2026-05-31, 15:06
Medlem
Smekarn87s avatar
Många indiska restauranger har en sorts blandning av runda små grejer dryga millimeters som tycks återställa smaklökarna. De brukar typ ha dem vid kassorna. Förstår någon vad jag menar?
Citera
2026-05-31, 15:33
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Många indiska restauranger har en sorts blandning av runda små grejer dryga millimeters som tycks återställa smaklökarna. De brukar typ ha dem vid kassorna. Förstår någon vad jag menar?
Vet precis vad du menar, men jag vet inte vad de heter. Har för mig de har viss anissmak?

Använde nåt som heter Google.se och där hittade jag att de heter Mukwhas.
Senast redigerad av grungewhore 2026-05-31 kl. 15:57.
Citera
2026-05-31, 17:11
Medlem
Det jag har stött på är olika former av fänkålsfrön. Ofta sötade/kanderade frön, ibland i formen av en liten färgglad pastill smaksatt med fänkål och/eller anis.
Citera
2026-05-31, 17:52
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Vet precis vad du menar, men jag vet inte vad de heter. Har för mig de har viss anissmak?

Använde nåt som heter Google.se och där hittade jag att de heter Mukwhas.

Jag misslyckades helt på google alltså.
Citera
2026-05-31, 18:09
Medlem
Gillar ni detta, skaffa en buske spansk körvel. Den är riktigt god. Jag har den egentligen som strukturväxt i rabatten men jag går och nallar hela tiden så det är inte mycket kvar. Speciellt de färska fröna när de fortfarande är gröna är riktigt fina. Söt smak av fänkål/anis/lakrits.
Citera
2026-05-31, 18:31
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Jag misslyckades helt på google alltså.
Ser att man kan beställa en påse hem, men så gott tycker jag inte de är 😁
Citera
2026-05-31, 21:17
Moderator
evilhoneys avatar
Du kan söka på sonf/saunf eller sweet sonf/saunf också, det är fänkål på urdu och hindi.
Citera
2026-05-31, 22:34
Medlem
pn222jws avatar
En "Kongen av Danmark" halspastill kanske kunde fungera.
Citera
2026-05-31, 22:51
Medlem
zombie-nations avatar
Låter helt oasiatiskt även som de nederländska blauwe witte muisjes. Man har dem på mackan. (Fast det finns en annan tradition med då det finns antingen blå eller rosa.) Det är anis som är doppade i socker. Antar att samma koncept finns men för olika anledningar.

Har även sett rena kryddor på indisk restaurang som är blandat rakt av med socker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in