter.

Nej men det räcker väl med lite böter. Säg 800 kr per gång man blir påkommen.
Sker det tillräckligt ofta så kommer prislappen att bara den göra att man har inte råd att gå med slöja.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
idioter.

Hur hanterar man någon som plankar eller kör lite för fort?

Böter fungerar alldeles utmärkt. Lever familjen på bidrag så kan plocka utav bidraget.
Citera
Medlem
Citat:
Jag har ingen aning för jag har ingen kristallkula. DÄRFÖR är jag emot.
Men man drabbas inte.

Man kan bara drabbas om man är en extremist, och då ska man nog inte vara här. Då finns ju massvis med andra länder som passar bättre.

Människan har ju valmöjlighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in