2026-06-06, 12:11
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vi är medlemmar i en organisation som sysslar med anfallskrig.
Vi förser någon med stenar att kasta på den stora killen i sandlådan. Du tror inte detta kommer få konsekvenser?
Sverige för alltså en sådan politik som utsätter oss för risken för angrepp.
Om det vore så att politikerna själva alltid tvingades stå i första ledet av soldater så skulle deras politik vara mer återhållsam när det kommer till att hetsa mot andra länder.

Vi är med i en försvars-allians. Något annat känner jag inte till.
Citera
2026-06-06, 12:34
  #62
Medlem
Jag tycker att alla unga MENA-blattar ska tvingas under vapenhot att plocka blåbär där hemvärnet kan stå med vapen i hand och kontrollera alla som inte gör sin "plikt". De som försöker rymma ska skjutas, de som inte dyker upp på plats ska deporteras.
Citera
2026-06-06, 12:43
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baisianus
Det är krigshets att hålla på och tjata om krig år ut och år in. Det finns ingen hotbild mot Sverige. Det var ju därför vi gick med i NATO.

Vad har Ukraina med saken att göra? Lägger du upp bollen för att anklaga mig för att vara ”rysk agent”?
Vi gick med i Nato för just att det finns ett hot mot Sverige. Varför annars?
Du kanske inte är en ”rysk agent” men eftersom du hakar upp dig på Ukrainaanalogin kan man ju misstänka det!
Citera
2026-06-06, 12:43
  #64
Medlem
DoedaMinHunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karju
Nejdå, upp tänker jag inte ge och det kan hända att lite erfarenheter på fronten gör den svenska ungdomen gott - så länge det inte blir så att etniska svenskar offras i någon köttkvarn någonstans och kvar i Sverige blir ersättningen i form av Muhammed.


Alla muslimer kan gå först i köttkvarnen. Speciellt de som lyfter eller lyft bidrag efter hitkomst.
Först då kan jag tänkas ta vapen i hand för att försvara Svea rike.
Citera
2026-06-06, 12:51
  #65
Medlem
Baisianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Vi gick med i Nato för just att det finns ett hot mot Sverige. Varför annars?
Du kanske inte är en ”rysk agent” men eftersom du hakar upp dig på Ukrainaanalogin kan man ju misstänka det!
Oroa dig inte. Tidö förlorar i höst och sedan är det slut på bombhögerns krigshetsande och fantasiscenarion om rysk invasion. KD tilltalar inte särskilt många utöver er på den yttersta högerkanten.
Citera
2026-06-06, 13:01
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baisianus
Oroa dig inte. Tidö förlorar i höst och sedan är det slut på bombhögerns krigshetsande och fantasiscenarion om rysk invasion. KD tilltalar inte särskilt många utöver er på den yttersta högerkanten.
KD tilltalar absolut inte mig. Tillhör vänstern. Det är Ryssland som är ”krigshetsande” liksom Trump. Imperialister här som där.
__________________
Senast redigerad av Postino 2026-06-06 kl. 13:04.
Citera
2026-06-06, 13:05
  #67
Medlem
Svavelbryggas avatar
Jag tycker det låter toppen. Har de räknat på vad det kommer att kosta?
Citera
2026-06-06, 13:09
  #68
Medlem
tnems avatar
De får se till och sålla lite. Amerikanska armen tar inte in någon med under 70 i IQ, så det kan var ett bra riktmärke.
Citera
2026-06-06, 13:45
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Vi är med i en försvars-allians. Något annat känner jag inte till.

Sluta!
Jugoslavien, Libyen och Afghanistan. Löften till både Georgien och Ukraina 2008 om att de skulle få gå med, trots att det är på Rysslands bakgård osv osv.

Det är inte en försvarsallians. Man vill dominera, expandera och undantrycka konkurrenter.

Att hetsa för krig och att alla unga skall göra värnplikt kommer inte lösa konflikterna som finns.
Dessutom kommer ändå de flesta tjejer slippa att göra värnplikten.
KD borde istället verka för att politikerna skall stå i första ledet av soldater när det är dags att försvara landet efter att man hetsat igång ett slagsmål.
Citera
2026-06-06, 14:13
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vad är det för studie menar du?

Att svara på en fråga någon ställer är inte svårt alls. Det kostar dessutom ingenting.
Jag kan också påstå att jag är beredd att dö för en hallonsoda men när det väl kommer till kritan så skulle jag naturligtvis backa på den.

Din så kallade studie låter mer som propaganda för att vi måste påskynda folkutbytet.
Det är troligare att de nya kommer att dra fort som fan. Varför skall de försvara ett slumpmässigt land när de bara kan hoppa vidare till nästa spene?
De känner ingenting för just denna spene (Sverige).

Ja men hur ska du ta reda på det annars. Det enda man kan göra är att fråga. Man kan inte bara gissa som du. Då får du ta fram en studie som visar något annat. Om du är ung utlandsfödd så var det troligen inte du som bestämde att du skulle fly, utan det var föräldrarna. Ser vi på flashbacktrådarna så är nog de flesta som vill begå fanflykt svenskar som skiter i Sverige.

Personligen har vi levt för länge utan riktigt hot. Alla födda efter 1990-talet verkar tro på Fukuyamas bok "Historiens slut". Han har själv insett att han hade fel.
Citera
2026-06-06, 14:29
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Sluta!
Jugoslavien, Libyen och Afghanistan. Löften till både Georgien och Ukraina 2008 om att de skulle få gå med, trots att det är på Rysslands bakgård osv osv.

Det är inte en försvarsallians. Man vill dominera, expandera och undantrycka konkurrenter.

Att hetsa för krig och att alla unga skall göra värnplikt kommer inte lösa konflikterna som finns.
Dessutom kommer ändå de flesta tjejer slippa att göra värnplikten.
KD borde istället verka för att politikerna skall stå i första ledet av soldater när det är dags att försvara landet efter att man hetsat igång ett slagsmål.

OK! Mycket av det är ditt personliga tyckande. Jag tror de flesta ser NATO som en försvarsallians, inget annat. Men om du nu tycker att politikerna skall stå i första ledet när, som du själv skriver, "det är dags att försvara landet", då är det väl ändå fråga om ett försvar?
Citera
2026-06-06, 14:31
  #72
Medlem
Man har inte ett försvar för att kriga utan för att överleva och att leva i frihet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in