Citat:
Ursprungligen postat av
Twitterturken
SD mest antisemitiskt, V minst.
Oj då, nu får Jimmie åka till Israel igen och gå ner på knä med kippan på huvudet och be om nåd.
Nej, SD mest MP minst
Citat:
Ursprungligen postat av
melvein
Du har säkert rätt, men du får gärna förklara hur du menar. Antar att det är tabellerna 6.3a och 6.3b du syftar på?
Jag kan inte hitta att skulle handla om den relativa förändringen mellan 2020-2025 för just dessa tabeller. Och även om det skulle vara den relativa förändringen jämfört med 2020 så har jag svårt att se att vänstern skulle ha blivit mindre antisemitiska sedan dess, snarare tvärtom.
Om jag bara tittar på dessa tabeller ger de nämligen motsatt resultat mot vad jag hade förväntat mig. Om vi exempelvis tittar specifikt på "Israelrelaterat antisemitismindex" så är ju högerpartierna generellt sett mer pro-Israel medan partierna på vänsterkanten tenderar att vara mer pro-Hamas. Jag hade därför förväntat mig att de mörkblå staplarna för vänsterpartiet och miljöpartiet skulle peka åt höger, medan stapeln för exempelvis sverigedemokraterna skulle peka åt vänster.
Givetvis går det att tänka sig att de som sympatiserar med ett parti har en avsikt som avviker från partiets egen retorik och värderingar, men det är ändå förvånande siffror.
Bra synpunkter!
Nej, jag har kollat bilaga 2.
Medelvärden och standardavvikelsen för olika index 2025
Multidimensionellt antisemitismindex Social distansindex Israelrelaterat antisemitismindex
Sympati Socialdemokraterna
2,324 (0,792) 1,606 (0,839) 2,525 (0,756)
Sympati Vänsterpartiet
2,080 (0,845) 1,334 (0,651) 2,395 (0,719)
Sympati Moderaterna
2,298 (0,700) 1,513 (0,694) 2,360 (0,751)
Sympati Miljöpartiet
1,969 (0,756) 1,281 (0,595) 2,277 (0,675)
Sympati Liberalerna
2,036 (0,724) 1,262 (0,391) 2,221 (0,696)
Sympati Centerpartiet
2,088 (0,758) 1,378 (0,685) 2,290 (0,713)
Sympati Kristdemokraterna
2,247 (0,759) 1,506 (0,702) 2,056 (0,775)
Sympati Sverigedemokraterna
2,600 (0,765) 1,941 (1,067) 2,435 (0,862)
Sympati annat parti
2,497 (1,035) 1,789 (1,086) 2,371 (0,994)
Så MP och KD utmärker sig positivt om judar medan SD och S är mest negativa mot judar.
så har jag svårt att se att vänstern skulle ha blivit mindre antisemitiska sedan dess, snarare tvärtom.
Inte mindre antisemitiska. Mindre antisemitiska jämfört med jämförelsen.
Typ som alla hatar judar mer nu än förr, men att högern ökat sitt hat mer än rödgröna.
Högern har fått upp ögonen på Israels övervåld?
Rödgröna har fått upp ögonen på Hamas övervåld?
Men jag har svårt för både tabeller och slutsatser för detta.
Nu har jag gått in på den andra rapporten. Den från GBG. Då reagerar jag på DNs text
Antisemitismen i Sverige ökar enligt flera färska studier
Fakta:
Det är TVÅ rapporter och EN visar på ökad antisemitism i Sverige.
Den andra från GBG mäter något helt annat. Den har ingen i tid jämförande studie.
Detta görs genom att undersöka om graden av instämmande med antisemitiska påståenden påverkas
av huruvida de riktas mot ”judar” eller ”sionister”, samt i vilken utsträckning så kallad social
önskvärdhetsbias – tendensen att anpassa sig till rådande sociala och politiska normer – påverkar
enkätundersökningar om antisemitiska attityder.
Resultat
Enkätexperimentet visar att respondenterna i högre grad instämmer med antisemitiska föreställningar
när dessa riktas mot ”sionister” jämfört med när samma föreställningar riktas mot ”judar.” Enligt
vedertagna statistiska riktlinjer är terminologieffekten - det vill säga skillnaden i instämmandegraden
för påståenden riktade mot ”judar” kontra ”sionister” - medelstark i samtliga tre länder. Resultaten är
statistiskt signifikanta och konsekventa för alla sju påståenden som undersöktes och i samtliga
nationella kontexter. Terminologieffekten är belagd som kausal – det vill säga att det är användningen
av ”sionister” som faktiskt orsakar en förändring i hur respondenterna svarar. Enkätexperimentet visar
också att stödet för konspirationsteorier om judisk/sionistisk makt och inflytande är större än stödet
för etablerade rasistiska stereotyper om hur judar/sionister ”är.”
Jag tror att judar röstar mest på Moderaterna. Skulle förvåna mig om moderater var så judehatande som DN framställer det som.
Förvånande att rödgröna är så judepositiva om resultaten visar! Gäller MP och V, inte S