2026-06-06, 20:13
Medlem
Bigfatandhappys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
För 10 år sedan dog min klasskompis i cancer.
Hans familj var djupt religös och brukade be hela tiden att han skulle bli frisk.

Varför hjälpte inte gud honom att bli frisk?
Min farmor fick också cancer men hon blev frisk utan att jag bad till någon gud.

Någon religös som vill förklara hur detta funkar?
Min åsikt är att om gud inte besvarar ens bön så tillåter han att onda saker händer.
Religösa verkar dock inte tänka så mycket på detta och ofta hör man dom jublar åt gud endast när saker går bra, men dom beskyller aldrig gud för att han tex inte lyckas bota deras son från cancer.

För att det INTE finns någon Gud. Hade det funnits och han vore allsmäktig etc etc och ändå inte gjorde något för att hjälpa människor i allmänhet och barn i synnerhet så är det en riktigt elak jävel till Gud.

Men nu finns det ingen Gud. Där har du svaret på din fråga.
Citera
2026-06-06, 20:13
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Precovery
Varför skulle Gud göra som vi vill? Hans plan kan vara oändligt mycket mer god och givande, men vi förstår det inte.

Trams. Gud kunde skapat en värld utan lidande, vilket OBJKETIVT hade varit bättre än vad vi har nu.

Citat:
Tro handlar därför mest om ödmjukhet.

Ja, det är väldigt ödmjukt att helt utan bevis tro att man vet vem som skapade universum och vad han vill med oss. Det riktigt osar ödmjukhet.
Citera
2026-06-06, 20:21
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
För 10 år sedan dog min klasskompis i cancer.
Hans familj var djupt religös och brukade be hela tiden att han skulle bli frisk.

Varför hjälpte inte gud honom att bli frisk?
Min farmor fick också cancer men hon blev frisk utan att jag bad till någon gud.

Någon religös som vill förklara hur detta funkar?
Min åsikt är att om gud inte besvarar ens bön så tillåter han att onda saker händer.
Religösa verkar dock inte tänka så mycket på detta och ofta hör man dom jublar åt gud endast när saker går bra, men dom beskyller aldrig gud för att han tex inte lyckas bota deras son från cancer.
Varför hjälper inte läraren dig på matteprovet?
Citera
2026-06-06, 20:26
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Så, enkel slutsats, De allra flesta bön om att gud ska skona och rädda andra är alltså verkningslösa ? En bön tjänar mest den som bönar - och då är alla bön alltså förgäves , utom för de som ber ?
Det primära syftet med böner är inte att gud ska hjälpa dig, utan att bygga en relation med gud.

När du pratar med en medmänniska, är allt i tänker på hur personen kan hjälpa dig? Om personen inte gör någonting bra för dig, ser du interaktionen som slösad?

Det är inte rätt sätt att se böner på.
Citera
2026-06-06, 20:26
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Det räcker inte bara med bön.
Man måste också bygga ett altare,,

Och offra ett barn på det.

Offrar man det barn man försöker rädda kanske det jämnar ut sig på något sätt.
Citera
2026-06-06, 20:30
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det primära syftet med böner är inte att gud ska hjälpa dig, utan att bygga en relation med gud.

När du pratar med en medmänniska, är allt i tänker på hur personen kan hjälpa dig? Om personen inte gör någonting bra för dig, ser du interaktionen som slösad?

Är gud en person ???

Måste vare den enda personen som religiösa säger sig finnas överallt, men ingen någonsin träffat personligen. Vilket är det man menar som "person" har jag missat någonting här ?
Senast redigerad av Upplyften 2026-06-06 kl. 20:33.
Citera
2026-06-06, 20:32
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigfatandhappy
För att det INTE finns någon Gud. Hade det funnits och han vore allsmäktig etc etc och ändå inte gjorde något för att hjälpa människor i allmänhet och barn i synnerhet så är det en riktigt elak jävel till Gud.

Men nu finns det ingen Gud. Där har du svaret på din fråga.

Man kan ju vända på det. Om livet på jorden hade varit så prima för alla. Hade det ju inte varit någon mening med ett paradis, en himlen som väntar.

Där blir det ju mer att livet är en prövning. För att just se vilka som kvalificerar sig för detta med evigt liv i paradiset.
Citera
2026-06-06, 20:40
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Är gud en person ???

Måste vare den enda personen som religiösa säger sig finnas överallt, men ingen någonsin träffat personligen. Vilket är det man menar som "person" har jag missat någonting här ?
Ja man brukar säga att gud är en person. Många har träffat gud personligen.
Citera
2026-06-06, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak

Jag skulle iaf bli jävligt förbannad på personen om han sa han kunde bota min pappas cancer men sen skiter i att göra det även fast jag bönar och ber.
Så varför fortsätter folk att be till gud när 99% av deras böner inte besvaras?
Citera
2026-06-06, 20:41
Medlem
Biologin funkar inte med böner. Det är ett magiskt tänkande.
Citera
2026-06-06, 20:42
Medlem
Bigfatandhappys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Man kan ju vända på det. Om livet på jorden hade varit så prima för alla. Hade det ju inte varit någon mening med ett paradis, en himlen som väntar.

Där blir det ju mer att livet är en prövning. För att just se vilka som kvalificerar sig för detta med evigt liv i paradiset.

Irrationellt och rakt igenom korkat. För det behöver man ingen Gud.
Citera
2026-06-06, 20:44
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag skulle iaf bli jävligt förbannad på personen om han sa han kunde bota min pappas cancer men sen skiter i att göra det även fast jag bönar och ber.
Så varför fortsätter folk att be till gud när 99% av deras böner inte besvaras?
De som tror på gud har antagelsen att de kommer leva föralltid i paradiset efter döden. Då spelar det mindre roll om du får dina böner besvarade på det sättet du vill här och nu, det är mer ett test för att se om du fortfarande är trogen till gud när du inte får som du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in