2026-06-17, 14:23
Medlem
DeValeras avatar
Hur många judar har överfallits och misshandlats pga de är just judar?

Hur många judar har överfallits och rånats pga att de är just judar?

Hur många judar har överfallits och våldtagits just pga de är judar?

Att det skulle existera någon form av våldsam antisemitismen mot judar i Sverige är i stort sett en myt om inte de tre ovanstående frågorna kan besvaras.

Kritik mot staten Israel har inget med antisemitismen att göra. Även många judar är starkt israelkritiska. Personer i Sverige som stöttar en stat som många anser begår stora övergrepp, grova krigsbrott, förtrycker en hel befolkning och begår folkmord kan få kritik just för att de stöttar en sådan stat.
Citera
2026-06-17, 14:25
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
SD mest antisemitiskt, V minst.

Oj då, nu får Jimmie åka till Israel igen och gå ner på knä med kippan på huvudet och be om nåd.

Till förkovran:

https://timbro.se/smedjan/nytt-extremismavslojande-i-vansterpartiet/
Citera
2026-06-17, 15:23
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
SD mest antisemitiskt, V minst.

Oj då, nu får Jimmie åka till Israel igen och gå ner på knä med kippan på huvudet och be om nåd.
Nej, SD mest MP minst

Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Du har säkert rätt, men du får gärna förklara hur du menar. Antar att det är tabellerna 6.3a och 6.3b du syftar på?

Jag kan inte hitta att skulle handla om den relativa förändringen mellan 2020-2025 för just dessa tabeller. Och även om det skulle vara den relativa förändringen jämfört med 2020 så har jag svårt att se att vänstern skulle ha blivit mindre antisemitiska sedan dess, snarare tvärtom.

Om jag bara tittar på dessa tabeller ger de nämligen motsatt resultat mot vad jag hade förväntat mig. Om vi exempelvis tittar specifikt på "Israelrelaterat antisemitismindex" så är ju högerpartierna generellt sett mer pro-Israel medan partierna på vänsterkanten tenderar att vara mer pro-Hamas. Jag hade därför förväntat mig att de mörkblå staplarna för vänsterpartiet och miljöpartiet skulle peka åt höger, medan stapeln för exempelvis sverigedemokraterna skulle peka åt vänster.

Givetvis går det att tänka sig att de som sympatiserar med ett parti har en avsikt som avviker från partiets egen retorik och värderingar, men det är ändå förvånande siffror.
Bra synpunkter!

Nej, jag har kollat bilaga 2.
Medelvärden och standardavvikelsen för olika index 2025

Multidimensionellt antisemitismindex Social distansindex Israelrelaterat antisemitismindex

Sympati Socialdemokraterna
2,324 (0,792) 1,606 (0,839) 2,525 (0,756)

Sympati Vänsterpartiet
2,080 (0,845) 1,334 (0,651) 2,395 (0,719)

Sympati Moderaterna
2,298 (0,700) 1,513 (0,694) 2,360 (0,751)

Sympati Miljöpartiet
1,969 (0,756) 1,281 (0,595) 2,277 (0,675)

Sympati Liberalerna
2,036 (0,724) 1,262 (0,391) 2,221 (0,696)

Sympati Centerpartiet
2,088 (0,758) 1,378 (0,685) 2,290 (0,713)

Sympati Kristdemokraterna
2,247 (0,759) 1,506 (0,702) 2,056 (0,775)

Sympati Sverigedemokraterna
2,600 (0,765) 1,941 (1,067) 2,435 (0,862)

Sympati annat parti
2,497 (1,035) 1,789 (1,086) 2,371 (0,994)
Så MP och KD utmärker sig positivt om judar medan SD och S är mest negativa mot judar.

så har jag svårt att se att vänstern skulle ha blivit mindre antisemitiska sedan dess, snarare tvärtom.
Inte mindre antisemitiska. Mindre antisemitiska jämfört med jämförelsen.
Typ som alla hatar judar mer nu än förr, men att högern ökat sitt hat mer än rödgröna.
Högern har fått upp ögonen på Israels övervåld?
Rödgröna har fått upp ögonen på Hamas övervåld?
Men jag har svårt för både tabeller och slutsatser för detta.

