2026-05-26, 01:39
  #1
Medlem
SveaBunkerns avatar
Här är en scen från filmen This is England. Karaktären Combo misshandlar karaktären Milky, efter att Milky berättat om sin stora och lyckliga familj.

https://www.youtube.com/watch?v=gSzMLHx5GGo

https://www.youtube.com/watch?v=InoP1QboZqE

Citat:
AI-översikt

Att Milky delade med sig av sitt liv till Combo i filmen This Is England var i sig inte farligt, men det fungerade som en känslomässig katalysator.

Genom att berätta om sin varma och kärleksfulla familj väckte han omedvetet en djup svartsjuka hos Combo, vilket slutade med att Combo slog Milky nästan till döds.

Bakgrunden: När Milky och Combo umgås och röker cannabis berättar Milky öppet och glatt om sin stora, kärleksfulla familj.

Avundsjukan: Combo, som saknade en trygg uppväxt och en familj, fylls av en bitter och rasistisk svartsjuka.

Misshandeln: Det är denna kontrast — att Milky har allt det Combo önskar — som får Combo att tappa kontrollen och brutalt misshandla Milky.

Combo växte upp under mycket svåra förhållanden. Han hade en trasig och instabil familjebakgrund där han och hans syskon blev utsatta för övergrepp under sin uppväxt.

Han saknade en kärleksfull uppväxt och en trygg familjebas, vilket är en starkt bidragande orsak till hans sökande efter tillhörighet och hans bittra avundsjuka på andras familjelycka.

TS: Är det farligt att dela mig sig sin lycka till andra, i vissa sammanhang?

Har själv märkt, framförallt när alkohol finns med i bilden, när någon berättat om hur bra det gått, så har stämningen blivit obehaglig.

Min morbror, som inte är kvar i livet efter han tog livet av sig i maj 2022, kunde vara fruktansvärt otrevlig. Framförallt när det var t.ex midsommarfest och han hade varit arbetslös under VÄLDIGT lång tid. När han väl hade jobb och mycket bättre till vardags så var han inte ens i närheten lika otrevlig.
__________________
Senast redigerad av SveaBunkern 2026-05-26 kl. 01:49.
Citera
2026-05-26, 01:43
  #2
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Du snackar om en film inte verkligheten eller klarar du inte av att se skillnaden?
Citera
2026-05-26, 01:54
  #3
Avstängd
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Du snackar om en film inte verkligheten eller klarar du inte av att se skillnaden?

Och får AI att sammanfatta sina tankar... vilken jävla hjärnröta.
Citera
2026-05-26, 02:04
  #4
Medlem
Silltunnas avatar
Nä, det är nog inte farligt.
Däremot blir det i längden jävligt ointressant att ta del av någons skrävlande över sin perfekta tillvaro. Sådana människor är ofta alltför självcentrerade och trista för att man ska orka ha dem omkring sig.
Citera
2026-05-26, 02:15
  #5
Medlem
SveaBunkerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Nä, det är nog inte farligt.
Däremot blir det i längden jävligt ointressant att ta del av någons skrävlande över sin perfekta tillvaro. Sådana människor är ofta alltför självcentrerade och trista för att man ska orka ha dem omkring sig.

Satt en gång på pizzeria med en bekant. När min bekant pratade så började helt plötsligt en känd narkoman, född 1990, tala otrevligt och obehagligt mot min bekant. Helt plötsligt gick han fram och ville skaka hand med min bekant från ingenstans. Min bekant hade ingen aning om vem han är eller var.

Jag vet att den narkomanen har det fruktansvärt trasigt. Ett av hans systers barn dog i leukemi och som jag hört dog hans far när han var väldigt liten.

Han har över 100 000 kronor i skulder till Kronofogden och blivit fälld för just narkotikabrott.


En annan narkoman, som inte känner mig, flög oprovocerat på mig när jag var på väg hem från jobbet. Fick senare veta att hans bror tagit livet av sig genom att hoppa från en båt.

Människor som inte har mycket att förlora verkar inte bry sig om deras handlingar ger konsekvenser.
__________________
Senast redigerad av SveaBunkern 2026-05-26 kl. 02:32.
Citera
2026-05-26, 02:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
Satt en gång på pizzeria med en bekant. När min bekant pratade så började helt plötsligt en känd narkoman, född 1990, tala otrevligt och obehagligt mot min bekant. Helt plötsligt gick han fram och ville skaka hand med min bekant från ingen stans. Min bekant hade ingen aning om vem han är eller var.

Jag vet att den narkomanen har det fruktansvärt trasigt. Ett av hans systers barn dog i leukemi och som jag hört dog hans far när han var väldigt liten.

Han har över 100 000 kronor i skulder till Kronofogden och blivit fälld för just narkotikabrott.


En annan narkoman, som inte känner mig, flög oprovocerat på mig när jag var på väg hem från jobbet. Fick senare veta att hans bror tagit livet av sig genom att hoppa från en båt.

