2026-06-09, 15:07
  #733
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Scania följer efter Volvo och förbjuder distansarbete. Är detta i praktiken "RTO firing" och att företaget går dåligt så att de behöver bli av med folk på ett enkelt sätt? Är det någon på Volvo lastvagnar som vill delge hur detta har spelats ut i praktiken? Det går att anta att det inte är de man främst kanske vill bli av med som faktiskt slutar självmant.

https://www.lt.se/sodertalje/scania-slopar-distansarbete/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/scania-slutar-med-distansarbete

Bästa är ifall man kan ha mixen. Jag brukar förlägga en dag hemma och resten på kontoret. Hemma-arbetet behöver jag då jag inte alls är lika effektiv på jobbet pga att alla tjötar så mycket. Samtidigt så anser jag att man måste ses för att kunna jobba på gruppdynamiken. Måste allt vara svart-vitt? Det går ju å finna en medelväg.
Citera
2026-06-09, 15:10
  #734
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Vid sidlinjen står de där svenska gnällspikarna med hakan i golvet för de trodde de var oersätterliga och skulle få ett motbud för att stanna kvar.
Tja, helt hopplöst är det ju inte. De får väl sola sig ordetligt bruna, byta namn till Navindu och komma tillbaka till sin gamla tjänst för 27 000:- i lön
Citera
2026-06-09, 15:15
  #735
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Ja, det var det jag menade med att de har rätt att dra in förmånen. Står det i ett kontrakt är det en annan sak. Men här verkar det ju trots allt som att det varit till gagn för alla inblandade med att ha visst hemarbete.
Har det verkligen varit till gagn för alla inblandade? Arbetsgivarna måste fortfarande betala kontorshyran även om arbetstagren sitter hemma. Och full lön för de som på fredagar öppnat bibban och tänt grillen kl 12. Och jag tror att alla idag är överrens om att produktiviteten har sjunkit mellan 10-20%. Jag har sett undersökningar som visat på att det kan handla om så mycket som 30%. Så ja, det har varit till gagn för arbetstagarna, men inte så arbetsgivarna.
Citera
2026-06-09, 15:22
  #736
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guru-Guru
Har det verkligen varit till gagn för alla inblandade? Arbetsgivarna måste fortfarande betala kontorshyran även om arbetstagren sitter hemma. Och full lön för de som på fredagar öppnat bibban och tänt grillen kl 12. Och jag tror att alla idag är överrens om att produktiviteten har sjunkit mellan 10-20%. Jag har sett undersökningar som visat på att det kan handla om så mycket som 30%. Så ja, det har varit till gagn för arbetstagarna, men inte så arbetsgivarna.

Beror självklart enormt mycket på företag, roll och bransch, studier pekar åt olika håll och i vissa branscher / för vissa roller har produktiviteten gått upp med hemarbete, i andra fall ned.

Därav går det inte att säga att distansjobb är generellt bra eller dåligt, det beror på situationen.

Problemet i denna tråd är ju att det är rätt polariserat, antingen argumenterar man för 100% hemifrån för alla eller 100% på plats för alla. Det är i grunden jobbet som styr.

Håller såklart med om att för det fall att jobbet inte sköts lika bra på distans så är distans olämpligt. Just i Scanias fall finns nog många sådana roller, t.ex. inom produkttestning och produktutveckling. Där är det ju högst troligt så att de flesta momenten utförs i ett labb eller i en fysisk testmiljö, så då är det ju faktiskt på plats jobbet utförs.
Citera
2026-06-09, 15:25
  #737
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guru-Guru
Har det verkligen varit till gagn för alla inblandade? Arbetsgivarna måste fortfarande betala kontorshyran även om arbetstagren sitter hemma. Och full lön för de som på fredagar öppnat bibban och tänt grillen kl 12. Och jag tror att alla idag är överrens om att produktiviteten har sjunkit mellan 10-20%. Jag har sett undersökningar som visat på att det kan handla om så mycket som 30%. Så ja, det har varit till gagn för arbetstagarna, men inte så arbetsgivarna.

Är det som du säger är det ju inte så lyckat, jag har bara sett gamla undersökningar från pandemin och då gick effektiviteten upp. Sen har jag bara mig själv att jämföra med, jag är effektivare hemma än på kontoret - det behöver såklart inte betyda att alla är det.

