Igår, 10:37
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Ökad antisemitism – vänsterväljare inte värst

SD och M sticker ut • Segerstedtinstitutets Christer Mattsson: ”Omfattande.”

https://www.dn.se/sverige/nya-rapporter-om-okad-antisemitism-vanstervaljare-langt-fran-varst/

Man behöver inte gå tillbaka till rapporten för att se att Kristina Hedberg skriver skit. Räcker med att läsa skiten hon publicerat i DN.
Men forskningen visar att vad gäller Vänsterns väljargrupp, ligger de i botten av alla antisemitiska index. Högst ligger SD och M.
1. "Vänsterns väljargrupp".
Vad fan är det?

2. "ligger de i botten av alla antisemitiska index."
Vad är botten av index?

Fakta:
De som relativt sett fått BÄTTRE antisemitiskt index mellan 2020 och 2025 är i ordning
MP
V
C
L
KD
S
M
SD

Så MP har relativt sett blivit mindre antisemitiskt efter kriget jämfört med före kriget
Senast redigerad av gofigur Igår kl. 10:59.
Citera
Igår, 10:40
Medlem
Melange5738s avatar
Varför ska Kristina Hedberg av alla personer uttala sig om antisemitism? Hon jobbar väl för helvete på antisemit-SR?
Citera
Igår, 10:42
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Ökad antisemitism – vänsterväljare inte värst

SD och M sticker ut • Segerstedtinstitutets Christer Mattsson: ”Omfattande.”

https://www.dn.se/sverige/nya-rapporter-om-okad-antisemitism-vanstervaljare-langt-fran-varst/

Tabellen visar i hur stor grad partiernas sympatisörer gett uttryck för olika antisemitiska attityder. Forskarna har valt Socialdemokraterna som en nollpunkt i diagrammet. Det betyder dock inte att S har noll förekomst av antisemitiska attityder, men om deras grad av antisemitism översätts till en nolla, ligger M och SD högre samtidigt som alla andra partier ligger lägre.
Vilken jävla bullshit!
Det som visas är relativa förändringen mellan 2020-2025

Vilket framgår i källhänvisningen
Källa: Forum för levande historia och deras rapport "Antisemitiska attityder i Sverige. En jämförelse mellan 2020 och 2025.
Om Kristina vill ha data för absoluta värdena i antsemitism, inte relativa förändringen 2020-2025, så kan hon välja rätt data från rapporten.
De finns där för den intresserade.
Senast redigerad av gofigur Igår kl. 10:48.
Citera
Igår, 10:53
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Eftersom artikeln är låst ser jag bara en bild på en man och namnet Christer Mattsson.

Så SD skulle vara antisemiter, samtidigt som Åkesson sagt att Israel går först?

Citat:
När, var, hur har SD kritiserat Israel efter Gazakriget? Jag har ingen koll på dom längre efter att de svek sina väljare.
Det där är verkligen motsägelsefullt.
Om Åkesson har sagt att Israel går först så är det lustigt att SD är partiet som blivit relativt sett mest mer negativa till judar efter kriget.

Antagligen var SD mest negativa till judar redan före Gazakriget också. I kamp med S.
Citera
Igår, 10:57
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Det där är verkligen motsägelsefullt.
Om Åkesson har sagt att Israel går först så är det lustigt att SD är partiet som blivit relativt sett mest mer negativa till judar efter kriget.

Antagligen var SD mest negativa till judar redan före Gazakriget också. I kamp med S.
Och så tror jag inte alls att det är.
SD är Israelvänliga och har varit från start.
Citera
Igår, 11:04
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Och så tror jag inte alls att det är.
SD är Israelvänliga och har varit från start.
Som sagt,

Som jag minns det var SD värst i två index och S värst i ett index.
Med S och SD som tvåa där de inte var etta.
Det där är i absoluta tal 2025, inte förändring från 2020 som Kristina felaktigt skriver om som absoluta tal.

SD som parti kan skilja sig från deras väljare.

Tänk er om V går från 6 till 10%. Så skriver Kristina att V är Sveriges största parti.
Bara för att V ökat mest.

Kristina får söka på Flashback nästa gång hon ska skriva om något med fakta.
Senast redigerad av gofigur Igår kl. 11:11.
Citera
Igår, 11:07
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Som sagt,

Som jag minns det var SD värst i två index och S värst i ett index.
Med S och SD som tvåa där de inte var etta.
Det där är i absoluta tal 2025, inte förändring från 2020 som Kristina felaktigt skriver om som absoluta tal.

SD som parti kan skilja sig från deras väljare.
Artikeln är Bull sa Bill, släpp det.
Citera
Igår, 11:12
Medlem
Zionisterna som försöker styra världen har lite motvind just nu.
Citera
Igår, 11:57
Medlem
HipToBeSquares avatar
Vad är Forum för levande historia och hur finansieras dem. Varför är Forum för levande historia intresserade i "antisemitism" i Sverige idag för vilket inte har något med historia att göra.
Senast redigerad av HipToBeSquare Igår kl. 12:22.
Citera
Igår, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Vad Forum för levande historia och hur finansieras dem. Varför är Forum för levande historia intresserade i "antisemitism" i Sverige idag för vilket inte har något med historia att göra.

”Forum för levande historia” är en svensk myndighet under kulturdepartementet och finansieras med skattemedel.

https://www.levandehistoria.se/om-oss
Citera
Igår, 12:36
Medlem
Twitterturkens avatar
SD mest antisemitiskt, V minst.

Oj då, nu får Jimmie åka till Israel igen och gå ner på knä med kippan på huvudet och be om nåd.
Citera
Igår, 13:41
Medlem
Citat:
Det som visas är relativa förändringen mellan 2020-2025
Du har säkert rätt, men du får gärna förklara hur du menar. Antar att det är tabellerna 6.3a och 6.3b du syftar på?

Jag kan inte hitta att skulle handla om den relativa förändringen mellan 2020-2025 för just dessa tabeller. Och även om det skulle vara den relativa förändringen jämfört med 2020 så har jag svårt att se att vänstern skulle ha blivit mindre antisemitiska sedan dess, snarare tvärtom.

Om jag bara tittar på dessa tabeller ger de nämligen motsatt resultat mot vad jag hade förväntat mig. Om vi exempelvis tittar specifikt på "Israelrelaterat antisemitismindex" så är ju högerpartierna generellt sett mer pro-Israel medan partierna på vänsterkanten tenderar att vara mer pro-Hamas. Jag hade därför förväntat mig att de mörkblå staplarna för vänsterpartiet och miljöpartiet skulle peka åt höger, medan stapeln för exempelvis sverigedemokraterna skulle peka åt vänster.

Givetvis går det att tänka sig att de som sympatiserar med ett parti har en avsikt som avviker från partiets egen retorik och värderingar, men det är ändå förvånande siffror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in