Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Nej. Barnafödandet skulle inte öka pga. bestraffning att inte skaffa barn. Folk skulle ändå välja att få det antal barn de själva vill ha. Och eftersom du dessutom vill införa en ålder: att de som inte har fått barn innan 25 år, får straffbeskattas. Så skulle det bli ännu dyrare att leva för de över 25 som vill ha barn. Så att dessa kanske rentav skulle avstå från barn/avstå från fler barn än 1-2. Dvs.: ännu färre födda barn än nu. Och även vi som fick våra barn efter 25, skulle ju "straffbeskattas" trots att vi har barn.
Vill man öka barnafödandet, så behöver man hjälpa de som verkligen vill ha barn/ha fler barn, att kunna få uppfylla detta.
1. Förbättra arenor för folk att träffa en bra partner att skaffa barn med.
2. Frikostigt med IVF för de som har svårt att få barn och även frikostigt med att låta dem skaffa syskon åt sitt/sina barn via IVF.
3. Skapa ännu mer barnvänligt samhälle. Bra även för oss som redan har barn.
4. Tryggare samhälle och skola. Bra även för oss som redan har barn.
5. Underlätta för barnfamiljer att få billigare boende. Så att tex. 2-barnsfamiljen känner att de har utrymme för ett tredje barn. Bra även för oss som redan har barn.
Osv.
Jag läste en liten notis i "Hem och hyra", där ett bostadsbyte inte godkändes. Där var det en man och en kvinna som ville ha en större bostad för att dessa två planerade att skaffa barn. Men hyresvärden sa stopp till bostadsbytet eftersom barnalstrandet bara var på "planeringsstadiet". Sådan främjar inte barnafödandet precis! Folk vill i regel ha skapligt stort boende när familjen utökas med barn.
Shit vad mycket strunt du skriver, som vanligt. Du har en tankeförmåga som får mig att undra hur vissa lever.
Din lista är pinsam. Drog du den ur din analytiska hjärna eller ur dina känslor? Det låter som en högstadieelev får i uppgift att göra en lista på vad FN ska för att skapa världsfred. Givetvis kan ingen 13-15 åring sånt (och ingen vuxen heller) men man svamlar nåt för att tillfredsställa lärarens krav.
1) ”Förbättra arenor”. Vilka arenor överhuvudtaget? Förbättra dessa hur?
2) Så det är de som i princip inte kan få barn som är orsaken till låg nativitet?
3) Enligt Wikipedia är det Chad och Etiopien som har högst nativitet. Topplistan är idel afrikanska länder. Vad kan vi lära från dem angående ”Skapa ännu mer barnvänligt samhälle”?
4) På 40-talet föddes det fler barn än idag. Vad från 40-talet bör vi anpassa dagens samhälle till?
5) Billigare boende hade vi förr för att byggnadsarbetare hade så låg lön och standarden var lägre. Ska byggnadsarbetare sänka sina löner till 60-tal? Ska vi sänka dagens standard till 60-tal?
Dina förslag är ”bra för oss som redan har barn” visar hur egennyttig du är.
Din lista är pinsamt barnslig. Som jag sade. Jag har försökt diskutera med dig som mellan vuxna. Och så är du en 14-årig högstadieelev i sinnet.