2026-06-05, 16:41
  #1
Medlem
Som rubriken säger:
https://www.dn.se/direkt/2026-06-05/kd-vill-att-alla-unga-ska-gora-varnplikt/

Om man påstår sig vara svensk så vill man väl försvara Sverige. Antingen genom att aktivt stå mot en eventuell angripare, eller genom att stärka landets institutioner så att andra kan göra grovjobbet.
Vill man inte ha en bössa i handen kanske man behöver skita ner sig o ta en spade i handen. Eller köra långa transporter av ammunition, livsmedel och soldater. Eller köra sopor så att den ordinarie sopåkaren kan gå till fronten. Ja, det finns säkert bekvämare jobb också, men vad jag vill säga är att ingen skall chilla medan andra strider.

Eller vad säger ni andra? Skall den som inte ställer upp för andra få vara med i laget?
Skall man få vara "svensk", dvs medborgare, utan att göra sin plikt? Och om man får det, vilken typ av gräddfil tycker man sig då ha rätt att glida fram i?
Finns det folk som är "finare" än andra? Finns det någon "gud" som kan ge en fribrev?
Citera
2026-06-05, 16:48
  #2
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Som rubriken säger:
https://www.dn.se/direkt/2026-06-05/kd-vill-att-alla-unga-ska-gora-varnplikt/

Om man påstår sig vara svensk så vill man väl försvara Sverige. Antingen genom att aktivt stå mot en eventuell angripare, eller genom att stärka landets institutioner så att andra kan göra grovjobbet.
Vill man inte ha en bössa i handen kanske man behöver skita ner sig o ta en spade i handen. Eller köra långa transporter av ammunition, livsmedel och soldater. Eller köra sopor så att den ordinarie sopåkaren kan gå till fronten. Ja, det finns säkert bekvämare jobb också, men vad jag vill säga är att ingen skall chilla medan andra strider.

Eller vad säger ni andra? Skall den som inte ställer upp för andra få vara med i laget?
Skall man få vara "svensk", dvs medborgare, utan att göra sin plikt? Och om man får det, vilken typ av gräddfil tycker man sig då ha rätt att glida fram i?
Finns det folk som är "finare" än andra? Finns det någon "gud" som kan ge en fribrev?
Alla passar inte att ha vapen i hand och försvara landet. Så var det även förr. Gräva med spade eller köra/bära sopor klarar alla av om de inte är lama.
Citera
2026-06-05, 16:50
  #3
Medlem
Om det blir krig så förväntas ALLA oavsett göra sin grej, är du inte krigsplacerad så får man ett brev om vart du ska inställa dig. Du har säkert redan fått brevet. Iaf om du jobbar inom kommun eller region. Har du gjort "lumpen" så vet du vart du är krigsplacerad.
__________________
Senast redigerad av Bib-bo 2026-06-05 kl. 16:54.
Citera
2026-06-05, 16:58
  #4
Medlem
Jag har gjort lumpen. Fy fan säger jag. Vilket helvete under 7,5 månad det var. Önskar inte min värsta fiende att gå igenom det jag gjorde.
Låt lumpen vara frivilligt.
Citera
2026-06-05, 16:59
  #5
Medlem
Klandalfs avatar
Det är bra, man lär sig mycket om sig själv och om disciplin när man gör lumpen. Det är helt enkelt karaktärsstärkande, något unga idag är i desperat behov av.

Drar mig till minnes någon gråtmild gen Z pojkvasker som ville slippa göra lumpen för han led av "maskfobi". Man tar sig för pannan, good times create weak men eller hur man säger.
Citera
2026-06-05, 17:02
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Det är bra, man lär sig mycket om sig själv och om disciplin när man gör lumpen. Det är helt enkelt karaktärsstärkande, något unga idag är i desperat behov av.

