2026-06-06, 14:35
  #73
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det finns civilförsvaret för de med problem.

Att lägga ner försvaret och värnplikten var ett stort misstag!

Företag borde inte anställa utan gjord värnplikt, över 20 år.

Helt enig.
Fullgjord värnplikt borde utgöra grund för anställning (åtminstone vad gäller gossar).
Jag är positiv till kvinnlig värnplikt, men kvinnor kan också vara med i Bilkåristerna eller ha andra viktiga funktioner i en krigssituation.
Citera
2026-06-06, 15:00
  #74
Medlem
Wyrdkins avatar
Tycker iaf att en start vore att alla som vill ska få göra den.
__________________
Senast redigerad av Wyrdkin 2026-06-06 kl. 15:34.
Citera
2026-06-06, 15:24
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
OK! Mycket av det är ditt personliga tyckande. Jag tror de flesta ser NATO som en försvarsallians, inget annat. Men om du nu tycker att politikerna skall stå i första ledet när, som du själv skriver, "det är dags att försvara landet", då är det väl ändå fråga om ett försvar?

Är det ett personligt tyckande att NATO anföll dessa tre olika länder eller vad menar du?

Du tror att de flesta...på tal om personligt tyckande.

Det beror på vad som föranledde att lede Fi kommer.
Har man kastat sten på den största killen så är det kanske inte riktigt ett försvar.
Men det är precis som jag skrev tidigare, politikerna kanske inte kommer föra en sådan politik om de själva måste ta ansvar för det hela istället för att skicka sopåkaren in i döden.
Citera
2026-06-06, 16:07
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Är det ett personligt tyckande att NATO anföll dessa tre olika länder eller vad menar du?

I Balkan-konflikterna agerade Svensk trupp under FN-mandat. Sverige var inte med i NATO vid den tiden, men ställde trupp till förfogande under den NATO-ledda KFOR-styrkan som beslutats av FN (via resolution 1244) och där FN ombad NATO att leda styrkan. Är det ett anfallskrig? FN bedriver inte anfallskrig!

Förutom FN-observatörer så har Sverige bara bidragit militärt i Libyen till den så kallade Operation Unified Protector, år 2011. Operationen utfördes av NATO men var sanktionerad av FN och syftet var att genomföra FNs säkerhetsråds resulutioner från år 1970 och 1973.
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Unified_Protector
FN bedriver inte anfallskrig!

Vad gäller Sveriges trupper i Afhanistan: Socialdemokraterna och Göran Perssons regering, med Anna Lindh som utrikesminister, valde att gå med i den NATO-ledda koalitionen. Man kan tycka att det var fel, men man kanske inte ville vara ensam kvar utanför alliansen av de västerländska demokratierna (20 stycken utöver NATO-länderna), för vi hade ju den stora granne vi även har idag. Kanske ville man vifta lite på svansen för USA i hopp om att få stöd ifall det behövdes?
Men ja, Afghanistan kunde vi gott varit utan. USA bedriver anfallskrig.
Citera
2026-06-06, 16:51
  #77
Medlem
TUKs avatar
Man kan inte skapa en fredlig värld genom upprustning och vapenskrammel. Ingen borde således göra värnplikt.
Citera
2026-06-06, 16:55
  #78
Avslutad
Håller inte med, det ska göras efter ett lämplighetsintyg. Vi kan inte ha massa kaosfolk med AK 6:a i händerna.

Om det skulle bli krig mellan något muslimskt land så vill vi verkligen inte ha massa muslimer som är vapen/stridstränade som ska strida för Sverige, det kommer inte bli bra.
Citera
2026-06-06, 17:29
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja men hur ska du ta reda på det annars. Det enda man kan göra är att fråga. Man kan inte bara gissa som du. Då får du ta fram en studie som visar något annat. Om du är ung utlandsfödd så var det troligen inte du som bestämde att du skulle fly, utan det var föräldrarna. Ser vi på flashbacktrådarna så är nog de flesta som vill begå fanflykt svenskar som skiter i Sverige.

Personligen har vi levt för länge utan riktigt hot. Alla födda efter 1990-talet verkar tro på Fukuyamas bok "Historiens slut". Han har själv insett att han hade fel.

Du har fortfarande inte länkat till de här studierna.
Så fram med länk till dessa.

