2026-06-07, 00:22
Medlem
Jag ser att många i tråden anser att det inte är rätt att tvinga folk att delta. Jag håller helt och hållet med.

Vi ska dock inte tro att folk en masse kommer kunna vägra. Blockaden av de stora sunde, där importen av nödvändigheter för ett fungerande samhälle, kommer även om de öppnas idag, ändå göra att vi kommer få det enormt ansträngt när våra silos med spannmål tar slut. Det kommer visa sig nästkommande år senast.

I ett sånt läge kommer man i bred skala anse att krig är det enda sättet att kunna återgå till det normala. Det är troligtvis på det sättet man planerat det på, för att kunna få in folk till köttkvarnen.

Det är därför man helt plötsligt nu låtit Europas länder att anse att nationalism är kosher, när skadan redan är gjord.

Jan Emmanuel kommer ta en ledande roll att fånga upp svenskarna i någon slags fejk-nationalism genom att peka med hela handen och göra så alla internet-nationalister ställer sig i leden. Vänta får ni se!

Alternativ teori: kriget förs egentligen emot oss dödliga och inte eliten sinsemellan.
Senast redigerad av delfintanke 2026-06-07 kl. 00:29.
Citera
2026-06-24, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Det är självklart att om Sverige hamnar i krig har alla något att göra. Somliga skickas till fronten, andra inte. Men det kommer inte vara tillåtet för någon att sitta hemma i soffan och pilla naveln hela dagarna medan kriget rasar utanför köksfönstret.

Så ser det redan ut idag. Det här kallas ”totalförsvarsplikt”, och den nyfikne kan läsa mer om det här:

https://www.krisinformation.se/forbered-dig/hojd-beredskap-och-krig/totalforsvarsplikt/

Det som KD:s förslag handlar om är något annat. De föreslår att alla ska göra lumpen, även i fredstid. Idag är det väl var tionde person i varje årskull som får göra lumpen, i runda slängar. Detta vill KD höja till 100%. Det är vad förslaget handlar om.

https://kristdemokraterna.se/arkiv/nyheter/2026/2026-06-05-sverige-ar-vart-att-forsvara

När det gäller försvarsviljan kan jag tänka mig att det är vissa som skulle smita från sin plikt om det skulle bli krig här i Sverige. Jag menar, om någon flydde från ett land där deras familj bott i sekler för att det blev krig där, varför skulle de stanna kvar i Sverige efter att bara ha bott här i några decennier när det blir krig här? Sannolikt skulle väl en sådan person som flydde hit på grund av krig även fly härifrån på grund av krig, snarare än att stanna kvar och kämpa tills det bistra slutet. För att inte tala om alla fifflare och myglare som aldrig varit på flykt undan något krig, utan som bara låtsats vara det för att förskansa sig av olika förmåner i Sverige. Blir det krig här kommer de ljusskygga typerna smita så fort de får chansen.
Jo, det kommer det. De som har olika former av sjukdomar eller nedsättande tillstånd kan komma att bli befriade i sin helhet från tjänstgöring oavsett militärt eller civilt. Naturligtvis får de med lättare tillstånd delta i civilförsvaret, medan vissa med mer nedsättande tillstånd slipper och får ligga på soffan.
Citera
2026-06-24, 06:48
Medlem
Ichwills avatar
Finns inte på kartan att jag skulle lyfta ett finger för detta skitland som våra politiker har förstört. Och svenska folket är så jävla hjärntvättade att dom inte ser vad dom ställt till med genom att rösta för sin undergång.
Låt landet gå under i kriget, eller är det bättre om Ali Baba och hans 40 miljoner rövare tar över Sverige?
Citera
2026-06-24, 09:54
Medlem
Värnplikten i Sverige just nu börjar ju bli en klassfåga. I det att vi är i den udda situationen att det är främst barn till högutbildade som blir uttagna till värnplikt. FOI har gjort en studie:

https://www.foi.se/nyheter-och-press/nyheter/2026-04-07-barn-till-hogutbildade-far-gora-varnplikt-betydligt-oftare-an-barn-till-lagutbildade.html

Så Sveriges försvar består främst av medelklassen och uppåt. Känns väldigt Grekisk statsstat och Rom under republiken.

Hemvärnet har ju också våldsam slagsida medelklass.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in