2026-06-06, 20:45
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigfatandhappy
Irrationellt och rakt igenom korkat. För det behöver man ingen Gud.

Nej man kan ju bara vara en god människa. Men just prövning är ju centralt hos dessa verkligen troende.

Närmast som de inte kommer gilla om livet blir en räkmacka. För enkelt.
Citera
2026-06-06, 20:46
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nej man kan ju bara vara en god människa. Men just prövning är ju centralt hos dessa verkligen troende.

Närmast som de inte kommer gilla om livet blir en räkmacka. För enkelt.
Tänk typ om du hjälper din granne och behandlar honom bra, fast du hatar honom inombords. Är du då god?

Så ser jag 'goda' ateister.
Citera
2026-06-06, 20:52
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Tänk typ om du hjälper din granne och behandlar honom bra, fast du hatar honom inombords. Är du då god?

Jo nej du vill väl mera bara att det ska vara lugn i ditt närområde. Inget tjafs. Du ler, fastän du hatar vederbörande.

Men oklart vilken skillnad det nu kommer vara. En troende kommer ju också bara att le. Inte söka konflikt. Han/hon kommer ju veta att den där personen har en direktpass till helvetet. Men kommer bli mer inte min sak. Bara le fortsatt.
Citera
2026-06-06, 20:52
Medlem
Bigfatandhappys avatar
Citat:

Om jag hatar min granne så har jag ju ingen avsikt att behandla honom bra.

Det är ju detta jag menar.....irrationalitet och ren dumhet.
Citera
2026-06-06, 20:56
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jo nej du vill väl mera bara att det ska vara lugn i ditt närområde. Inget tjafs. Du ler, fastän du hatar vederbörande.

Men oklart vilken skillnad det nu kommer vara. En troende kommer ju också bara att le. Inte söka konflikt. Han/hon kommer ju veta att den där personen har en direktpass till helvetet. Men kommer bli mer inte min sak. Bara le fortsatt.
Enligt mig är en person som älskar sin granne men behandlar honom dåligt bättre än någon som hatar sin granne men behandlar honom bra.

Den andra är hemsk enligt mig. Till och med värre än att hata någon och behandla den dåligt, det hade i alla fall varit ärligt.
Citera
2026-06-06, 20:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Enligt mig är en person som älskar sin granne men behandlar honom dåligt bättre än någon som hatar sin granne men behandlar honom bra.

Den andra är hemsk enligt mig. Till och med värre än att hata någon och behandla den dåligt, det hade i alla fall varit ärligt.

Jo men hade vi alla varit ärliga i vad vi faktiskt tyckte. Så hade det ju faktiskt blivit helvetet på jorden.

Så just detta tror jag Gud har överseende mot. Att inte vara ärlig i allt. Just för att få saker att fungera, och inte skapa konflikter där det inte behövs.
Citera
2026-06-06, 21:01
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jo men hade vi alla varit ärliga i vad vi faktiskt tyckte. Så hade det ju faktiskt blivit helvetet på jorden.

Så just detta tror jag Gud har överseende mot. Att inte vara ärlig i allt. Just för att få saker att fungera, och inte skapa konflikter där det inte behövs.
Kanske jag vet inte faktiskt. Men att dölja hat är fult.
Citera
2026-06-06, 21:02
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Är gud en person ???

Måste vare den enda personen som religiösa säger sig finnas överallt, men ingen någonsin träffat personligen. Vilket är det man menar som "person" har jag missat någonting här ?
Har du mött dig själv ännu?
Om du själv ÄR Gud, hur ska du då lära känna dig själv?
Citera
2026-06-06, 21:04
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Kanske jag vet inte faktiskt. Men att dölja hat är fult.

Men även om en annan felar. Så hatar du ju som troende ingen annan medmänniska. Hat är något som tillhör den onda sidan. Om någon felar tycker du synd om denna, men du hatar aldrig.
Citera
2026-06-06, 21:04
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Men även om en annan felar. Så hatar du ju som troende ingen annan medmänniska. Hat är något som tillhör den onda sidan. Om någon felar tycker du synd om denna, men du hatar aldrig.
Ja precis man ska aldrig hata någon. De onda hatar, de goda älskar.
Citera
2026-06-06, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Om han kan bota det men väljer att inte göra det så ja, då låter han folk dö i cancer.
Om det var han som gav cancern från början låter jag vara osagt.
Han låter alla dö.

”Herren Gud sade: »Människan har blivit som en av oss, med kunskap om gott och ont. Nu får hon inte plocka och äta också av livets träd, så att hon lever för alltid.« /1 Mos 3:22

Ett resultat av syndafallet (vars konsekvenser beskrivs mer).
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Trams. Gud kunde skapat en värld utan lidande, vilket OBJKETIVT hade varit bättre än vad vi har nu.

Ja, det är väldigt ödmjukt att helt utan bevis tro att man vet vem som skapade universum och vad han vill med oss. Det riktigt osar ödmjukhet.
Det är ingen idé att förklara och utveckla kristen teologi för de som redan avskyr den. Jag tror du inser det.

För övrigt skapade Han en värld utan lidande, men människan förbröt sig mot dess villkor. Det kallas syndafallet, och vi har alla del av arvsynden.

Ni är båda arga men okunniga. Antagligen hör det ihop.
Citera
2026-06-06, 21:44
Medlem
Tror du Gud detaljstyr våra liv? Nej, det gör han inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in