2026-06-11, 14:02
Medlem
TUKs avatar
Min ekonomiska situation är klart bättre idag när ungarna inte är hemmaboende längre. Välbehövligt att kunna spara några extra slantar till pensionen varje månad. Svårt att räkna på det i kronor och ören, men mer pengar över har jag definitivt.
Citera
2026-06-11, 14:08
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Finns garanterat parametrar att skruva på, äter man ute eller hemma? Är det oxfilé eller gröt? Finns det frukt och bröd att småäta eller erbjöds alltid ett lager att färska bakelser? Osv. osv.

Folk och barn överlevde förr utan att äta lyxmat varje dag. Till lunch åt man en gröt och till middag en soppa. Det är knappast dyrt att tillaga.

En vän berättade i veckan att hans tjej tycker det är "orättvist" att andra ska få äta på restaurang varje dag om inte hon också får det. Vissa har en standard som är helt uppåt väggarna galen.

4000 springer det nog iväg till utan restaurangbesök. Kläder, mat, diverse prylar, fritidsaktiviteter, skjutsa, sinnessjukt långa duschar, you name it..
Citera
2026-06-11, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Vi separerade när barnen var i sjuårsåldern och pappan gjorde barnen högst medvetet och frivilligt. Du kanske ska hålla käften om saker du inte vet något om?
Ok och nu tar bara du hand om barnen? Är det också frivilligt att du har full vårdnad?
Citera
2026-06-11, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Ok och nu tar bara du hand om barnen? Är det också frivilligt att du har full vårdnad?
De är stora nu så den tiden ligger bakom mig, om du läst vad jag skrivit.
Citera
2026-06-11, 17:14
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Många med barn bor ju i villa och det billigaste är väl oftast att bo kvar?

Att flytta kostar - dessutom kan du trigga en kapitalvinst.

Villa kostar ju mkt i form av drift mm. så just på kostnadsbiten är nog typ en tvåa billigare.

Sen så visst man förlorar ju en del i skatt men man kan å andra sidan ta ett nytt lån och investera den delen av bostadskapitalet som inte låses i indexfonder och sen låta en passiv inkomst täcka räntor, amortering och avgift till föreningen.
Citera
2026-06-11, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Boende: Flera tusen kronor extra varje månad, varierar beroende vart i Sverige du bor.
Förskoleavgift och fritids: 500–1 800 kr (maxtaxa beroende på inkomst)
Mat: 2 000–5 000 kr (små barn lägre, tonåringar högre).
Transport: 500–4 000 kr (bil, skjutsning, resor till aktiviteter)
Fritidsaktiviteter: 500–5 000 kr
Teknik: 200–1 500 kr (mobiltelefon, dator, spelkonsol och abonnemang)
Semester och nöjen: 500–5 000 kr (resor blir betydligt dyrare när man är fler)
Vård: 0–3 000 kr, (vabb, medicinska behov mm) men vissa månader betydligt mer.
Kläder och utrustning: 500–2 000 kr (nya kläder, skor och utrustning varje år pga barn växer)

= ungefär 8 000–15 000 kr per månad och barn.

Men kan såklart variera...
kräver ett extra sovrum i ett dyrt område (+7 000 kr)
går i maxtaxad barnomsorg (+1 800 kr)
äter mycket (+4 000 kr),
har dyra fritidsaktiviteter (+5 000 kr)
behöver mycket skjutsning (+3 000 kr)
kostar i kläder och utrustning (+2 000 kr)
har teknik och abonnemang (+1 000 kr)
ökar semesterkostnaderna (+3 000 kr)
och har återkommande vårdrelaterade kostnader (+2 000 kr)
...så landar det på omkring 28 000–30 000 kr per månad

Oj. Jag tackar för det mest utförliga svaret hittills! Det här var både upplyftande och nedslående på samma gång. Allt stämmer inte helt in med hur det är just nu, men det kan mycket väl bli på det sättet. Jag antar att även om staplarna varierar så blir det genomsnittliga slutsumman per månad ungefär densamma. Om det här ryms i månadsbudgeten redan nu skulle jag nog kunna sluta jobba så fort den yngsta lämnat hemmet.
Citera
2026-06-11, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag tänker mig att det är mindre än man tror i vinst att gå över från 3 pers till 2? Överlägset värst är bostadskostnaden, 1 rum per barn, 1 rum i Stockholms innerstad kostar minst 1 mkr och kostnaden per månad för den räntan är 2500 kr. + månadsavgift 800 kr = 3300kr. För hyreslägenhet kostar 1 rum också minst 3300 kr per månad. I övrigt finns budget för barnfamiljer här:
https://stpubshop.blob.core.windows.net/publikationer/kostnadsberakningar-hushallskostnader-2026-sv-kov_tga_32d.pdf

T.ex mat 3000 kr per månad för tonåring, kläder och övrigt 2000 kr, resor naturligtvis extremt mycket t.ex 7000 kr för minsta Utlandsvecka.

Tack för länken! Jag blev till och med lite lätt semierekt... Det här ska jag grotta ned mig i.
Citera
2026-06-11, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Beror väl helt på vilken nivå ni har för barnen. Ska ni göra 5 utlandsresor per år hela familjen samtidigt som barnen enbart ska gå i märkeskläder och ständigt ha senaste modellen av alla elektroniska enheter så är det klart att det blir dyrt.

Bättre att vänta med utlandsresorna till pensionen, dels så blir det billigare och dels så har man ju då jobbat ihop mer kapital. Vissa föräldrar har som målsättning att de ska "visa världen" för sina barn men det är ju nåt de kan upptäcka själva när de tagit studenten och börjar resa. Som barn/tonåring är inte utlandsresor speciellt uppskattade ändå.