Nu har jag gått in på den andra rapporten. Den från GBG. Då reagerar jag på DNs text
Antisemitismen i Sverige ökar enligt flera färska studier
Fakta:
Det är TVÅ rapporter och EN visar på ökad antisemitism i Sverige.
Den andra från GBG mäter något helt annat. Den har ingen i tid jämförande studie.

Detta görs genom att undersöka om graden av instämmande med antisemitiska påståenden påverkas
av huruvida de riktas mot ”judar” eller ”sionister”, samt i vilken utsträckning så kallad social
önskvärdhetsbias – tendensen att anpassa sig till rådande sociala och politiska normer – påverkar
enkätundersökningar om antisemitiska attityder.
Resultat
Enkätexperimentet visar att respondenterna i högre grad instämmer med antisemitiska föreställningar
när dessa riktas mot ”sionister” jämfört med när samma föreställningar riktas mot ”judar.” Enligt
vedertagna statistiska riktlinjer är terminologieffekten - det vill säga skillnaden i instämmandegraden
för påståenden riktade mot ”judar” kontra ”sionister” - medelstark i samtliga tre länder. Resultaten är
statistiskt signifikanta och konsekventa för alla sju påståenden som undersöktes och i samtliga
nationella kontexter. Terminologieffekten är belagd som kausal – det vill säga att det är användningen
av ”sionister” som faktiskt orsakar en förändring i hur respondenterna svarar. Enkätexperimentet visar
också att stödet för konspirationsteorier om judisk/sionistisk makt och inflytande är större än stödet
för etablerade rasistiska stereotyper om hur judar/sionister ”är.”
Jag tror att judar röstar mest på Moderaterna. Skulle förvåna mig om moderater var så judehatande som DN framställer det som.
Förvånande att rödgröna är så judepositiva om resultaten visar! Gäller MP och V, inte S
Senast redigerad av gofigur 2026-06-17 kl. 15:34.
Citera
2026-06-17, 18:08
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Förvånande att rödgröna är så judepositiva om resultaten visar! Gäller MP och V, inte S
Inom delar av vänstern lever fortfarande det här med att man ska göra skillnad mellan judar och sionister. I sionistretoriken är det i stort sett helt borta (inte minst just genom att man kallar israelkritik för antisemitism), men särskilt bland äldre vänsteranhängare kan det hänga kvar som en spasm. Det kan förklara den till synes paradoxala trenden att ogilla Israel men gilla judar.

Vänstern har länge romantiserat judar och sett dem som häftiga rebeller som lett gamla vänsterradikala politiska och kulturella rörelser. Det finns en halvintressant bok om det här av Enzo Traverso, La fin de la modernité juive (Den judiska modernitetens slut). Traverso ger uttryck för upprörd förvirring över att den folkgrupp han idoliserade som ung - på grund av dess gamla vänsterradikala meriter - har gått och blivit reaktionär genom sitt alltmer kompakta engagemang för Israel. Detta är en pågående process inom vänstern, och det finns nog många som inte har kommit i närheten av lika långt som Traverso i att uppmärksamma och bearbeta denna trendförändring inom judiska gemenskaper.
Senast redigerad av Nix-registret 2026-06-17 kl. 18:17.
Citera
2026-06-17, 18:13
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Så SD skulle vara antisemiter, samtidigt som Åkesson sagt att Israel går först?

