2026-06-03, 01:54
  #25
Medlem
Om man går måste man väl inte betala 400 för uteblivet besök?
Citera
2026-06-03, 02:58
  #26
Avstängd
Victor-Cronhielms avatar
Gör som jag. Jag kommer alltid mellan 15-30 minuter sent, så jag behöver sällan vänta. Jag får träffa läkaren genast när jag väl kommer dit. Känns bra inför läkaren att han vet att jag inte ser honom som någon auktoritet som kan köra med mig. Det är nog sådana som jag som gör att du får vänta.
Citera
2026-06-10, 07:57
  #27
Medlem
jessewn372s avatar
Det var på morgonen - vederbörande satt förmodligen fast i trafiken?
Det kunde hänt dig också.

Det intressanta är att du känner dig så kränkt över en vardaglig grej som inte alltid är undvikbar.

Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Ja som rubriken lyder.
Hur lång tid är okej att vänta vid bokad tid?
Jag laserbehandlade ett öga för 1 månad sedan.
Idag var tid för behandling 2.
Jag fick med alla ögondroppar jag skulle ha inför behandlingen för att jag skulle slippa sitta en timme och få droppar på plats.
Jag tog droppar kl 640 och droppar 740.
Jag hade tid 750.
Perfekt.
8 kommer en sköterska och tittar på mitt öga och säger toppen. Stor och bra pupill.
Ja jag tänker bra då kommer doktorn snart.
830 får jag nog. Går fram till sköterskeexpeditionen och frågar varför man får en tid 750 och nu är kl 830 och ingen läkare.
Ja vi vet inte var han är.
Men sa jag det är ju inte okej. Jag som patient måste ju hålla tider och om jag inte gör det så får jag antingen betala ändå eller bli av med min tid.
Ja du får prata med läkaren får jag till svar.
Klockan hann bli 850.
Då sa jag. Ni får boka om mitt besök. Jag har inte hela dagen att sitta här och vänta då man har en bokad tid och gjort alla förberedelser.
Jag har gjort en klagan till patientnämnden och nu då vad säger ni.
Hur lång tid är okej att vänta?
Jag säger max 15 minuter utan info. Längre tid och man kan ha förståelse så vill jag bli informerad eller erbjuden ny tid
Citera
2026-06-10, 14:49
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jessewn372
Det var på morgonen - vederbörande satt förmodligen fast i trafiken?
Det kunde hänt dig också.

Det intressanta är att du känner dig så kränkt över en vardaglig grej som inte alltid är undvikbar.


Vet du
Du måste ju vara helt dum i huvudet
Då meddelas man inom vården
Man ska absolut inte vänta i en timme utan information
Citera
2026-06-10, 20:34
  #29
Medlem
jessewn372s avatar
Du frågade ju och fick till svar att de inte visste var läkaren var? Vilken mer information hade du velat ha eller kunnat få?

Ofta finns en logisk förklaring - det är sällan så att alla andra är idioter.

Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Vet du
Du måste ju vara helt dum i huvudet
Då meddelas man inom vården
Man ska absolut inte vänta i en timme utan information
Citera
2026-06-10, 23:23
  #30
Medlem
Lillarapunzels avatar
Att vårdpersonal är sena är snarare regel än undantag, men jag brukar vänta runt 15 min, sen frågar jag. I något fall hade det uppstått någon särskild situation och läkaren kom efter 20-25 min, men annars går jag faktiskt redan efter ca 20 min om inte något väldigt tydligt svar framkommer. Var vid ett tillfälle en tandläkare var jättesen, jag hade väntat i 45 min, frågat receptionen 2 gånger som bara ryckte på axlarna och inte visste. Då gick jag. Har aldrig betalat för besök där jag väntat 20+ min utan att någon kommit.
Citera
2026-06-12, 14:35
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Att vårdpersonal är sena är snarare regel än undantag, men jag brukar vänta runt 15 min, sen frågar jag. I något fall hade det uppstått någon särskild situation och läkaren kom efter 20-25 min, men annars går jag faktiskt redan efter ca 20 min om inte något väldigt tydligt svar framkommer. Var vid ett tillfälle en tandläkare var jättesen, jag hade väntat i 45 min, frågat receptionen 2 gånger som bara ryckte på axlarna och inte visste. Då gick jag. Har aldrig betalat för besök där jag väntat 20+ min utan att någon kommit.
Men då blir man ju av med sin tid?
Citera
2026-06-12, 15:40
  #32
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananaChiquita
Men då blir man ju av med sin tid?
Jag har aldrig blivit det iaf.
Citera
2026-06-12, 19:24
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Jag har aldrig blivit det iaf.
Om du går blir du av med din tid och får vänta på ny ju?
Citera
2026-06-12, 20:02
  #34
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananaChiquita
Om du går blir du av med din tid och får vänta på ny ju?

Jaha, du menar så. Jo, men i de fall jag de facto gått har det gått minst 20 min över "ordinarie" tid och som jag skrev ovan som mest 45 min över min bokade tid. I just det tillfället allt medan receptionisten bara ryckte på axlarna. Absolut att det kan bli förseningar, men kan ingen ge något som helst besked efter ca. 20 min, eller ingen kallat in mig efter iaf 30+ min, då anser jag redan tiden vara "förlorad".
Citera
2026-06-12, 20:08
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Jaha, du menar så. Jo, men i de fall jag de facto gått har det gått minst 20 min över "ordinarie" tid och som jag skrev ovan som mest 45 min över min bokade tid. I just det tillfället allt medan receptionisten bara ryckte på axlarna. Absolut att det kan bli förseningar, men kan ingen ge något som helst besked efter ca. 20 min, eller ingen kallat in mig efter iaf 30+ min, då anser jag redan tiden vara "förlorad".
Det beror väl kanske på hur akut ärendet är i så fall. Jag väntar hellre 20+ min än 3+ mån på en ny tid
Citera
2026-06-12, 20:10
  #36
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananaChiquita
Det beror väl kanske på hur akut ärendet är i så fall. Jag väntar hellre 20+ min än 3+ mån på en ny tid

Nu pratar jag alltså om bokade tider, till planerade besök. Inte de två gånger i vuxen ålder jag suttit på akuten.
Och även i de fall jag då gått, har jag fått nya tider inom max 2 veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in