Människor som inte har mycket att förlora verkar inte bry sig om deras handlingar ger konsekvenser.
Jag tror dock att det i historierna säger att människor som tar droger är oberäkneliga pga det.
Citera
2026-05-26, 02:24
  #7
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
Min morbror, som inte är kvar i livet efter han tog livet av sig i maj 2022, kunde vara fruktansvärt otrevlig. Framförallt när det var t.ex midsommarfest och han hade varit arbetslös under VÄLDIGT lång tid. När han väl hade jobb och mycket bättre till vardags så var han inte ens i närheten lika otrevlig.
Fast då fick du ju både en förklaring till varför morbrodern var otrevlig och avundsjuk och framförallt så löste sig problemet av sig själv när hans dåliga mående fick honom att skada sig själv till slut. Slutet gott, allt gott.

Man ska generellt inte berätta för mycket om sig själv för människor. Varken bra eller dåliga saker. Allt du berättar kan användas emot dig. Om du vill kontrollera situationen bör du vara försiktig med vad du låter folk få veta. Din nära vän idag kan bli din värste fiende framöver. Lite inte på någon. Ge dem inte ammunition att skada dig.
Citera
2026-05-26, 02:50
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
TS: Är det farligt att dela mig sig sin lycka till andra, i vissa sammanhang?

Har själv märkt, framförallt när alkohol finns med i bilden, när någon berättat om hur bra det gått, så har stämningen blivit obehaglig.

Min morbror, som inte är kvar i livet efter han tog livet av sig i maj 2022, kunde vara fruktansvärt otrevlig. Framförallt när det var t.ex midsommarfest och han hade varit arbetslös under VÄLDIGT lång tid. När han väl hade jobb och mycket bättre till vardags så var han inte ens i närheten lika otrevlig.
Nej, det har jag inte direkt upplevt eller sett under livets gång.

Har du testat att leva och erfara? Det kan märkligt nog få folk att se olika perspektiv. Det är fullständigt valfritt men kan vara bra att pröva på. För att få lite referensramar om inte annat.

Det finns en himlans massa otäckheter som man kan få syn på dock så höjer ett varningens finger. Alkoholism och utanförskap är bara början på all skit som förekommer. Bland folk.
Citera
2026-05-26, 02:59
  #9
Medlem
TjackOhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
Satt en gång på pizzeria med en bekant. När min bekant pratade så började helt plötsligt en känd narkoman, född 1990, tala otrevligt och obehagligt mot min bekant. Helt plötsligt gick han fram och ville skaka hand med min bekant från ingenstans. Min bekant hade ingen aning om vem han är eller var.

Jag vet att den narkomanen har det fruktansvärt trasigt. Ett av hans systers barn dog i leukemi och som jag hört dog hans far när han var väldigt liten.

Han har över 100 000 kronor i skulder till Kronofogden och blivit fälld för just narkotikabrott.


En annan narkoman, som inte känner mig, flög oprovocerat på mig när jag var på väg hem från jobbet. Fick senare veta att hans bror tagit livet av sig genom att hoppa från en båt.

Människor som inte har mycket att förlora verkar inte bry sig om deras handlingar ger konsekvenser.

No shit liksom, kom du underfund med det nu?
Citera
2026-05-26, 06:11
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
Här är en scen från filmen This is England. Karaktären Combo misshandlar karaktären Milky, efter att Milky berättat om sin stora och lyckliga familj.

https://www.youtube.com/watch?v=gSzMLHx5GGo

https://www.youtube.com/watch?v=InoP1QboZqE



TS: Är det farligt att dela mig sig sin lycka till andra, i vissa sammanhang?

Har själv märkt, framförallt när alkohol finns med i bilden, när någon berättat om hur bra det gått, så har stämningen blivit obehaglig.

Min morbror, som inte är kvar i livet efter han tog livet av sig i maj 2022, kunde vara fruktansvärt otrevlig. Framförallt när det var t.ex midsommarfest och han hade varit arbetslös under VÄLDIGT lång tid. När han väl hade jobb och mycket bättre till vardags så var han inte ens i närheten lika otrevlig.


Ett jobb = framgångar och ett lyckligt liv?
Citera
2026-05-26, 06:43
  #11
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Farligt att dela med sig av sina framgångar och sitt lyckliga liv i vissa sammanhang?

Det är väl ingen direkt hemlighet att framgång väcker ont blod hos en del, och får de sen sprit i kroppen så kanske de vill ta ut sin frustration (på någon)? För övrigt ska man väl aldrig skrävla, är väl bara jönsar som håller på med. Nej, det syns i regel på dig om du mår bra, annars brukar folk vara duktiga på att skvallra och skapa rykten.
Citera
2026-05-26, 07:21
  #12
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
TS: Är det farligt att dela mig sig sin lycka till andra, i vissa sammanhang?

"Farligt" - nej, typiskt inte som i den gamla skinhead-filmen du länkar till, som handlar om väldigt våldsamma individer som kunde flippa över vad som helst - oavsett.

Umgås du med normala människor är det förstås inte "farligt". Däremot finns förstås aspekterna att folk kan bli avundsjuka på något som det går bra för, men också den högst reella känslan att någon som gärna och ofta berättar om sina framgångar känns skrytsam och skrävlande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in