Nej, så är det givetvis inte, sverigedemokrater skämtar ibland om judar, inget konstigt med det.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-skamtar-oscar-sjostedt-sd-grovt-om-judar
Citera
2026-06-17, 18:24
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Nej, så är det givetvis inte, sverigedemokrater skämtar ibland om judar, inget konstigt med det.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-skamtar-oscar-sjostedt-sd-grovt-om-judar
Det har hänt en del sedan dess.
https://www.friatider.se/sd-topp-som-knabojde-infor-israelisk-rabbin-slar-tillbaka-antisemitism
Citera
2026-06-17, 19:37
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Man behöver inte gå tillbaka till rapporten för att se att Kristina Hedberg skriver skit. Räcker med att läsa skiten hon publicerat i DN.
Men forskningen visar att vad gäller Vänsterns väljargrupp, ligger de i botten av alla antisemitiska index. Högst ligger SD och M.
1. "Vänsterns väljargrupp".
Vad fan är det?

2. "ligger de i botten av alla antisemitiska index."
Vad är botten av index?

Fakta:
De som relativt sett fått BÄTTRE antisemitiskt index mellan 2020 och 2025 är i ordning
MP
V
C
L
KD
S
M
SD

Så MP har relativt sett blivit mindre antisemitiskt efter kriget jämfört med före kriget

Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Du har säkert rätt, men du får gärna förklara hur du menar. Antar att det är tabellerna 6.3a och 6.3b du syftar på?

Jag kan inte hitta att skulle handla om den relativa förändringen mellan 2020-2025 för just dessa tabeller. Och även om det skulle vara den relativa förändringen jämfört med 2020 så har jag svårt att se att vänstern skulle ha blivit mindre antisemitiska sedan dess, snarare tvärtom.

Om jag bara tittar på dessa tabeller ger de nämligen motsatt resultat mot vad jag hade förväntat mig. Om vi exempelvis tittar specifikt på "Israelrelaterat antisemitismindex" så är ju högerpartierna generellt sett mer pro-Israel medan partierna på vänsterkanten tenderar att vara mer pro-Hamas. Jag hade därför förväntat mig att de mörkblå staplarna för vänsterpartiet och miljöpartiet skulle peka åt höger, medan stapeln för exempelvis sverigedemokraterna skulle peka åt vänster.

Givetvis går det att tänka sig att de som sympatiserar med ett parti har en avsikt som avviker från partiets egen retorik och värderingar, men det är ändå förvånande siffror.
Nu har jag kollat på tabellen 6.3 a i rapporten och får pudla på vad den visar. Den visar inte förändring mellan 2020 och 2025. Oklart hur de fått fram den tabellen matematiskt och vilket värde den har.
Faktum är att det i rapporten inte finns tabell som visar förändring i antisemitism för olika partier.
Trots att rapporten heter
Antisemitiska attityder i Sverige
En jämförelse mellan 2020 och 2025
Så nu tog jag fram data för det. Här är förändringar i antisemitindex mellan 2020-2025.

### Förändringarna 2020 → 2025 per parti

Här är de faktiska medelvärdena ur Bilaga 2 med förändring:

**Multidimensionellt antisemitismindex (traditionella föreställningar):**

| Parti | 2020 | 2025 | Förändring |
|---|---|---|---|
| Socialdemokraterna | 2,114 | 2,324 | **+0,21 ↑** |
| Vänsterpartiet | 1,817 | 2,080 | **+0,26 ↑** |
| Moderaterna | 2,205 | 2,298 | **+0,09 ↑** |
| Miljöpartiet | 1,764 | 1,969 | **+0,21 ↑** |
| Liberalerna | 2,018 | 2,036 | **+0,02 (stabil)** |
| Centerpartiet | 1,763 | 2,088 | **+0,33 ↑↑ störst ökning** |
| Kristdemokraterna | 2,242 | 2,247 | **+0,01 (stabil)** |
| Sverigedemokraterna | 2,570 | 2,600 | **+0,03 (stabil)** |

