Citat:
Ursprungligen postat av
Hasse1987
Hej,
Såg precis att I Stockholms län är medellivslängden senast uppmätta period 86 år för kvinnor, och 82,7 år för män.
I Norrland lever man "minst".
Det får mig att fundera, varför är det så?
För jag tänker att man i Norrland äter mycket vilt, närodlat, mindre snabbmat än vad man gör i Stockholm och dessutom är det väl logiskt att anta att utsläppen är mycket större i Stockholm än i någon glesbygdskommun i Norrland.
Vilka parametrar jag än funderar på gör att man i Norrland borde leva längre än i Stockholm men nyss kom en rapport som säger att man lever mycket längre i Stockholm och det med flera flera år.
Vad tror ni att det beror på?
Källa :
https://www.scb.se/pressmeddelande/medellivslangden-hogst-i-stockholms-lan/
Det finns en korrelation mellan hög utbildning och mycket pengar och lång livslängd. Där har du den enkla förklaringen. Stockholm drar helt enkelt till sig en viss typ av människor. Samma sak för ett par år sedan när Anna Kinberg Batra sade att "Stockholmare är smartare än lantisar", statistiskt sett har hon rätt och det är egentligen inget konstigt eftersom smarta människor tenderar att flytta till Stockholm i större utsträckning.
På samma sätt kan man argumentera för att vegetarianer lever längre än andra eftersom de normalt också är rikare och mer välutbildade än snittet, antagligen också mer intresserade av hälsa.
Däremot är inte korrelation samma sak som kausalitet, man kan inte säga att någon lever längre för att denna bor i Stockholm eller för att personen är vegetarian.