Citat:
Ursprungligen postat av
ja12
Religion och ateister är lika värdefulla. Jag utövar kristendom men utövar inte tro i ett större innebörd.[
Givetvis, har du inte märkt eller betraktat hur både komisk och intellektuellt underhållande diskussionen som manifesteras av denna relation är? Jag är säker på att det får dig att tänka.
Åsidosätt det konfliktfyllda utbytet och betrakta resultatet. Det är en kaskad av perspektivutveckling, grädden på moset för både intellektuell och spirituell utveckling.
Citat:
Moral bäring i realitet i själva verket?
Snarare en utveckling av detta, skulle jag säga, men inte bara moraliskt utan också vetenskapligt.
Hur du behandlar det, hur du bemöter det och hur du använder det är potentiellt något som kan skilja oss.
Thomas Aquinas menade att naturen har egna orsaker och en egen lagbundenhet. Man kan alltså studera hur världen fungerar genom observation och logik utan att alltid hänvisa direkt till gud som förklaringsmodell i varje enskilt fall.
Aquinas lade grunden till idén att förnuft och systematiskt tänkande om naturen i väst, alltså naturvetenskap, och att det är ett legitimt sätt att nå sann kunskap, och att detta inte står i konflikt med tro utan snarare kompletterar den.
Personligen skulle jag kunna förmedla kritik i båda fallen, men den kritiken skulle inte i huvudsak grunda sig i Aquinas sätt att tänka eller analysera, utan snarare i hur den moderna troende eller den vetenskapligt lagda personen tillämpar detta idag.
I majoriteten av fallen handlar det om ett starkt överdrivet befästande av perspektiv, som både blir en orsak till hinder och konflikt i sökandet efter transcendent förståelse och kunskap.