**Social distansindex (vilja att hålla avstånd från judar):**

|---|---|---|---|
| Socialdemokraterna | 1,497 | 1,606 | **+0,11 ↑** |
| Vänsterpartiet | 1,312 | 1,334 | **+0,02 (stabil)** |
| Moderaterna | 1,469 | 1,513 | **+0,04 ↑** |
| Miljöpartiet | 1,266 | 1,281 | **+0,02 (stabil)** |
| Liberalerna | 1,317 | 1,262 | **-0,06 ↓ (förbättring)** |
| Centerpartiet | 1,250 | 1,378 | **+0,13 ↑** |
| Kristdemokraterna | 1,403 | 1,506 | **+0,10 ↑** |
| Sverigedemokraterna | 1,844 | 1,941 | **+0,10 ↑** |

**Israelrelaterat antisemitismindex:**

|---|---|---|---|
| Socialdemokraterna | 2,303 | 2,525 | **+0,22 ↑** |
| Vänsterpartiet | 2,057 | 2,395 | **+0,34 ↑↑ störst ökning** |
| Moderaterna | 2,198 | 2,360 | **+0,16 ↑** |
| Miljöpartiet | 2,044 | 2,277 | **+0,23 ↑** |
| Liberalerna | 2,087 | 2,221 | **+0,13 ↑** |
| Centerpartiet | 2,107 | 2,290 | **+0,18 ↑** |
| Kristdemokraterna | 1,984 | 2,056 | **+0,07 ↑** |
| Sverigedemokraterna | 2,344 | 2,435 | **+0,09 ↑** |

Så Tidölaget har knappt ändrat sig under perioden och alla andra partier har blivit tydligt mer antisemitiska.
Vilket kanske stämmer med den gängse uppfattningen.
Citera
Igår, 00:42
Medlem
Ett parti grundat av nazister är alltså mest antisemitiskt?

Tänka sig.
Citera
Igår, 08:45
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightsky26
Ett parti grundat av nazister är alltså mest antisemitiskt?

Tänka sig.
Så är det.
Jag tror att gränslösa personer som är för stängda gränser uttrycker sig utan sätta band på sig.
Judepositiva vänsterpartister är ett mysterium.

Jag tycker att detta var en rimlig sammanfattning av läget
Det finns inga officiella opinionsundersökningar som kartlägger exakt hur svenska judar röstar, eftersom Sverige enligt lag inte registrerar medborgares etniska eller religiösa tillhörighet. [1, 2]
Däremot visar debatten i judiska forum, uttalanden från [Judiska Centralrådet](https://www.svt.se/nyheter/inrikes/judiska-centralradet-ska-inte-langre-bjuda-in-nooshi-dagostar-v) och kvalitativa analyser en komplex bild där partisympatierna är starkt splittrade baserat på hur olika partier hanterar frågor om antisemitism, minoritetsrättigheter och Israel. [2, 3, 4]
Svenska judars inställning till de politiska blocken formas främst av tre olika perspektiv:
## 1. Det traditionella stödet: Liberalerna, Moderaterna och Socialdemokraterna
Historiskt sett har många svenska judar röstat på de traditionella mitten- och borgerliga partierna:

* Liberalerna (L) och Moderaterna (M): Har traditionellt haft ett starkt stöd. Det beror på deras tydliga ställningstaganden för staten Israels existensberättigande samt ett aktivt försvar för judiska institutioners säkerhet i Sverige. Liberalerna har dessutom profilerat sig genom att försvara rätten till kosherslakt (import) och omskärelse. [3, 5]
* Socialdemokraterna (S): Har ett historiskt stöd bland mer sekulära och vänsterorienterade judar. S har dock stundtals haft ett ansträngt förhållande till delar av det judiska samhället på grund av sin starkt palestinavänliga utrikespolitik och återkommande problem med antisemitism inom lokala partidistrikt (exempelvis i Malmö).

