Som rubriken säger:
https://www.dn.se/direkt/2026-06-05/kd-vill-att-alla-unga-ska-gora-varnplikt/
Om man påstår sig vara svensk så vill man väl försvara Sverige. Antingen genom att aktivt stå mot en eventuell angripare, eller genom att stärka landets institutioner så att andra kan göra grovjobbet.
Vill man inte ha en bössa i handen kanske man behöver skita ner sig o ta en spade i handen. Eller köra långa transporter av ammunition, livsmedel och soldater. Eller köra sopor så att den ordinarie sopåkaren kan gå till fronten. Ja, det finns säkert bekvämare jobb också, men vad jag vill säga är att ingen skall chilla medan andra strider.
Eller vad säger ni andra? Skall den som inte ställer upp för andra få vara med i laget?
Skall man få vara "svensk", dvs medborgare, utan att göra sin plikt? Och om man får det, vilken typ av gräddfil tycker man sig då ha rätt att glida fram i?
Finns det folk som är "finare" än andra? Finns det någon "gud" som kan ge en fribrev?