2026-06-11, 10:53
Medlem
Du måste räkna på det själv. Du kan inte använda någon annans siffror. Kostnaderna varierar enormt mellan olika hushåll, förhållandena påverkar enormt.
Citera
2026-06-11, 11:32
Medlem
konstigt att fråga det här, en del kostar på sina barn mycket en del får begagnade kläder mm de har inte råd med så mycket till barnen
är nog smartare att kolla hur mycket pengar det går nu ock sen fundera ut hur mycket du skulle kunna klara dig på efter barnen flyttat ,kanske byta till ett billigare boende mm
själv bor jag solo klarar mig på 12000 kr /mån har fasta utgifter på ca 7500 kr
Senast redigerad av diseledvin 2026-06-11 kl. 11:46.
Citera
2026-06-11, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nej, "elkostnad" eller "värme" är inte per rum, det ingår i bostadskostnaden som är per man och månad om man vill göra det detaljerat. T.ex "elkostnad 10.000 kr per år alltså 2000 kr per person eller 170 kr per månad och man". Att som du låtsas att "mina barn kostar inget i el" antyder förnekelse eller okunskap. Men beloppet är naturligtvis lågt jämfört med mat och hyra.

Aha, som om en person flyttar ut sjunker elkostnaden till 8000? Och när nästa barn flyttar ut blir det 6000?

Och om vi åker bil 5 personer och tankar på den resan för 2000 kronor, men när vi bara åker 4 st så kostar samma resa 1600 kr..

Är det så du räknar förstår jag att det blir dyrt med barn i din kalkyl.

Skrev inte heller att de inte kostar någon el, jag skrev att jag har uppskatta ungefär vad det kostar extra. Det kostar tex lika mycket i fast avgift, lika mycket att hålla värme i huset, lika mycket att hålla värme i garaget, osv.oavsett om det är barn hemma eller inte

Det är lite extra varmvatten och förbrukningsel som går åt.
Citera
2026-06-11, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overfierad
En snabb sökning ger 4000-8000 per månad, och visst det är aktiviteter, kläder och bortklemande slöseri i vissa fall men jag har svårt att känna igen mig i siffrorna. Vad säger ni andra föräldrar?

När man läser dessa schablonuträkningar så är ju största delen fasta kostnader som inte försvinner bara för att barnen flyttar ut.

Boende t ex - i räkneexempel "Då mycket kostar det att ha barn" så räknas oftast boende med och att man behöver större boende - för alla bygger väl till eller flyttar så fort man blir fler eller färre i bostaden?

Sen är även inkomstbortfall en stor andel men det är ju inte så påtagligt när barnen är lite äldre.

Jag kan tänka mig att den stora skillnaden när ett vuxet barn flyttar hemifrån (och har jobb och börjar försörja sig själv) är mat, vatten/värme/el, fickpengar, kläder.

Nu snackar vi alltså om en 19-åring som går från att studera på gymnasiet och får sitt studiebidrag själv (1250 kr) utan någon annan inkomst och normal livsstil. Med bara studiebidraget på 1250 kr/månad så kommer ju en 19-åring inte långt utan det blir föräldern som behöver fixa allt ovan.

Sen tar ovanstående 19-åring studenten och börjar jobba på t ex en fabrik, tjänar egna pengar och skaffar ett eget boende.

Så länge man inte skickar pengar till sitt barn varje månad så kan jag tänka mig att det blir runt 4000-7000 kr mindre i utgifter varje månad.
Senast redigerad av poiuy1298 2026-06-11 kl. 12:37.
Citera
2026-06-11, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overfierad
Jag har full koll på de detaljerna, och ingen av dem var heller något jag behövde hjälp med.

Jag tjänar idag inte jättemycket pengar, men lite mer än genomsnittet och enligt prognosen på minpension.se beräknas jag få 58000 kr/mån innan skatt om riktålder 68 uppnås. Jag sparar i dagsläget 5000 kr/mån inom ett ISK-upplägg och amorterar 10000 kr/mån utöver vad banken tyckte var nödvändigt. Jag äger idag tre fastigheter, av vilka den dyraste ska säljas för att den dagen vara skuldfri då värdet på den vida överstiger det sammanlagda värdet på de andra två, vilka är tänkta som säsongsboenden för att slippa vinter. I andra fördefinierade konsumtionssparanden (saker som är planerade för inköp) sparar jag 8000 kr/mån.

