Citat:
Ursprungligen postat av
Overfierad
En snabb sökning ger 4000-8000 per månad, och visst det är aktiviteter, kläder och bortklemande slöseri i vissa fall men jag har svårt att känna igen mig i siffrorna. Vad säger ni andra föräldrar?
När man läser dessa schablonuträkningar så är ju största delen fasta kostnader som inte försvinner bara för att barnen flyttar ut.
Boende t ex - i räkneexempel "Då mycket kostar det att ha barn" så räknas oftast boende med och att man behöver större boende - för alla bygger väl till eller flyttar så fort man blir fler eller färre i bostaden?
Sen är även inkomstbortfall en stor andel men det är ju inte så påtagligt när barnen är lite äldre.
Jag kan tänka mig att den stora skillnaden när ett vuxet barn flyttar hemifrån (och har jobb och börjar försörja sig själv) är mat, vatten/värme/el, fickpengar, kläder.
Nu snackar vi alltså om en 19-åring som går från att studera på gymnasiet och får sitt studiebidrag själv (1250 kr) utan någon annan inkomst och normal livsstil. Med bara studiebidraget på 1250 kr/månad så kommer ju en 19-åring inte långt utan det blir föräldern som behöver fixa allt ovan.
Sen tar ovanstående 19-åring studenten och börjar jobba på t ex en fabrik, tjänar egna pengar och skaffar ett eget boende.
Så länge man inte skickar pengar till sitt barn varje månad så kan jag tänka mig att det blir runt 4000-7000 kr mindre i utgifter varje månad.