Citat:
Ursprungligen postat av
Adobekrabat
Skulle säga att det beror främst på några anledningar.
Dålig vård där egentligen bara Umeå har ett bra sjukhus. Får du en stroke eller infarkt i tex Norrbottens inland eller Västernorrlands inland kan det vara rätt kört. Kan handla om minuter för att få en bättre prognos.
Större andel finsk befolkning på sina håll och de lever kortare tid. Jämför tex en mans medelålder i Haparanda med en man i Stockholm. Detta ser man tydligt på statistiken i Finland
Rent generellt finns något av en machokultur kvar på sina håll. Där man inte söker vård och psykiska sjukdomar härjar mer fritt. Självmordsfrekvensen är på vissa orter i Norrland mycket hög.
Lägre socioekonomisk status. Vilket gör att man inte tar kost och träning lika seriöst. Även folk som är välbetalda i gruvindustrin tex tar bilen till allt och har inte den bästa kosten direkt. Givetvis konsumeras det mycket alkohol på sina håll.
Många av den äldre generationen som nu dör bort har haft tunga och fysiska jobb.
Personligen tror jag på den sista meningen: Många äldre i småkomuner hade tunga jobb i sin ungdom.
Ändringar i livsmönster etc slår igenom i efterhand på livslängd.
Ser vi 30år framåt i tiden så skulle det inte förvåna mig om det svänger. Kanske inte i utpräglade välmående kommuner som Danderyd, men jag misstänker att många i Stockholms södra områden kommer att ha en kort livslängd.
Det är inte så att någon som inte rör sig äter dåligt och röker och super dör vid 35: Men de kanske dör vid 70 i stället för 90+ som de som let mer hällsosamt.
Ser jag på mina "Närstående" så har min far överlevt sina yngre syskon som blev kvar på bruket medan farsan flyttade in till stan och blev tjänsteman.
Nu är farsan 90 och hans yngre syskon avled runt 80: Så fortfarande inom felmarginalen men en indikation. Sen kommer det nog i nästa generation(Där jag ingår), snarare vara de som bott i utsatta områden runt städerna som lever kortast. Ser jag på mina bekanta så är det ett antal som avlidit som bott i HR i sämre områden, då de har haft problem med missbruk och arbetslöshet.