Drar mig till minnes någon gråtmild gen Z pojkvasker som ville slippa göra lumpen för han led av "maskfobi". Man tar sig för pannan, good times create weak men eller hur man säger.
Dessutom minskar arbetslösheten.
Citera
2026-06-05, 17:10
  #7
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Som rubriken säger:
https://www.dn.se/direkt/2026-06-05/kd-vill-att-alla-unga-ska-gora-varnplikt/

Om man påstår sig vara svensk så vill man väl försvara Sverige. Antingen genom att aktivt stå mot en eventuell angripare, eller genom att stärka landets institutioner så att andra kan göra grovjobbet.
Vill man inte ha en bössa i handen kanske man behöver skita ner sig o ta en spade i handen. Eller köra långa transporter av ammunition, livsmedel och soldater. Eller köra sopor så att den ordinarie sopåkaren kan gå till fronten. Ja, det finns säkert bekvämare jobb också, men vad jag vill säga är att ingen skall chilla medan andra strider.

Eller vad säger ni andra? Skall den som inte ställer upp för andra få vara med i laget?
Skall man få vara "svensk", dvs medborgare, utan att göra sin plikt? Och om man får det, vilken typ av gräddfil tycker man sig då ha rätt att glida fram i?
Finns det folk som är "finare" än andra? Finns det någon "gud" som kan ge en fribrev?
Det är självklart att om Sverige hamnar i krig har alla något att göra. Somliga skickas till fronten, andra inte. Men det kommer inte vara tillåtet för någon att sitta hemma i soffan och pilla naveln hela dagarna medan kriget rasar utanför köksfönstret.

Så ser det redan ut idag. Det här kallas ”totalförsvarsplikt”, och den nyfikne kan läsa mer om det här:

https://www.krisinformation.se/forbered-dig/hojd-beredskap-och-krig/totalforsvarsplikt/

Det som KD:s förslag handlar om är något annat. De föreslår att alla ska göra lumpen, även i fredstid. Idag är det väl var tionde person i varje årskull som får göra lumpen, i runda slängar. Detta vill KD höja till 100%. Det är vad förslaget handlar om.

https://kristdemokraterna.se/arkiv/nyheter/2026/2026-06-05-sverige-ar-vart-att-forsvara

När det gäller försvarsviljan kan jag tänka mig att det är vissa som skulle smita från sin plikt om det skulle bli krig här i Sverige. Jag menar, om någon flydde från ett land där deras familj bott i sekler för att det blev krig där, varför skulle de stanna kvar i Sverige efter att bara ha bott här i några decennier när det blir krig här? Sannolikt skulle väl en sådan person som flydde hit på grund av krig även fly härifrån på grund av krig, snarare än att stanna kvar och kämpa tills det bistra slutet. För att inte tala om alla fifflare och myglare som aldrig varit på flykt undan något krig, utan som bara låtsats vara det för att förskansa sig av olika förmåner i Sverige. Blir det krig här kommer de ljusskygga typerna smita så fort de får chansen.
Citera
2026-06-05, 17:38
  #8
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Som rubriken säger:
https://www.dn.se/direkt/2026-06-05/kd-vill-att-alla-unga-ska-gora-varnplikt/

Om man påstår sig vara svensk så vill man väl försvara Sverige. Antingen genom att aktivt stå mot en eventuell angripare, eller genom att stärka landets institutioner så att andra kan göra grovjobbet.
Vill man inte ha en bössa i handen kanske man behöver skita ner sig o ta en spade i handen. Eller köra långa transporter av ammunition, livsmedel och soldater. Eller köra sopor så att den ordinarie sopåkaren kan gå till fronten. Ja, det finns säkert bekvämare jobb också, men vad jag vill säga är att ingen skall chilla medan andra strider.

Eller vad säger ni andra? Skall den som inte ställer upp för andra få vara med i laget?
Skall man få vara "svensk", dvs medborgare, utan att göra sin plikt? Och om man får det, vilken typ av gräddfil tycker man sig då ha rätt att glida fram i?
Finns det folk som är "finare" än andra? Finns det någon "gud" som kan ge en fribrev?

