Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Så brahma är gud. Fast utan att bry sig om dig. Okej, inte helt orimligt.
Vem är den där Maria Strömme och hur låter hennes forskning? Och den där boken "I Am That", kan du sammanfatta den i en mening?
Alltså om du skulle summera varför man ska tro på hinduism så kortfattat som du kan, hur låter det?
BrahmaN är det gudomliga opersonliga. BrahmA är en fasett av det som symboliserar skaparkraften.
Maria Strömme är professor i nanoteknologi och materialvetenskap vid Uppsala universitet som lanserade en uppmärksammad matematisk-fysisk hypotes där hon föreslår att medvetandet är fundamentalt och existerar oberoende av den mänskliga hjärnan.
Strömme föreslår att medvetandet inte är en biprodukt av biologiska processer i hjärnan. Istället existerar det som ett fundamentalt kosmiskt fält, likt elektromagnetism eller gravitation. Materia uppstår ur medvetande. I hennes modell kommer medvetandet först. Tid, rum och fysisk materia är sekundära fenomen som uppstår ur detta underliggande fält.
Det är non -dualism som den förstås i Advaita Vedanta.
Advaita är en gren av hinduismen, det finns också en annan gren som kallas Dvaita där man anser att själen och gud är två helt olika saker. Så hinduism är ett ganska brett begrepp och jag vill bara förtydliga att det är just Advaita som faller mig i smaken.
Advaita Vedanta den form av hinduisk filosofi som har haft absolut störst inflytelse på västerländskt tänkande, nyandlighet och modern medvetandefilosofi.
Tex var Schrödinger vedantist. Han såg kopplingen mellan kvantmekanikens vågfunktion och den formlösa, rena potentialen i Brahman.
Han var inte ensam, både Bohr, Heisenberg och Oppenheimer drogs till Advaita.
Jag har inga bra argument varför man ska tro på Advaita (alltså inte hinduism som helhet) mer än att det är för mig en tilltalande bild av verklighetens natur.
I Am That sammanfattas i I Am That :-)
Lägger till: första meningen i boken (som bygger på frågor och svar), lyder (jag översätter)
Fråga: När man vaknar på morgonen och öppnar ögonen så uppenbarar sig världen. Hur kommer det sig?
Svar: För att något ska uppenbaras krävs det någon det uppenbaras
inför. Vem är det?
Nisargadatta säger också, The searcher is in search of himself.
Innan vi börjar fundera på vad/vem gud är så borde vi ta reda på vad/vem vi själva är.
Vad är du?