Tillbaka det det ursprungliga ämnet för diskussion: Ni som är föräldrar, vad uppskattar ni att ett hemmaboende barn kostar per månad? Ni föräldrar som har utflugna barn, känner ni av ett uppsving i ekonomin till följd av att barnet nu sköter sin egen ekonomi?
Vad är vitsen med denna tråd då? Du är rik grattis
Du behöver inte skryta här 😁
Uppenbart har du några hjärnceller, om du inte ärvt allt och tidigt på en räkmacka och fått lönen du har idag.
Du borde kunna lista ut själv på frågan du ställer?
Senast redigerad av burkeen 2026-06-11 kl. 12:49.
Citera
2026-06-11, 13:07
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Beror ju på ålder och kön. Men att en tonåring kostar iaf 4000 i månaden är nog definitivt ingen överdrift.
Bara mat till en 16-17 årig pojke kostar mängder.

Så 4000 per unge kanske är rimligt om man slår ut det på en hel barndom. Men högre siffra om det är i tonåren

Finns garanterat parametrar att skruva på, äter man ute eller hemma? Är det oxfilé eller gröt? Finns det frukt och bröd att småäta eller erbjöds alltid ett lager att färska bakelser? Osv. osv.

Folk och barn överlevde förr utan att äta lyxmat varje dag. Till lunch åt man en gröt och till middag en soppa. Det är knappast dyrt att tillaga.

En vän berättade i veckan att hans tjej tycker det är "orättvist" att andra ska få äta på restaurang varje dag om inte hon också får det. Vissa har en standard som är helt uppåt väggarna galen.
Citera
2026-06-11, 13:11
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nästan alla barn klarar sin fritid med en fotboll och en cykel + TV/internet. Alla kvällskurser, dyra resor, ständigt nya kläder datorer och mobiler, är typexempel på konsumtionssamhället och ger inget särskilt mervärde för barn eller tonåringar.

Ja, instämmer helt. Absoluta basvaror såsom telefon och (ej märkes-) kläder är knappast dyrt, utan det är all lyxkonsumtion som väger upp.

Bara det där med resor, vissa familjer har som standard att de åker på resor varje sporlov, påsklov, sommar, vinter, höstlov till dyra orter. Som barn och tonåring uppskattar man ju knappast utlandsresor, ett barn kan bada i poolen utomlands likväl som att bada i sjön hemma, och en tonåring tycker det är roligare att hänga med jämnåriga kompisar än en helvecka med päronen i Thailand.

De där resorna kan man ju vänta med tills barnen flyttat ut, då har man mer kapital och lägre kostnader och om barnen finner ett intresse i att resa kan de upptäcka världen själva.
Citera
2026-06-11, 13:13
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
När man läser dessa schablonuträkningar så är ju största delen fasta kostnader som inte försvinner bara för att barnen flyttar ut.

Boende t ex - i räkneexempel "Då mycket kostar det att ha barn" så räknas oftast boende med och att man behöver större boende - för alla bygger väl till eller flyttar så fort man blir fler eller färre i bostaden?

Bor man kvar i ett för stort boende efter att barnen flyttat ut och har betydligt fler rum än man behöver så är det ju självklart att betrakta som en lyxvara, det måste ju folk förstå. Har du behov av 2-3 rum och har 5-6 så är det ju en lyx som knappast var möjlig för stora delar av befolkningen i den allra största delen av historien, det är i nutid det ses som normalt.
Citera
2026-06-11, 13:20
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298

Sen är även inkomstbortfall en stor andel men det är ju inte så påtagligt när barnen är lite äldre.

Jag kan tänka mig att den stora skillnaden när ett vuxet barn flyttar hemifrån (och har jobb och börjar försörja sig själv) är mat, vatten/värme/el, fickpengar, kläder.

Nu snackar vi alltså om en 19-åring som går från att studera på gymnasiet och får sitt studiebidrag själv (1250 kr) utan någon annan inkomst och normal livsstil. Med bara studiebidraget på 1250 kr/månad så kommer ju en 19-åring inte långt utan det blir föräldern som behöver fixa allt ovan.

