2026-05-27, 13:14
  #1
Medlem
Ja som rubriken lyder.
Hur lång tid är okej att vänta vid bokad tid?
Jag laserbehandlade ett öga för 1 månad sedan.
Idag var tid för behandling 2.
Jag fick med alla ögondroppar jag skulle ha inför behandlingen för att jag skulle slippa sitta en timme och få droppar på plats.
Jag tog droppar kl 640 och droppar 740.
Jag hade tid 750.
Perfekt.
8 kommer en sköterska och tittar på mitt öga och säger toppen. Stor och bra pupill.
Ja jag tänker bra då kommer doktorn snart.
830 får jag nog. Går fram till sköterskeexpeditionen och frågar varför man får en tid 750 och nu är kl 830 och ingen läkare.
Ja vi vet inte var han är.
Men sa jag det är ju inte okej. Jag som patient måste ju hålla tider och om jag inte gör det så får jag antingen betala ändå eller bli av med min tid.
Ja du får prata med läkaren får jag till svar.
Klockan hann bli 850.
Då sa jag. Ni får boka om mitt besök. Jag har inte hela dagen att sitta här och vänta då man har en bokad tid och gjort alla förberedelser.
Jag har gjort en klagan till patientnämnden och nu då vad säger ni.
Hur lång tid är okej att vänta?
Jag säger max 15 minuter utan info. Längre tid och man kan ha förståelse så vill jag bli informerad eller erbjuden ny tid
Citera
2026-05-27, 13:29
  #2
Medlem
67arigGubbes avatar
Kan ju ha hänt något extremt allvarligt där läkaren hjälper till och det är på liv o död. Ska han bara lämna den döende för o kolla till ditt öga?

Man väntar tills läkaren ropar sitt namn - så länge alltså. Punkt!
Citera
2026-05-27, 13:41
  #3
Medlem
supremanics avatar
Om det var privat klinik så tycker jag 15 minuter är okej om de ursäktar sig. Om det var den allmänna sjukvården så hade jag antagligen varit så förvånad att jag fått en tid överhuvudtaget att jag hade accepterat att få vänta.
Citera
2026-05-27, 13:42
  #4
Medlem
Nu är detta ingen akutmottagning utan förbokade besök för behandling av ögon på ögonkliniken.
Jag säger fortsatt.
15 minuter.
Sen får dom ge mig en ny tid eller en förklaring.
Ska bussar också börja köras av busschaufför godtyckligt?
Tåg?
Färdtjänst?
Inbokade toalettbesök på hemtjänsten där personalen dyker upp efter egen klocka?
Citera
2026-05-27, 13:43
  #5
Medlem
WhiteNightFlights avatar
En minut. En bokad tid klockan 12.00 lämnar en minuts marginal, sedan är klockan 12.01.
Citera
2026-05-27, 13:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Om det var privat klinik så tycker jag 15 minuter är okej om de ursäktar sig. Om det var den allmänna sjukvården så hade jag antagligen varit så förvånad att jag fått en tid överhuvudtaget att jag hade accepterat att få vänta.
Den var bra
Citera
2026-05-27, 15:28
  #7
Medlem
Mailmanss avatar
Du förlorar ju mer tid på att dra där ifrån..
förstår absolut att det var frustrerande, men att sticka var ju riktigt korkat
Citera
2026-05-27, 15:35
  #8
Medlem
svampdamps avatar
Samma med tandläkare. Tror aldrig jag varit med om att bli kallad från väntrummet på utsatt tid. Man blir förbannad!

Jag som patient förväntas hålla mina tider. Gäller det inte är bägge hållen?
Citera
2026-05-27, 17:29
  #9
Medlem
u.chesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Ja som rubriken lyder.
Hur lång tid är okej att vänta vid bokad tid?

Vid bokad tid är den akademiska kvarten, dvs 15 minuter, normalt att vänta. Får man under den tiden besked om ev. ytterligare väntetid får man göra en bedömning från fall till fall.

Blir man sittande i väntrummet utan besked om varför det dröjer är 15 minuter maximal väntetid.
Citera
2026-05-27, 18:09
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Du förlorar ju mer tid på att dra där ifrån..
förstår absolut att det var frustrerande, men att sticka var ju riktigt korkat
Inte med tanke på min sjukdomshistoria
Jag är multisjuk och då jag lämnade sjukhuset hade jag redan varit uppe sedan kl 5 och jag hade planerat med insulin och andra mediciner för att klara mig sen timmen som jag skulle ha behandling men då jag fick vänta en timme så kände jag att jag inte orkade mer
Nästa gång ska jag packa för camping en vecka
Citera
2026-05-27, 18:10
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Samma med tandläkare. Tror aldrig jag varit med om att bli kallad från väntrummet på utsatt tid. Man blir förbannad!

Jag som patient förväntas hålla mina tider. Gäller det inte är bägge hållen?
Bevisligen inte
Ska busschauffören åka kl 9 istället för 8?
Ska undersköterskor komma en timme efter utsatt tid för planerat toalettbesök?
Jag tycker är vansinne
Citera
2026-05-27, 18:10
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SysterMorbid
Varför ställer du en fråga och när du får svar så säger du "max 15 minuter.."? Vad ska vi diskutera?
Du verkar lite trög
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in