Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Det totala är vad som finns att välja på. Långt bortom vad du kan föreställa dig.
Nej, det totala är allt. För att välja måste det finnas delar, man väljer den ena delen framför den andra. I en totalitet existerar allt och det finns inget att föredra eller förkasta.
Det enda sättet man skulle kunna välja det totala på är isf allt eller inget. Men eftersom existensen är uppenbar finns inte alternativet "inget".
Citat:
Nej, jag har ingen sån erfarehnhet. Det låter läskigt, och kanske omöjligt men jag är inte säker på det.
Det är lång ifrån omöjligt, meditatörer världen över gör det hela tiden och har gjort det i tusentals år. Det i dig somtycker det verkar läskigt är ditt ego, som måste bekräfta sig själv hela tiden med tankar.
Citat:
Dessa ord säger mig ingenting. Jag vet inte vad jag skulle extrahera ur dom.
Vi är inte våra sinnesförnimmelser eller tankar eller känslor. Vi är det som upplever detta.
Vi är duken där allt utspelas på, opåverkade om vi backar ett steg, så att säga.
Ena dagen är du glad, andra dagen ledsen, tredje arg, fjärde deprimerad, etc etc. Men du är ju samma upplevare i grunden, eller hur? Din upplevelse av vem du är förändras inte med dina känslor.
Din upplevelse av din egen existens har varit likadan hela livet, eller hur?