2026-05-28, 18:26
Avstängd
puterealbas avatar
När jag är nykter blir jag en ensamvarg, på gränsen till folkskygg. Jag klarar visserligen av sociala situationer, men det handlar då bara om någonting jag vill få överstökat. Jag vill absolut inte umgås med människor i nyktert tillstånd. Jag får liksom ingenting ut av det.

Men om jag går och fyller ryggsäcken med Sofiero 7,5 - då jävlar är jag plötsligt genuint intresserad av allas hjärtesorger och vardagsbekymmer, jag blir till en fantastisk blandning av Dr. Phil och Ernst Kirchsteiger och står där med en ölburk i handen och ett vänligt leende på min rödmosiga käft och nickar sympatiskt åt någon som öppnar sitt sargade hjärta.

Varför är jag en iskall autist med viss ytlig, social kompetens när jag är nykter, och en varm altruist som söker sig till andra på fyllan?
Någon som känner igen sig?
Citera
2026-05-28, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
När jag är nykter blir jag en ensamvarg, på gränsen till folkskygg. Jag klarar visserligen av sociala situationer, men det handlar då bara om någonting jag vill få överstökat. Jag vill absolut inte umgås med människor i nyktert tillstånd. Jag får liksom ingenting ut av det.

Men om jag går och fyller ryggsäcken med Sofiero 7,5 - då jävlar är jag plötsligt genuint intresserad av allas hjärtesorger och vardagsbekymmer, jag blir till en fantastisk blandning av Dr. Phil och Ernst Kirchsteiger och står där med en ölburk i handen och ett vänligt leende på min rödmosiga käft och nickar sympatiskt åt någon som öppnar sitt sargade hjärta.

Varför är jag en iskall autist med viss ytlig, social kompetens när jag är nykter, och en varm altruist som söker sig till andra på fyllan?
likadan fast på tjack
Citera
2026-05-28, 18:42
Avstängd
puterealbas avatar
Är det ett problem för dig? Mitt problem är att jag i princip håller på att dricka ihjäl mig. Men man vill ju vara trevlig och ha trevligt.

Citat:
Ursprungligen postat av noxtrei
likadan fast på tjack
Citera
2026-05-28, 18:55
Medlem
Citat:
Är det ett problem för dig? Mitt problem är att jag i princip håller på att dricka ihjäl mig. Men man vill ju vara trevlig och ha trevligt.
ja, klart det är ett problem.

som du säger man vill ju kunna vara "normail" o trevlig utan med. tror inte det spelar nån roll vilken slags kemikalie man tar, det verkar bli skit till slut i vilket fall har jag insett. jag var likadan förr. om jag hade druckit nån pilsner hade jag typ tålamod att vara social..hade orken att städa o laga mat på ett helt annat sätt än numer

mvh
Citera
2026-05-28, 18:56
Medlem
Pbird900s avatar
Citat:

Lugna ner dig från stark alkohol till 3:5or är mitt tips. Det är ingen hälsokur, men det är en bra början.
Citera
2026-05-28, 19:02
Medlem
Citat:
Mitt problem är att jag i princip håller på att dricka ihjäl mig. Men man vill ju vara trevlig och ha trevligt.
Umgås du med andra som också dricker eller smygsuper du för att uthärda även mer nyktra umgängesformer?
Citera
2026-05-28, 19:09
Medlem
Citat:
, jag blir till en fantastisk blandning av Dr. Phil och Ernst Kirchsteiger och står där med en ölburk i handen

Nja, du TROR det. Men egentligen… well.
Citera
2026-05-28, 19:10
Medlem
AI-2000s avatar
Låter enkelt. Du är inte dig själv när du dricker alkohol, jag har också varit där.

Jag trivs bäst i mitt eget sällskap och hur illa det än låter så har jag inget intresse för andra människor annat än min familj och jag har äntligen slutat försöka spela den karaktären. Det betyder inte att jag är otrevlig mot folk.

Låter som att du är likadan bara det att du inte har kommit till den insikten än att du inte är den där sociala, utåtriktade personen som alkoholen får dig att vilja tro.
Senast redigerad av AI-2000 2026-05-28 kl. 19:13.
Citera
2026-05-28, 20:45
Medlem
Brallkillens avatar
Har själv haft ett långvarigt alkoholmissbruk och känner igen det så väl. När jag var nykter kände jag mig så tråkig och kände ingen vilja eller motivation alls till att prata med folk eller ha meningsfulla utbyten. Men som du säger, när man var full så blev man som duktigaste psykologen och förståsigpåaren. Tror därför att alkoholen, även om den är ett gift för både kropp och psyke, kan vara ett bra socialt smörjmedel som många faktiskt behöver. Minns när man pratade med folk på mobilen eller i hemmet, att man tyckte att den man pratade med var den bästa vännen någonsin och de positiva omdömena visste inga gräsner, och man var så förstående och tyckte man kunde läsa människor. Dagen efter när man vaknade fyllesjuk och samma person ringde eller kom och knackade på ville man bara vara ifred och slippa prata med folk, haha.
Citera
2026-05-28, 22:12
Avstängd
puterealbas avatar
Det var ett tag sedan jag hade nyktra bekantskaper, till slut kände man sig som en utomjording bland vanliga, nyktra människor och visste inte vad man skulle prata om med dem - särskilt nyktert tillstånd. Så nuförtiden umgås man egentligen bara med likasinnade.

Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Umgås du med andra som också dricker eller smygsuper du för att uthärda även mer nyktra umgängesformer?
Citera
2026-05-28, 22:21
Medlem
Citat:
Det var ett tag sedan jag hade nyktra bekantskaper, till slut kände man sig som en utomjording bland vanliga, nyktra människor och visste inte vad man skulle prata om med dem - särskilt nyktert tillstånd. Så nuförtiden umgås man egentligen bara med likasinnade.
Ett förslag är att du testar att sätta upp mål för hur du ska kunna träffa folk nykter. Du har antagligen byggt upp en oro inför nyktert umgänge som du kommer behöva konfrontera genom att våga utsätta dig för sådana möten, även om det känns svårt. Om du börjar med sådant som inte känns så jobbigt, kanske en lunch med en gammal vän/familjemedlem eller kollega, eller att gå på bio eller liknande med någon, så kommer du förhoppningsvis känna att det inte var så farligt efteråt.

Kanske kan du utgå från aktiviteter som inte känns lika socialt utsatta? Spela tvspel eller brädspel, bowla, plocka bär, paddla kajak eller vad du nu kan tänkas uppskatta. Om umgänget är knutet till en sådan aktivitet så blir ramarna för umgänget tydligare och pressen att på att leverera genom att bara samtala minskar.

Lycka till!
Citera
2026-05-28, 22:57
Medlem
Citat:
Eller så är du smart då du är nykter och vill inte slösa tid på normala/korkade människor
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in