## 2. Konflikten med Vänsterpartiet (V) och Miljöpartiet (MP)
Vänsterpartiet har traditionellt haft mycket låg popularitet bland majoriteten av organiserade svenska judar:

* Bojkott från Judiska Centralrådet: Judiska Centralrådet beslutade att inte bjuda in Vänsterpartiets partiledning till minneshögtider efter upprepade avslöjanden om att lokala partiföreträdare spridit antisemitism och hyllat terrorstämplade organisationer. [4, 6]
* Paradoxen kring väljarattityder: Enligt en rapport från [Forum för levande historia](https://www.levandehistoria.se/wp-content/uploads/2026/06/Rapport-Antisemtiska-attityder-i-Sverige-1.pdf) har Vänsterpartiets och Miljöpartiets väljare generellt sett de lägsta antisemitiska attityderna i Sverige. Trots detta skapar partiernas utrikespolitiska linje och retorik kring Israel-Palestina-konflikten en djup otrygghet hos många judar. [4, 7, 8, 9]

## 3. Den tudelade synen på Sverigedemokraterna (SD) och Kristdemokraterna (KD)
Förhållandet till det nationella/högerkonservativa blocket är djupt splittrat inom den judiska gruppen:

* Stödet för Israel och säkerhet: Både Kristdemokraterna (KD) och Sverigedemokraterna (SD) profilerar sig starkt som Israelvänliga och driver en hård linje mot den antisemitism som är kopplad till islamistiska miljöer. Detta har gett partierna en del nya sympatisörer som prioriterar ökad bevakning och säkerhet kring judiska skolor och synagogor. [2, 5, 10, 11]
* Misstro mot SD:s historia och ideologi: Bedömare och företrädare menar att det judiska stödet för SD alltjämt är marginellt. Många känner stor misstro mot SD på grund av partiets nynazistiska rötter, återkommande antisemitiska övertramp från enskilda politiker samt SD:s motstånd mot religiösa sedvänjor (som krav på totalförbud mot kosherimport). SD:s partiledning bad dock formellt om ursäkt till Sveriges judar i samband med att partiet lanserade sin vitbok. [2, 3, 10, 12, 13, 14]

## Sammanfattning
Det judiska kollektivet i Sverige är inte en homogen väljargrupp. Rösterna fördelas i hög grad precis som hos resten av befolkningen utifrån plånboksfrågor, skola och vård – men med en extra tyngdpunkt på vilket parti som bäst anses kunna garantera judiskt liv och säkerhet i Sverige.

Rapportförfattare: Henrik Bachner, Pieter Bevelander och Meriam Chatty
Hur de fick fram Figur 6.3a skulle de behöva redovisa i detalj. Den figuren framhäver moderater negativt på märkligt vis och döljer att S är näst värst i absoluta tal.
Varför lyfter de inte fram absoluta data för partierna och istället gömmer det i bilaga?

Jämför med:
– Vi hade förväntat oss att se en starkare antisionism på vänstersidan än på högersidan, men det gjorde vi inte. Den är omfattande, men jämnt fördelad över befolkningen. Så man ska vara försiktig med att göra frågan till ett politiskt slagträ, säger Christer Mattsson.
Men Henrik Bachner, Pieter Bevelander och Meriam Chatty och DN:s Hedberg väljer att göra just det.

Ohederligt?
Citera
Igår, 09:44
Medlem
Citat:
Faktum är att det i rapporten inte finns tabell som visar förändring i antisemitism för olika partier.
Trots att rapporten heter "Antisemitiska attityder i Sverige En jämförelse mellan 2020 och 2025"
Nej jag märkte det. Faktum är att det är fler frågor än just antisemitism för olika partier som också saknar jämförelser med 2020. Vilket är lite synd för jämförelsens skull, men det är väl inte heller fel att man lägger till lite frågor så man har mer att jämföra med nästa gång.

Citat:
Så Tidölaget har knappt ändrat sig under perioden och alla andra partier har blivit tydligt mer antisemitiska.
Vilket kanske stämmer med den gängse uppfattningen.
Tack för att du kollade upp detta, och det stämmer ju bättre med vad man skulle ha trott också.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in