Hur man skall mäta det hela? Ja kolla bara vilken anknytning till landet de har och hur deras föräldrar agerade sist det var krig. Du kan även titta vilken flagga de viftar med när det är dags för studenten. Behöver du mer information än så?
Dessutom finns det i princip ingen i Sverige, förutom de från Ukraina, som flytt hit för att det har varit krig. Man söker sig hit för att allt är gratis.

Anledningen till att svenskar inte ställer upp på att dö för politikerna idag är troligen för att de i över 20 år tjatat om att det inte finns något svenskt, att gränser är påhittade och att det är en mänsklig rättighet att slippa ställa upp i krig.
Citera
2026-06-06, 17:46
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Du har fortfarande inte länkat till de här studierna.
Så fram med länk till dessa.

Hur man skall mäta det hela? Ja kolla bara vilken anknytning till landet de har och hur deras föräldrar agerade sist det var krig. Du kan även titta vilken flagga de viftar med när det är dags för studenten. Behöver du mer information än så?
Dessutom finns det i princip ingen i Sverige, förutom de från Ukraina, som flytt hit för att det har varit krig. Man söker sig hit för att allt är gratis.

Anledningen till att svenskar inte ställer upp på att dö för politikerna idag är troligen för att de i över 20 år tjatat om att det inte finns något svenskt, att gränser är påhittade och att det är en mänsklig rättighet att slippa ställa upp i krig.

Tror du på någon slags arvsynd? Det gör inte jag. Du bara gissar. Intervjuer är då bättre.

Lägg av så det har inte varit krig i Afghanistan, Jugoslavien, Somalia, Syrien, Burma, Irak och mm?

Kom med något vettigt så ska jag ta fram någon länk.
Citera
2026-06-06, 19:32
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Håller inte med, det ska göras efter ett lämplighetsintyg. Vi kan inte ha massa kaosfolk med AK 6:a i händerna.

Om det skulle bli krig mellan något muslimskt land så vill vi verkligen inte ha massa muslimer som är vapen/stridstränade som ska strida för Sverige, det kommer inte bli bra.

De som är lämpliga är de som kan få vapenträning, men övriga behöver ändå en uppgift inom civilförsvaret för att det hela inte ska utmynna i kaos.
Det behövs långt fler idag inom civilförsvaret.
De som man inte vågar eller ens duger för detta borde aldrig ens få bli svenska medborgare.
Citera
2026-06-06, 20:56
  #82
Medlem
Frater_Frags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Vi fick inte säga "ryssen" under VPL. Vi fick säga "motståndaren", "andra sidan" etc.
MEN vi fick inte säga ryssen. Då fick vi tillsägelse. -Även om alla fattade att det var ryssen som menades.. Tycker att officerskåren (dåvarande alltså) skall be om ursäkt! -Annars...

Hehe, jag låg själv i flottan 1982-83, där var det alltid ryssen som det handlade om...
Citera
2026-06-06, 23:14
  #83
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Tycker iaf att en start vore att alla som vill ska få göra den.
Absolut inte! Nyligen nämndes kaosfolk med automatkarbin i tråden, jag håller med och lägger till diverse övriga psykfall med överdrivet vapenintresse.

Däremot bör alla kallas till mönstring och, om det inte handlar om fullblodsidioter, sedan tvingas genomgå lämplig utbildning, med eller utan vapen, inför krigsplacering.
Citera
2026-06-07, 00:14
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vad är det för studie menar du?

Att svara på en fråga någon ställer är inte svårt alls. Det kostar dessutom ingenting.
Jag kan också påstå att jag är beredd att dö för en hallonsoda men när det väl kommer till kritan så skulle jag naturligtvis backa på den.

Din så kallade studie låter mer som propaganda för att vi måste påskynda folkutbytet.
Det är troligare att de nya kommer att dra fort som fan. Varför skall de försvara ett slumpmässigt land när de bara kan hoppa vidare till nästa spene?
De känner ingenting för just denna spene (Sverige).

Jag håller med i vad du säger. Dock så kommer det troligtvis inte finnas alternativa länder att dra till. Man kommer att stänga gränserna dessutom.

Risken att många länder dras in i krig, är att blockader av de stora synden kommer orsaka enorma brister i livsmedels och bränsleförsörjningen. I ett sånt läge så kommer ett deltagande i kriget inte kunna ses som annat än nödvändigt.

All by design by the you know who. Jag spår depopulation!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in