2026-05-31, 17:42
Medlem
Osäker om det hamnat i rätt kategori, mod får flytta i sådana fall.

I helgen gjorde jag och familjen en utflykt genom Blekinge och råkade köra igenom Kallinge. Det blev nästan kärlek vid första ögonkastet.

Det första som slog mig var hur välskötta trädgårdarna var. På garageuppfarterna stod bilarna prydligt parkerade, och överlag gav orten ett väldigt välordnat intryck. När jag gick in på Coop hälsade folk artigt, och de män jag mötte verkade genomgående trevliga och tillmötesgående. Naturen med skogen runt hörnet var helt magisk, samt närheten till både Ronneby och Karlskrona.

Kvinnorna såg dessutom ut som om de vore hämtade direkt ur en modekatalog. För en kort stund fick jag nästan känslan av att jag hamnat i en enklare förort till Paris snarare än i Blekinge.

Min spontana tanke blev faktiskt att detta verkar vara en plats där barn kan få en trygg och sund uppväxt och där det kanske skulle vara trevligt att bo.

Nu är jag dock medveten om att man kan få en ganska romantiserad bild av en plats efter några timmars besök. Därför skulle jag gärna vilja höra från er som bor eller har bott i Kallinge.

Hur väl stämmer mina intryck med verkligheten? Är Kallinge verkligen den blekingska idyll jag tyckte mig se, eller har jag bara lyckats uppleva orten under dess allra bästa 45 minuter?

Både positiva och negativa erfarenheter tas tacksamt emot.
Citera
2026-05-31, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClaesDrutt
Naturen med skogen runt hörnet var helt magisk, samt närheten till både Ronneby och Karlskrona.

Många skulle betrakta det här som mycket avskräckande, men to each their own.
Citera
2026-05-31, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Många skulle betrakta det här som mycket avskräckande, men to each their own.

Är det verkligen så?
Visst i ärlighetens namn så känns väl inte Ronneby så hett, men bra att där ligger en ICA Maxi butik samt systembolaget mm.

Men Karlskrona är ju en fantastisk stad med sin skärgård och natur.
Jag har alltid tyckt att Karlskrona är ett Stockholm i miniatyr.
Karlskrona är en liten storstad som har och kan ge en allt som man behöver.
Nu på sommaren är den dessutom helt magisk.

Så jag förstår inte hur dessa två skulle vara avskräckande mer än att Ronneby verkar lite tråkigt.
Citera
2026-05-31, 17:56
Medlem
Det var ju bra att de ser ut att må så bra där i Kallinge, du trivdes där och en svensk idyll, men innan du får för dig att flytta dit googla Pfas skandalen Kallinge.
Citera
2026-05-31, 18:05
Medlem
zombie-nations avatar
Finns ju hela spektrat, inte bara de snobbiga. Finns fattiga i Kallinge också. Finns nedgångna hus, även om det även finns där husen är likadana och "fina" (villor alltså). Rätt mycket ser dött och övergivet ut.

Men visst, jag förstå varför man fastnar för Blekinge, det är rätt fin natur och många som bor där är vänliga. Att de skulle vara snyggare har jag svårt att tro.

Åk tillbaka och kolla mer?

I Ronneby känns det som det bor rätt mycket äldre. Men de är trevliga de med. Finns ju ett levande centrum även om det är litet.

Har svårt för dialekten.
Citera
2026-05-31, 18:08
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Blekinge är en liten bortglömd pärla i Sverige. Dessutom med hyfsat rimliga bostadspriser har jag sett.

Nån i tråden snackar ner Karlskrona. Måste vara från grannstaden, brukar vara sånt där gnabb mellan städer som ligger nära varandra. För Karlskrona är det inget fel på. Inte heller Ronneby är särskilt avskräckande.

Kallinge har jag dock missat att besöka och kan inte uttala mig om. Men det verkar ju närmast vara en förort till Ronneby...

(Nej, jag bor inte i Blekinge och har ingen anknytning dit och känner inte en enda jävel som bor där. Men har besökt området några gånger på semestern.)
Citera
2026-05-31, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Finns ju hela spektrat, inte bara de snobbiga. Finns fattiga i Kallinge också. Finns nedgångna hus, även om det även finns där husen är likadana och "fina" (villor alltså). Rätt mycket ser dött och övergivet ut.

Men visst, jag förstå varför man fastnar för Blekinge, det är rätt fin natur och många som bor där är vänliga. Att de skulle vara snyggare har jag svårt att tro.

Åk tillbaka och kolla mer?

I Ronneby känns det som det bor rätt mycket äldre. Men de är trevliga de med. Finns ju ett levande centrum även om det är litet.

