Citat:
Ursprungligen postat av
gofigur
Det som visas är relativa förändringen mellan 2020-2025
Du har säkert rätt, men du får gärna förklara hur du menar. Antar att det är tabellerna 6.3a och 6.3b du syftar på?
Jag kan inte hitta att skulle handla om den relativa förändringen mellan 2020-2025 för just dessa tabeller. Och även om det skulle vara den relativa förändringen jämfört med 2020 så har jag svårt att se att vänstern skulle ha blivit mindre antisemitiska sedan dess, snarare tvärtom.
Om jag bara tittar på dessa tabeller ger de nämligen motsatt resultat mot vad jag hade förväntat mig. Om vi exempelvis tittar specifikt på "Israelrelaterat antisemitismindex" så är ju högerpartierna generellt sett mer pro-Israel medan partierna på vänsterkanten tenderar att vara mer pro-Hamas. Jag hade därför förväntat mig att de mörkblå staplarna för vänsterpartiet och miljöpartiet skulle peka åt höger, medan stapeln för exempelvis sverigedemokraterna skulle peka åt vänster.
Givetvis går det att tänka sig att de som sympatiserar med ett parti har en avsikt som avviker från partiets egen retorik och värderingar, men det är ändå förvånande siffror.