2026-05-27, 12:45
Medlem
Skulle säga att det beror främst på några anledningar.

Dålig vård där egentligen bara Umeå har ett bra sjukhus. Får du en stroke eller infarkt i tex Norrbottens inland eller Västernorrlands inland kan det vara rätt kört. Kan handla om minuter för att få en bättre prognos.

Större andel finsk befolkning på sina håll och de lever kortare tid. Jämför tex en mans medelålder i Haparanda med en man i Stockholm. Detta ser man tydligt på statistiken i Finland

Rent generellt finns något av en machokultur kvar på sina håll. Där man inte söker vård och psykiska sjukdomar härjar mer fritt. Självmordsfrekvensen är på vissa orter i Norrland mycket hög.

Lägre socioekonomisk status. Vilket gör att man inte tar kost och träning lika seriöst. Även folk som är välbetalda i gruvindustrin tex tar bilen till allt och har inte den bästa kosten direkt. Givetvis konsumeras det mycket alkohol på sina håll.

Många av den äldre generationen som nu dör bort har haft tunga och fysiska jobb.
Senast redigerad av Adobekrabat 2026-05-27 kl. 13:04.
Citera
2026-05-27, 13:48
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
Hej,
Såg precis att I Stockholms län är medellivslängden senast uppmätta period 86 år för kvinnor, och 82,7 år för män.

I Norrland lever man "minst".

Det får mig att fundera, varför är det så?

För jag tänker att man i Norrland äter mycket vilt, närodlat, mindre snabbmat än vad man gör i Stockholm och dessutom är det väl logiskt att anta att utsläppen är mycket större i Stockholm än i någon glesbygdskommun i Norrland.

Vilka parametrar jag än funderar på gör att man i Norrland borde leva längre än i Stockholm men nyss kom en rapport som säger att man lever mycket längre i Stockholm och det med flera flera år.

Vad tror ni att det beror på?

Källa : https://www.scb.se/pressmeddelande/medellivslangden-hogst-i-stockholms-lan/

Livsstilen hos många norrlänningar är inte så hälsosam. Övervikten är ett stort problem i många inlandskommuner. Lägg till social isolering som bekräftat minsla livslängden
Citera
2026-05-27, 13:54
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Livslängd är väldigt starkt kopplat till socioekonomisk status, och där ligger Stockholmarna i snitt bättre till. Det är främst välfärdssjukdomarna som gör skillnad, där riskfaktorer som hög alkoholkonsumtion, tobak, övervikt och stillasittande väldigt starkt följer utbildningsnivå och lön.
Det stämmer här och i många andra länder. Tänk norra Englands nästan helt nerlagda brun.... förlåt.. brukssorter.

Detta leder till utflyttning men den är inte jämnt fördelad, då det är främst yngre kvinnor som inte återvänder efter att studerat i Umeå eller Uppsala t ex.
Så då blir det fler ensamstående män som sitter kvar i ärvda föräldraköket och micrar en lasagne till vardagsmiddag utan rivna, morötter på sidan av.
Citera
2026-05-27, 13:58
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Det stämmer här och i många andra länder. Tänk norra Englands nästan helt nerlagda brun.... förlåt.. brukssorter.

Detta leder till utflyttning men den är inte jämnt fördelad, då det är främst yngre kvinnor som inte återvänder efter att studerat i Umeå eller Uppsala t ex.
Så då blir det fler ensamstående män som sitter kvar i ärvda föräldraköket och micrar en lasagne till vardagsmiddag utan rivna, morötter på sidan av.

Precis. Gammpojkfasoner med överdriven hemkärlek är ett enormt stort problem i vårt land.
Citera
2026-05-27, 13:58
Medlem
santos_devilles avatar
Svaret är att alla utanför stockholm är resultat av inavel där föräldrarna är nära släktingar. Och att alla män till slut misshandlar sina fruar till döds.

Eller så är det att alla i Stockholm dricker så mycket sperma genom all den mängd penis dom suger hela dagarna.

Ingen vet
Citera
2026-05-27, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adobekrabat
Skulle säga att det beror främst på några anledningar.

Dålig vård där egentligen bara Umeå har ett bra sjukhus. Får du en stroke eller infarkt i tex Norrbottens inland eller Västernorrlands inland kan det vara rätt kört. Kan handla om minuter för att få en bättre prognos.

Större andel finsk befolkning på sina håll och de lever kortare tid. Jämför tex en mans medelålder i Haparanda med en man i Stockholm. Detta ser man tydligt på statistiken i Finland

Rent generellt finns något av en machokultur kvar på sina håll. Där man inte söker vård och psykiska sjukdomar härjar mer fritt. Självmordsfrekvensen är på vissa orter i Norrland mycket hög.

Lägre socioekonomisk status. Vilket gör att man inte tar kost och träning lika seriöst. Även folk som är välbetalda i gruvindustrin tex tar bilen till allt och har inte den bästa kosten direkt. Givetvis konsumeras det mycket alkohol på sina håll.