Man kan minska kontorsytan, låta bli att värma upp vissa våningsplan, och energi- och vattenförbrukning går ner. Man kanske rent av kan flytta till en mindre byggnad - med färre parkeringar. Så visst lönar det sig för arbetsgivaren ändå
Citera
2026-06-09, 15:33
  #738
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilla
BS! Alla andra har läst det på nätet.



https://www.google.com/search?q=Volvo+Lastvagnar+jobba+hemma&oq=Volvo+Las tvagnar+jobba+hemma&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOT IKCAEQABiABBiiBDIHCAIQABjvBTIKCAMQABiiBBiJBTIHCAQQ ABjvBTIKCAUQABiABBii BNIBCjExOTk2ajBqMTWoAgiwAgHxBdFCqfrFQP8D&sourceid= chrome&ie=UTF-8
Må vara hur mycket BS! Som helst, har ändå inte hört eller sett något.
Citera
2026-06-09, 15:38
  #739
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Beror självklart enormt mycket på företag, roll och bransch, studier pekar åt olika håll och i vissa branscher / för vissa roller har produktiviteten gått upp med hemarbete, i andra fall ned.

Därav går det inte att säga att distansjobb är generellt bra eller dåligt, det beror på situationen.

Problemet i denna tråd är ju att det är rätt polariserat, antingen argumenterar man för 100% hemifrån för alla eller 100% på plats för alla. Det är i grunden jobbet som styr.

Håller såklart med om att för det fall att jobbet inte sköts lika bra på distans så är distans olämpligt. Just i Scanias fall finns nog många sådana roller, t.ex. inom produkttestning och produktutveckling. Där är det ju högst troligt så att de flesta momenten utförs i ett labb eller i en fysisk testmiljö, så då är det ju faktiskt på plats jobbet utförs.
Naturligtvis är det så. Det beror oerhört mycket på den anställdes arbetsuppgifter ifall hemmaarbete är tillämpligt eller ej. Korgflätning behöver man inte vara på kontoret för. Arbetsgivare kan lätt mäta produktiviten i det fallet genom att räkna antalet färdiga korgar som flätats ihop.
Det blir dock svårare att mäta produktiviten i större projekt - som jag misstänker är fallet här med SAAB. Jag tror - "tror" vilket är nyckelordet här - att i fallet SAAB har man garanterat svårare att mäta eventuell produktivitisbortfall, men att man från företagsledningens sida upplever att ett sådant eventuell bortfall är såpass stort och kan enbart förklaras av att deras anställda arbetar hemma. Jag är tämligen säker på att företagsledningen har fått färgranna staplar över exempelvis avslutade projekt presenterade i åtskilliga PowerPointpresentationer där man jämför siffror från säg 1998 och idag. Och jag är tämligen säker på att 1998 års staplar är betydligt högre än de från 2026.
Naturligtvis kan det finnas olika anledningar till detta, projektens omfattning och komplexitet kan ha naturlitvis ändrats under åren. Sådan t är dock sällan intressant för styrelsen/företagsledningen som enbart vill se brantare kurvor och högre staplar.
Citera
2026-06-09, 15:45
  #740
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guru-Guru
Naturligtvis är det så. Det beror oerhört mycket på den anställdes arbetsuppgifter ifall hemmaarbete är tillämpligt eller ej. Korgflätning behöver man inte vara på kontoret för. Arbetsgivare kan lätt mäta produktiviten i det fallet genom att räkna antalet färdiga korgar som flätats ihop.
Det blir dock svårare att mäta produktiviten i större projekt - som jag misstänker är fallet här med SAAB. Jag tror - "tror" vilket är nyckelordet här - att i fallet SAAB har man garanterat svårare att mäta eventuell produktivitisbortfall, men att man från företagsledningens sida upplever att ett sådant eventuell bortfall är såpass stort och kan enbart förklaras av att deras anställda arbetar hemma. Jag är tämligen säker på att företagsledningen har fått färgranna staplar över exempelvis avslutade projekt presenterade i åtskilliga PowerPointpresentationer där man jämför siffror från säg 1998 och idag. Och jag är tämligen säker på att 1998 års staplar är betydligt högre än de från 2026.
Naturligtvis kan det finnas olika anledningar till detta, projektens omfattning och komplexitet kan ha naturlitvis ändrats under åren. Sådan t är dock sällan intressant för styrelsen/företagsledningen som enbart vill se brantare kurvor och högre staplar.

Antalet "avslutade projekt" säger ju dock inte så mkt, gissar att dagens projekt är mer avancerade än de från 90-talet så det är rätt fyrkantigt att mäta produktivitet genom sådana måttstockar.

Men som sagt, vissa roller/företag kan skötas hemifrån och andra inte. Förstår ju givetvis att flera ingenjörsjobb inom fordonsindustrin förutsätter att man jobbar i ett labb eller en fabrik, det är ju en annan sak med roller inom IT, AI och data där man kan göra jobbet varifrån som helst med en laptop.
Citera
2026-06-09, 15:49
  #741
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Är det som du säger är det ju inte så lyckat, jag har bara sett gamla undersökningar från pandemin och då gick effektiviteten upp. Sen har jag bara mig själv att jämföra med, jag är effektivare hemma än på kontoret - det behöver såklart inte betyda att alla är det.