Sen tar ovanstående 19-åring studenten och börjar jobba på t ex en fabrik, tjänar egna pengar och skaffar ett eget boende.

Så länge man inte skickar pengar till sitt barn varje månad så kan jag tänka mig att det blir runt 4000-7000 kr mindre i utgifter varje månad.

Kan konstatera att vuxna utflugna barn ksman kosta en hel del, men att det är mer frivilligt, och mer ojämnt fördelat.

Många med möjlighet bidrar med pengar till bröllop eller kontantinsats till en ägd bostad. Att bjuda med vuxna barn på resor är också vanligt.

Så ofta minskar inte betalningarna för att barnen blivit vuxna.

Jag lägger ingen värdering i det.

LL
Citera
2026-06-11, 13:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja, instämmer helt. Absoluta basvaror såsom telefon och (ej märkes-) kläder är knappast dyrt, utan det är all lyxkonsumtion som väger upp.

Bara det där med resor, vissa familjer har som standard att de åker på resor varje sporlov, påsklov, sommar, vinter, höstlov till dyra orter. Som barn och tonåring uppskattar man ju knappast utlandsresor, ett barn kan bada i poolen utomlands likväl som att bada i sjön hemma, och en tonåring tycker det är roligare att hänga med jämnåriga kompisar än en helvecka med päronen i Thailand.

De där resorna kan man ju vänta med tills barnen flyttat ut, då har man mer kapital och lägre kostnader och om barnen finner ett intresse i att resa kan de upptäcka världen själva.
Jag har en underbar anekdotisk historia, tog med mina barn 11+13 år till Tokyo för min dotter älskade mangaserier. Vi bodde där i 14 dagar, såg alla kul ställen, gick överallt, underbar resa. Och när jag nu frågar vad de tyckte 15 år senare så är svaret "jag minns inte så mycket...". Det var ju jag som planerat och letat upp allt, jag minns nästan varje steg, de bara hakade på och det kunder lika bra varit Köpenhamn.

Därför vägrar jag alpint sportlov a 45.000 kr med mina barn...
Citera
2026-06-11, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Bor man kvar i ett för stort boende efter att barnen flyttat ut och har betydligt fler rum än man behöver så är det ju självklart att betrakta som en lyxvara, det måste ju folk förstå. Har du behov av 2-3 rum och har 5-6 så är det ju en lyx som knappast var möjlig för stora delar av befolkningen i den allra största delen av historien, det är i nutid det ses som normalt.

Många med barn bor ju i villa och det billigaste är väl oftast att bo kvar?

Att flytta kostar - dessutom kan du trigga en kapitalvinst.
Citera
2026-06-11, 14:00
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Aha, som om en person flyttar ut sjunker elkostnaden till 8000? Och när nästa barn flyttar ut blir det 6000?

Och om vi åker bil 5 personer och tankar på den resan för 2000 kronor, men när vi bara åker 4 st så kostar samma resa 1600 kr..

Är det så du räknar förstår jag att det blir dyrt med barn i din kalkyl.

Skrev inte heller att de inte kostar någon el, jag skrev att jag har uppskatta ungefär vad det kostar extra. Det kostar tex lika mycket i fast avgift, lika mycket att hålla värme i huset, lika mycket att hålla värme i garaget, osv.oavsett om det är barn hemma eller inte

Det är lite extra varmvatten och förbrukningsel som går åt.
En bil är inte ett hus. Det finns ingen merkostnad för 2 eller 5 i bilen mot 1.

Fasta delen på elräkningen, nätavgiften, är minimal. Vilket du hade vetat om du hade koll på elräkningar.

Ändå rätt kul att du tror att om 1M invandrare kom till Sverige så skulle vi använda ungefär lika mycket el. För på marginalen används ingen el för det får plats oändligt med glass i frysen och oändligt med tvätt i en tvättmaskinen, som drar mest el. Sanningen är att ni tvättar dubbelt så många tvättmaskiner om ni är dubbelt så många och behöver en större frys. Om det inte är så att just er familj sitter under en och samma glödlampa i källaren.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-11 kl. 14:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in