2026-05-31, 19:54
Medlem
Det finns problem med gängkriminalitet
Citat:
Kallinge och Ronneby har under senare år upplevt problem med segregation, öppen droghandel och kriminella nätverk som rekryterar unga. Det finns en utbredd otrygghet och oro för våldsbrott i området, och den lokala kriminaliteten har även tagit sig uttryck i dödliga uppdrag och butiksstölder
Citera
2026-05-31, 20:00
Medlem
stilichos avatar
Kallinge är ju bara en förort till Ronneby med ovanligt mycket militärer. Men Blekinge är generellt en fin (och billig) del av Sverige om man accepterar att vara långt ifrån där det händer. Kommunikationerna är inget vidare, visserligen finns det en järnväg med regelbunden trafik men spåren är gamla och förvånansvärt långsamma (källa: jag åkte tåget till Karlskrona för några år sedan).
Citera
2026-05-31, 20:04
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClaesDrutt
Ajdå det var ju mindre bra!
Men det måste dom väl komma att åtgärda nu när det är uppe på tapeten!
Hur pass farligt är det att bo där ändå?

Man vet inte hur farligt det är. Pfas finns på andra platser, detta är högt för att vara Sverige. Kallinges vatten kommer utifrån, och du bör inte ha egen brunn. Man vet att sjukdomsfall kommer öka men inte hur mycket.

Pfaskarta (Obs att rött inte är värre än blått, rött är bekräftat och uppmätt):

https://foreverpollution.eu/map/
Citera
2026-05-31, 20:07
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Det finns problem med gängkriminalitet

Finns ju ingen polis så kanske inte så konstigt.

Tycker Ronneby kommun känns dubbelt. I mina ögon finns det inte så många invandrare och inte så mycket kriminalitet, men är extremt tillvand. Är så förvånad att det finns svenskar överallt där. Men de som bor där har ju sett en utveckling till det sämre, så i deras ögon ser det annorlunda ut och rätt dåligt. Men tror det är svårt att hitta en ort som är helt lugn.
Citera
2026-05-31, 20:51
Medlem
Hade aldrig flyttat dit med tanke på pfas evighetskemikalier (ej nedbrytbara). Svårt sanera bort. Finns radiodokumentärer om ämnet, många har fått cancer.
Citera
2026-05-31, 21:14
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
om man accepterar att vara långt ifrån där det händer

Hahaha! Långt?

Du har inte varit norr om Kalmar va?

Det är ju inga avstånd alls. På nån timme är man i Danmark. Massa andra städer ligger i närheten (nära med mellansvenska/nordsvenska begrepp).
Citera
2026-05-31, 21:14
Medlem
triptykens avatar
Varför finns inget street view i BARA Kallinge? Går hela vägen fram men aldrig över gränsen in...
Citera
2026-05-31, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Du romantiserar. Eller drömmer tillbaka till 70-talet. Kvinnorna i Parisförorter är mörkhyade och huckleprydda, inga modeller direkt.

Ok jag fick tyvärr aldrig uppleva 70-talet!
Vad jag menar med Paris förorterna så menar jag dom kvinnor som besitter en stil och då ofta inhemska kvinnor.
Men jag tar den på mig att det inte framkom tydligare!
Citera
2026-05-31, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kringkring
Hade aldrig flyttat dit med tanke på pfas evighetskemikalier (ej nedbrytbara). Svårt sanera bort. Finns radiodokumentärer om ämnet, många har fått cancer.

Ska läsa på mer om just det som du och Sandra tagit upp tråden!
Tack.
Citera
2026-05-31, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Finns ju ingen polis så kanske inte så konstigt.

Tycker Ronneby kommun känns dubbelt. I mina ögon finns det inte så många invandrare och inte så mycket kriminalitet, men är extremt tillvand. Är så förvånad att det finns svenskar överallt där. Men de som bor där har ju sett en utveckling till det sämre, så i deras ögon ser det annorlunda ut och rätt dåligt. Men tror det är svårt att hitta en ort som är helt lugn.

Jag vill minnas att det kom extremt mycket ”flyktingar” i samband med flyktingkrisen 2015.
SVT gjorde dessutom en dokumentär ” När världen kom till Ronneby ”
Då kom det extremt mycket parasiter på en och samma gång, vill även minnas att för vår två palestinier från HBG som mer eller mindre tog över byn då polisen försvann därifrån.
Men som jag förstått det så har det blivit lugnare och att det numera inte finns lika många flyktingar kvar i Ronneby och att det blivit tryggare.
Men jag vet inte 🤷
Citera
2026-05-31, 21:25
Medlem
Du beskriver Kallinge som om du råkade köra fel och hamnade i en kommunal broschyr från 1997. Att dra slutsatser om en orts sociala struktur, trygghet och framtidsutsikter efter ett Coop-besök och 45 minuter bakom ratten är möjligen entusiastiskt, men kanske inte helt vetenskapligt.
Citera
2026-05-31, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Man vet inte hur farligt det är. Pfas finns på andra platser, detta är högt för att vara Sverige. Kallinges vatten kommer utifrån, och du bör inte ha egen brunn. Man vet att sjukdomsfall kommer öka men inte hur mycket.

Pfaskarta (Obs att rött inte är värre än blått, rött är bekräftat och uppmätt):

https://foreverpollution.eu/map/

Ska utan tvekan läsa på mer om detta då jag i ärlighetens namn inte hade någon aning om detta!
Du ska ha tusen tack för tipset och upplysningen 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in