Man kan minska kontorsytan, låta bli att värma upp vissa våningsplan, och energi- och vattenförbrukning går ner. Man kanske rent av kan flytta till en mindre byggnad - med färre parkeringar. Så visst lönar det sig för arbetsgivaren ändå
Naturligtvis förhåller det sig så som du skriver. Med färre anställda kan man minska kontorsytan och därmed spara en del av den kostnaden. Dock är det lönekostnaden som är den största utgiftsposten för en arbetsgivare. För ett stort bolag, som jag tror vi kan anse att SCANIA är, blir en besparing av en kontorsvåning mindre blott en droppe i havet.
Med största sannolikhet har de ställt den typen av besparingar mot det produktivitesbortfall dem kan tycka sig ha märkt av.
Citera
2026-06-09, 15:58
  #742
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Antalet "avslutade projekt" säger ju dock inte så mkt, gissar att dagens projekt är mer avancerade än de från 90-talet så det är rätt fyrkantigt att mäta produktivitet genom sådana måttstockar.

Men som sagt, vissa roller/företag kan skötas hemifrån och andra inte. Förstår ju givetvis att flera ingenjörsjobb inom fordonsindustrin förutsätter att man jobbar i ett labb eller en fabrik, det är ju en annan sak med roller inom IT, AI och data där man kan göra jobbet varifrån som helst med en laptop.
Jag håller fullständigt med dig i sak...men vill man vara fri att jobba var som helst och hylla gigekonomin står det en fritt. Vill man vara anställd på SCANIA med all den trygghet det innebär får man göra som man blir tillsagd. Vill bolaget att man ska vara på kontoret om så enbart för att slå dank och dricka kaffe så får man som anställd snällt finna sig i det. Det är ju trots allt inte ett orimligt krav och inget som varken fackförbunden eller arbetsgivarorganisationer finner vara något av intresse att diskutera.
Citera
2026-06-09, 16:21
  #743
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guru-Guru
Jag håller fullständigt med dig i sak...men vill man vara fri att jobba var som helst och hylla gigekonomin står det en fritt. Vill man vara anställd på SCANIA med all den trygghet det innebär får man göra som man blir tillsagd. Vill bolaget att man ska vara på kontoret om så enbart för att slå dank och dricka kaffe så får man som anställd snällt finna sig i det. Det är ju trots allt inte ett orimligt krav och inget som varken fackförbunden eller arbetsgivarorganisationer finner vara något av intresse att diskutera.

Vet inte om det erbjuds så mkt trygghet faktiskt, de varslar ju friskt och sedan kommer detta besked som jag antar är en tydlig signal om att de vill att folk ska lämna. Är nog knappast att man sitter säkert så som många anställda gjorde en gång i tiden.
Citera
2026-06-09, 16:58
  #744
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Men, du vill bara jobba effektivt i två timmar, men betalt för åtta?
Det handlar inte om vill utan om gör, och det handlar inte om mig utan om alla. Vi kan ta ett exempel.

Jag anlände idag till jobbet 7:45. Ovanligt sent för mig men ändå inte en käft där som kunde störa mig så jag kunde jobba relativt ostört fram till c:a 8:30. Hann dra i mig två koppar kaffe under tiden så vi kan räkna bort en kvart. 30 minuters arbete alltså!
Från 8:30 till 9 är en till kopp kaffe samt löst prat med folk som trillar in. Jag hinner säkert emellan med minst 10 minuters arbete under denna halvtimme. Sen morgonmöte vid 9. Det tar en halvtimme där ingen säger något som betyder något alls som man inte bara kan se direkt i Jira. Sen ett möte med ledningsgrupp där jag deltar som expert som de kan fråga saker. Jag svarar på en hel fråga, säg 3 minuters arbete. De förstod inte så det blev inga följdfrågor.
Det är nu lunch och vi är redan uppe i 43 minuters arbete. Jag är tillbaka från lunchen 12:30 cirka och hinner jobba säkert 20 minuter innan det är dags för kaffe. Vid 13:00 har vi alltså klockat 63 minuters arbete, men nu blir jag avbruten av min efterblivna kollega. Jag hjälper henne med hennes arbetsuppgifter i en timme eller så. Sen är det avdelningsfika! Fabian (namnet ändrat för att skydda de oskyldiga) har bakat en tårta. Vi är nu framme vid 15:30 säkert och jag har fortfarande bara jobbat lite över en timme. Det är soligt och fint ute så jag bestämmer mig för att avvika och sitta i bilkö på vägen hem nästan lika länge som jag jobbat idag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in