Många av den äldre generationen som nu dör bort har haft tunga och fysiska jobb.

Personligen tror jag på den sista meningen: Många äldre i småkomuner hade tunga jobb i sin ungdom.
Ändringar i livsmönster etc slår igenom i efterhand på livslängd.
Ser vi 30år framåt i tiden så skulle det inte förvåna mig om det svänger. Kanske inte i utpräglade välmående kommuner som Danderyd, men jag misstänker att många i Stockholms södra områden kommer att ha en kort livslängd.
Det är inte så att någon som inte rör sig äter dåligt och röker och super dör vid 35: Men de kanske dör vid 70 i stället för 90+ som de som let mer hällsosamt.
Ser jag på mina "Närstående" så har min far överlevt sina yngre syskon som blev kvar på bruket medan farsan flyttade in till stan och blev tjänsteman.
Nu är farsan 90 och hans yngre syskon avled runt 80: Så fortfarande inom felmarginalen men en indikation. Sen kommer det nog i nästa generation(Där jag ingår), snarare vara de som bott i utsatta områden runt städerna som lever kortast. Ser jag på mina bekanta så är det ett antal som avlidit som bott i HR i sämre områden, då de har haft problem med missbruk och arbetslöshet.
Citera
2026-05-27, 14:08
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Mindre hälsotänk i norr. Mer rökning och alkohol.
Mer hembränt?

Annars får vi nog prata "socioekonomiska faktorer"...
Citera
2026-05-27, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Många sitter ensamma i köket hela dagarna och tiger. Det är inte nyttigt.
Kan inte vara nyttigt att leva halva året i mörker heller med depressioner och ångestsyndrom som följd!!
Citera
2026-05-27, 14:14
Medlem
När man tittar på kartorna för män resp. kvinnor från SCB, så kan man mycket riktigt säga att Norrland har lägst medellivslängd för kvinnor. Medan kartan för män är mer splittrad.

https://www.scb.se/contentassets/aa64977493f94c0c872e010bd75fbb4a/medellivslangden-for-kvinnor-och-man-i-lanen-20212025.jpg

Nåt man också måste hålla i huvudet när man talar om medellivslängd är att de få som dör riktigt unga snabbt drar ned medel.

Riktigt gammalt tillbaks, mer än hundra år sedan så var det främst spädbarnsdödlighet som drog ned medellivslängden.

Det står också hos SCB att det är första gången som Stockholm ligger i topp. Halland låg i topp de föregående fem åren.

Tror det kan vara svårt att förklara skillnaderna, särskilt den för kvinnor. Jisses, 50 år gamla saker kan påverka.
Citera
2026-05-27, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Personligen tror jag på den sista meningen: Många äldre i småkomuner hade tunga jobb i sin ungdom.
Ändringar i livsmönster etc slår igenom i efterhand på livslängd.
Ser vi 30år framåt i tiden så skulle det inte förvåna mig om det svänger. Kanske inte i utpräglade välmående kommuner som Danderyd, men jag misstänker att många i Stockholms södra områden kommer att ha en kort livslängd.
Det är inte så att någon som inte rör sig äter dåligt och röker och super dör vid 35: Men de kanske dör vid 70 i stället för 90+ som de som let mer hällsosamt.
Ser jag på mina "Närstående" så har min far överlevt sina yngre syskon som blev kvar på bruket medan farsan flyttade in till stan och blev tjänsteman.
Nu är farsan 90 och hans yngre syskon avled runt 80: Så fortfarande inom felmarginalen men en indikation. Sen kommer det nog i nästa generation(Där jag ingår), snarare vara de som bott i utsatta områden runt städerna som lever kortast. Ser jag på mina bekanta så är det ett antal som avlidit som bott i HR i sämre områden, då de har haft problem med missbruk och arbetslöshet.
Det där köper jag i stora drag. Särskilt det om dem som blev kvar i utsatta områden. Backar vi till 70-tal så var exempelvis utflyttningen stor från norrlands inre delar, folk dör inte nödvändigtvis där de växte upp. Men förklarar kanske inte skillnaden män/kvinnor på de två kartorna.
Citera
2026-05-27, 14:46
Medlem
Drozds avatar
Socioekonomiska faktorer plus låånga, deprimerande vintrar. Sen tar norrlänningar alltid bilen eller skotern så fort resvägen överstiger 100 m.
Citera
2026-05-27, 14:58
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Ensamhet är den största dödsfaktorn för män. En man som lever ensam lever 6 år kortare än en gift man. Norrland låter lite ensamt?

Den enda andra faktorn jag kan tänka mig är maten, om man äter sämre i Norrland. Sverige hade världens längsta livslängd på 1970-talet men massor av länder har sprungit förbi t.ex Spanien Sydkorea Japan. För att de äter mindre kött, fett, mjölk osv.

Slutligen tänker jag arvet, som kan lägga på 5 år på ett liv, norrlänningar kanske har dålig DNA. Eller att alla med bra DNA drog till Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in