2026-05-27, 10:35
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Pengar, tillgång till sjukvård, tillgång till friskvård, apotek mm? Danderyd är den kommun som har högst medellivslängd

Skulle tro att ju mer pengar man har ju mindre jobbar man och stressar
Citera
2026-05-27, 10:43
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
Hej,
Såg precis att I Stockholms län är medellivslängden senast uppmätta period 86 år för kvinnor, och 82,7 år för män.

I Norrland lever man "minst".

Det får mig att fundera, varför är det så?

För jag tänker att man i Norrland äter mycket vilt, närodlat, mindre snabbmat än vad man gör i Stockholm och dessutom är det väl logiskt att anta att utsläppen är mycket större i Stockholm än i någon glesbygdskommun i Norrland.

Vilka parametrar jag än funderar på gör att man i Norrland borde leva längre än i Stockholm men nyss kom en rapport som säger att man lever mycket längre i Stockholm och det med flera flera år.

Vad tror ni att det beror på?

Källa : https://www.scb.se/pressmeddelande/medellivslangden-hogst-i-stockholms-lan/

Livslängd är väldigt starkt kopplat till socioekonomisk status, och där ligger Stockholmarna i snitt bättre till. Det är främst välfärdssjukdomarna som gör skillnad, där riskfaktorer som hög alkoholkonsumtion, tobak, övervikt och stillasittande väldigt starkt följer utbildningsnivå och lön.
Citera
2026-05-27, 10:46
Medlem
Blaskas avatar
Mindre hälsotänk i norr. Mer rökning och alkohol.
Citera
2026-05-27, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Mindre hälsotänk i norr. Mer rökning och alkohol.

Men mindre stress, färre utsläpp och bättre kost (antar jag?)
Citera
2026-05-27, 11:17
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:

Min uppfattning är att i mindre orter blir det betydligt mycket mer pizza, kebab och ultraprocessad mat.
Citera
2026-05-27, 11:30
Medlem
Citat:
Men stress är inte bara fysisk stress, det kan ju vara psykisk stress också över färre möjligheter till jobb och en arbetsmarknad man får del av, ekonomisk stress är det många som lider av dom är sjukskrivna och arbetslösa.
Citera
2026-05-27, 11:35
Medlem
Blaskas avatar
Citat:

Varför skulle kosten vara bättre? Tror hälsomedvetenheten är sämre där uppe.
Citera
2026-05-27, 11:43
Medlem
Onanikrems avatar
Stor skillnad på närhet till sjukvård tex. Vid stroke och infarkt gäller det minuter om skadorna inte skall bli permanenta eller dödliga. Bor du i Jokkmokk. Kiruna eller Åsele har du betydligt sämre prognos än om du bor i Danderyd.

Sedan äter nog norrlänningar nog fetare mat, snusar eller röker nog mer än Stockholmarna som äter kycklingsallad eller smoothie.
Alla där uppe kör bil. Det är farligare att köra bil än att åka tunnelbana. Kör du av vägen på natten eller klipper ett vilt kan du bli liggande länge i diket innan någon hittar dig.
Citera
2026-05-27, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Varför skulle kosten vara bättre? Tror hälsomedvetenheten är sämre där uppe.

Jag tänker mig att man äter mer snabbmat, halvfabrikat och Foodora i Stockholm medan man i Norrland äter mer vilt men det kanske inte är så ?
Citera
2026-05-27, 12:00
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Jag tänkte på den aspekten. Men kvinnorna i Norrland jobbar väl typ oftast antingen inom vården eller inom kommunen känns det som? Få kvinnor kanske som jobbar i gruvan i Norrland eller andra extremt fysiska jobb?
Jobba i vården eller inom kommunen är ju inte direkt något lätt jobb, kan ju vara både extremt fysiskt slitigt och psykiskt påfrestande/stressande.

Tror inte man kan jämföra på det det viset med Stockholm/Norrland. Inte om man vill få ut något av det. Tror man behöver jämföra typ Stockholm och Umeå. Eller att man jämför medellivslängd i olika socialgrupper i Stockholm och Norrland. Då kan jämförelsen kanske ge något

EDIT:
Jämför man Stockholm med Umeå är skillnaden betydligt mindre. Gissningsvis för att socialgrupperna i dessa två städer är mer likartad. Linköping och Umeå är ganska lika.
Senast redigerad av Hobbybonde 2026-05-27 kl. 12:07.
Citera
2026-05-27, 12:15
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av little-dreams
Men stress är inte bara fysisk stress, det kan ju vara psykisk stress också över färre möjligheter till jobb och en arbetsmarknad man får del av, ekonomisk stress är det många som lider av dom är sjukskrivna och arbetslösa.

Många sitter ensamma i köket hela dagarna och tiger. Det är inte nyttigt.
Citera
2026-05-27, 12:16
Medlem
Citat:
Jag tänkte på den aspekten. Men kvinnorna i Norrland jobbar väl typ oftast antingen inom vården eller inom kommunen känns det som? Få kvinnor kanske som jobbar i gruvan i Norrland eller andra extremt fysiska jobb?

Att jobba inom vården i Norrland jämfört med Stockholm kan faktiskt vara två väldigt skilda jobb, ta tex hemtjänsten.
I Norrland kan du ha 20 mil mellan varje vårdtagare medans du i Stockholm har hundratals inhyrda på ett första klassens äldreboende. Vårdpersonal i Norrland är utrustad för 40 mil i minus 25 och 1.5 meter snö, vårdpersonal i Stockholm har fotriktiga sandaler när dom tassar omkring i korridoren.
Extremfall förstås, men du fattar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in