Många är ju krigsplacerade för att upprätta samhälleliga funktioner under krig. Barn går till skolan, sjukvården har patienter, bränder ska släckas, LSS-boenden ska bemannas. Det är ju inte som på Gazaremsan om vi hamnar i krig.
Citera
2026-06-05, 17:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
Om det blir krig så förväntas ALLA oavsett göra sin grej, är du inte krigsplacerad så får man ett brev om vart du ska inställa dig. Du har säkert redan fått brevet. Iaf om du jobbar inom kommun eller region. Har du gjort "lumpen" så vet du vart du är krigsplacerad.

Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
När det gäller försvarsviljan kan jag tänka mig att det är vissa som skulle smita från sin plikt om det skulle bli krig här i Sverige. Jag menar, om någon flydde från ett land där deras familj bott i sekler för att det blev krig där, varför skulle de stanna kvar i Sverige efter att bara ha bott här i några decennier när det blir krig här? Sannolikt skulle väl en sådan person som flydde hit på grund av krig även fly härifrån på grund av krig, snarare än att stanna kvar och kämpa tills det bistra slutet. För att inte tala om alla fifflare och myglare som aldrig varit på flykt undan något krig, utan som bara låtsats vara det för att förskansa sig av olika förmåner i Sverige. Blir det krig här kommer de ljusskygga typerna smita så fort de får chansen.


Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Många är ju krigsplacerade för att upprätta samhälleliga funktioner under krig. Barn går till skolan, sjukvården har patienter, bränder ska släckas, LSS-boenden ska bemannas. Det är ju inte som på Gazaremsan om vi hamnar i krig.

Såklart alla måste hjälpa till om det är krig. Men själva grejen är att de som gör värnplikt avstår från ett halvår eller mer av sitt liv så att vi HAR ett försvar ifall det behövs. I det land av millimeter-rättvisa där man lagstiftar om hur många föräldradagar varje förälder måste ta så är det väl inte "rättvist" att vissa slipper göra värnplikt och förlitar sig på att andra "gör jobbet" åt en?

Och för de som "flydde" från ett krig: Ja, dom borde väl vara mer motivierade än alla andra? Dom vet ju vad det innebär! Och om dom bara ville ha en fristad och drar vidare ifall det börjar osa katt så skall dom väl inte ha medborgarskap? Då är dom ju inte här för att stanna, utan är på tillfälligt besök, en "semester" från problemen i sitt hemland. Då är dom väl inte "svenskar"?
Citera
2026-06-05, 18:03
  #10
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Och om dom bara ville ha en fristad och drar vidare ifall det börjar osa katt så skall dom väl inte ha medborgarskap? Då är dom ju inte här för att stanna, utan är på tillfälligt besök, en "semester" från problemen i sitt hemland. Då är dom väl inte "svenskar"?
Om det här inte är enbart retoriska frågor, så är mitt svar att jag tror att världen skulle bli en mycket bättre plats om folk som inte älskar det land de bor i istället flyttade till det land som de faktiskt älskar. Till exempel tycker jag folk borde ha som personlig målsättning att bo i det land vars flagga de spontant känner för att vifta med när de tar studenten.
Citera
2026-06-05, 18:16
  #11
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karju
Ja, vi måste försvara Rosenbad och Rosengård och Rinkeby med våra liv! This is who we are! Sen när vi är döda kan Wallenberg importera mer spetskompetens från Indien och Reinfeldts dröm om enorma negermetropoler i Norrland kan gå i uppfyllelse.

Ha ha underbart inlägg! Tyvärr ligger det en hel del i vad du säger... men vi får inte ge upp! Sveriges och Europas hopp är inte ute!

Utmärkt förslag av Kd.
Citera
2026-06-05, 18:16
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Alla passar inte att ha vapen i hand och försvara landet. Så var det även förr. Gräva med spade eller köra/bära sopor klarar alla av om de inte är lama.
Det finns civilförsvaret för de med problem.

Att lägga ner försvaret och värnplikten var ett stort misstag!

Företag borde inte anställa utan gjord värnplikt, över 20 år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in