Citat:
Ursprungligen postat av
Upplyften
Du slänger in en ännu en figur i leken. Då har vi alltså en kamp mellan en person du kallar satan som ingen har sett till och som du personifierar som "Furste" som vägleder en del människor åt fel håll, och en gud som sände oss Jesus för att sprida budskapet om ett evigt liv
Fråga : Vem skapade Satan ? Är det ur ett annat universum
Gud skapade satan, han hette först lucifer. Han var en av änglarna som skapades före universum. Han började förakta gud och tro att han var bättre än honom, till slut övertalade han en massa andra änglar att joina honom i ett uppror mot gud.
De gick till attack men de gudstrogna änglarna försvarade. Det var en episk gudomlig strid mellan gott och ont som de goda vann. Som straff för sitt uppror blev hans namn bytt till satan och han skickades till helvetet.
Nu sitter han i helvetet, anklagar gud för att vara dum och försöker jävlas med gud genom att förstöra för mänskligheten som är guds lilla älskling. Gud skulle kunna radera honom direkt, men eftersom satan anklagar gud för att vara ond så vill gud först motbevisa honom. Om han bara raderade honom efter hans anklagelse skulle det kunna se suspekt ut.
Guds plan är att motbevisa satans anklagelse, rädda mänskligheten, radera satan och ta mänskligheten till paradiset, i den ordningen. Det är då godheten kommer vinna, godheten och ljuset kommer skina föralltid och mörkret besegras.
Så går historien har jag för mig inom klassisk kristendom om jag inte missförstått någonting.