Har svårt för dialekten.

Visst är det så att det säkerligen finns dom som är fattiga och hus som är i mindre bra skick precis som på andra orter i Sverige.
Men helhetsintrycket var helt magiskt och då är det lätt att förbise vissa saker.

Haha ja då det kommer till dialekten är jag helt enig med dig, den kan döda en romantisk och sexuell laddad relation😂
Tack gode gud så är min fru från Stockholm 😅
Citera
2026-05-31, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Blekinge är en liten bortglömd pärla i Sverige. Dessutom med hyfsat rimliga bostadspriser har jag sett.

Nån i tråden snackar ner Karlskrona. Måste vara från grannstaden, brukar vara sånt där gnabb mellan städer som ligger nära varandra. För Karlskrona är det inget fel på. Inte heller Ronneby är särskilt avskräckande.

Kallinge har jag dock missat att besöka och kan inte uttala mig om. Men det verkar ju närmast vara en förort till Ronneby...

(Nej, jag bor inte i Blekinge och har ingen anknytning dit och känner inte en enda jävel som bor där. Men har besökt området några gånger på semestern.)

Nä jag har inte heller fått intrycket att Ronneby eller Karlskrona skulle vara avsläckande på något sätt, men jag bor inte där ännu får jag väl säga.

Jag har kollat lite priser på hus och man får verkligen jättemycket hus för pengarna om man jämför med tex Stockholm eller Malmö.
Naturen runt knuten och trevliga människor gör att det känns lockande att flytta till Kallinge.

Dessutom ligger det 2,5 timmar från Malmö så det går att ta sig dit på helgerna över dagen för lite storstadspuls.
Man blir strax utanför Öresundsregionen då att säga.
Citera
2026-05-31, 18:19
Medlem
Jordgubbes avatar
Kan behövas starka individer där, som ser till att marken saneras som den bör.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/fns-brev-om-pfas-skandalen-i-kallinge-djupt-oroade
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kn56x5/det-har-ar-pfas-skandalen
https://www.sverigesnatur.org/aktuellt/dokumentar-skildrar-miljoskandal-om-pfas/
Citera
2026-05-31, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Kan behövas starka individer där, som ser till att marken saneras som den bör.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/fns-brev-om-pfas-skandalen-i-kallinge-djupt-oroade
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kn56x5/det-har-ar-pfas-skandalen
https://www.sverigesnatur.org/aktuellt/dokumentar-skildrar-miljoskandal-om-pfas/

Ajdå det var ju mindre bra!
Men det måste dom väl komma att åtgärda nu när det är uppe på tapeten!
Hur pass farligt är det att bo där ändå?
Citera
2026-05-31, 18:34
Medlem
grungewhores avatar
Wow, åkte igenom Kallinge på 70-talet och fick för mig redan då att det var lite som Lönsboda.
Citera
2026-05-31, 19:51
Avstängd
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClaesDrutt
Osäker om det hamnat i rätt kategori, mod får flytta i sådana fall.

I helgen gjorde jag och familjen en utflykt genom Blekinge och råkade köra igenom Kallinge. Det blev nästan kärlek vid första ögonkastet.

Det första som slog mig var hur välskötta trädgårdarna var. På garageuppfarterna stod bilarna prydligt parkerade, och överlag gav orten ett väldigt välordnat intryck. När jag gick in på Coop hälsade folk artigt, och de män jag mötte verkade genomgående trevliga och tillmötesgående. Naturen med skogen runt hörnet var helt magisk, samt närheten till både Ronneby och Karlskrona.

Kvinnorna såg dessutom ut som om de vore hämtade direkt ur en modekatalog. För en kort stund fick jag nästan känslan av att jag hamnat i en enklare förort till Paris snarare än i Blekinge.

Min spontana tanke blev faktiskt att detta verkar vara en plats där barn kan få en trygg och sund uppväxt och där det kanske skulle vara trevligt att bo.

Nu är jag dock medveten om att man kan få en ganska romantiserad bild av en plats efter några timmars besök. Därför skulle jag gärna vilja höra från er som bor eller har bott i Kallinge.

Hur väl stämmer mina intryck med verkligheten? Är Kallinge verkligen den blekingska idyll jag tyckte mig se, eller har jag bara lyckats uppleva orten under dess allra bästa 45 minuter?

Både positiva och negativa erfarenheter tas tacksamt emot.

Du romantiserar. Eller drömmer tillbaka till 70-talet. Kvinnorna i Parisförorter är mörkhyade och huckleprydda, inga modeller direkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in