Och märkeskläder och senaste iphones är inte ett måste utan nåt man kan önska sig i födelsedagspresent och julklapp.

Att säga att barn är dyrt beror ju helt på, det är som att säga att det är dyrt att ha ett fritidsintresse.

Jag skulle säga att vi uppfostrar på ett väldigt statusneutralt sätt just nu och hoppas att de inte ska svepas med i trender allt för lätt. Förälder #2 är inte heller uppväxt med någonting utom det allra nödvändigaste, så vi imponeras mer av hårt arbete än flåd och prål.

I dagsläget reser vi till lägenheten i Frankrike på sommaren, till bästa pris och bryr oss inte om det råkar bli Ryan. Märkeskläder har de om det råkade finnas med i något nedärvt från kusiner eller vänner med äldre barn, men annars inte. Telefonerna är varsin med billigast smartphone och ett billigt abonnemang så de lär sig att hushålla med resurser (surfen).

Annars är det främst mat och aktiviteter som utgör de stora kostnaderna just nu.

Tack för input, det ger värdefulla insikter om hur jag ska lägga upp planen framåt!
Citera
2026-06-11, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
När man läser dessa schablonuträkningar så är ju största delen fasta kostnader som inte försvinner bara för att barnen flyttar ut.

Boende t ex - i räkneexempel "Då mycket kostar det att ha barn" så räknas oftast boende med och att man behöver större boende - för alla bygger väl till eller flyttar så fort man blir fler eller färre i bostaden?

Sen är även inkomstbortfall en stor andel men det är ju inte så påtagligt när barnen är lite äldre.

Jag kan tänka mig att den stora skillnaden när ett vuxet barn flyttar hemifrån (och har jobb och börjar försörja sig själv) är mat, vatten/värme/el, fickpengar, kläder.

Nu snackar vi alltså om en 19-åring som går från att studera på gymnasiet och får sitt studiebidrag själv (1250 kr) utan någon annan inkomst och normal livsstil. Med bara studiebidraget på 1250 kr/månad så kommer ju en 19-åring inte långt utan det blir föräldern som behöver fixa allt ovan.

Sen tar ovanstående 19-åring studenten och börjar jobba på t ex en fabrik, tjänar egna pengar och skaffar ett eget boende.

Så länge man inte skickar pengar till sitt barn varje månad så kan jag tänka mig att det blir runt 4000-7000 kr mindre i utgifter varje månad.

Ja, fast just schablonuträkningarna kan vara hjälpsamma just för att jag har dålig koll och är ute efter just genomsnittliga summor. Jag kastar verkligen inte pengar efter barnen, men jag nekar dem heller inte allt. Jag skulle anta att vi är väldigt genomsnittliga, fast på en dyr plats.

Bra poäng - övergången till vuxenlivet kan vara fladdrig ekonomiskt, det kommer väl bli en och annan fiol som vi får stå för, samtidigt som vi inte kommer agera kassakista.
Citera
2026-06-11, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burkeen
Vad är vitsen med denna tråd då? Du är rik grattis
Du behöver inte skryta här 😁
Uppenbart har du några hjärnceller, om du inte ärvt allt och tidigt på en räkmacka och fått lönen du har idag.
Du borde kunna lista ut själv på frågan du ställer?

Jag är knappast rik. Jag är på sin höjd lägre medelklass i Stockholm och skulle någon av oss bli av med jobbet skulle vi få sälja av fastigheter i rask takt, kanske till och med boendet.

Som jag tidigare förklarat lade jag till den informationen för att hålla kvar diskussionen kring trådstarten, och att inläggen inte skulle handla om hur jag borde spara, eftersom jag redan sparar.

Jag har aldrig ärvt någonting, och har heller aldrig åkt på någon räkmacka. Den informationen förekommer också i tidigare inlägg.

Din sista mening håller inte syntaktiskt, och du har använt ett frågetecken till ett påstående ("I'm rubber and you're glue", så att säga).
Citera
2026-06-11, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overfierad
Jag är knappast rik. Jag är på sin höjd lägre medelklass i Stockholm och skulle någon av oss bli av med jobbet skulle vi få sälja av fastigheter i rask takt, kanske till och med boendet.

Som jag tidigare förklarat lade jag till den informationen för att hålla kvar diskussionen kring trådstarten, och att inläggen inte skulle handla om hur jag borde spara, eftersom jag redan sparar.

Jag har aldrig ärvt någonting, och har heller aldrig åkt på någon räkmacka. Den informationen förekommer också i tidigare inlägg.

Din sista mening håller inte syntaktiskt, och du har använt ett frågetecken till ett påstående ("I'm rubber and you're glue", så att säga).
Om du skriver all info i trådstarten så slipper man läsa igenom alla kommentarer för att hitta dina nya inlägg med ny info
I am spike,
Citera
2026-06-11, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag har en underbar anekdotisk historia, tog med mina barn 11+13 år till Tokyo för min dotter älskade mangaserier. Vi bodde där i 14 dagar, såg alla kul ställen, gick överallt, underbar resa. Och när jag nu frågar vad de tyckte 15 år senare så är svaret "jag minns inte så mycket...". Det var ju jag som planerat och letat upp allt, jag minns nästan varje steg, de bara hakade på och det kunder lika bra varit Köpenhamn.

Därför vägrar jag alpint sportlov a 45.000 kr med mina barn...

Det är talande, och jag är helt på din sida här. Vi har varit ett par gånger de senaste åren till några av de mindre skidorterna bara över dagen för att barnen ska få bekanta sig med utförsåkning, men någon sportlovsvecka blir det nog inte någonstans!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in