2026-05-25, 18:53
Medlem
Stark tomatsås till kebabköttet

2 dl vatten
2 msk tomatpuré
2 tsk Tabasco eller annan het sås
1 tsk honung
Salt & nymalen svartpeppar
Citera
2026-05-25, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Tomatsoppan var med rostade tomater och en bra rätt att göra med, hur kan man inte fatta det var ett mattips utanför röd kebabsås?

Kanske du ska testa hel spiskummin, som har en mycket mildare smak än den färdigmalda?
Jo jag har förstått att du hellre vill gå offtopic och tipsa om tacosalsa och tomatsoppa, istället för att tipsa om röd kebabsås.

Kanske du har något bra recept på röd kebabsås?
Citera
2026-05-25, 22:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jo jag har förstått att du hellre vill gå offtopic och tipsa om tacosalsa och tomatsoppa, istället för att tipsa om röd kebabsås.

Kanske du har något bra recept på röd kebabsås?
Tomatsoppan var en sido rätt, som är magiskt god med med ett rostat/stekt i smör med barkis.
Hur kan du inte greppa en så enkel sak det var ett mattips?

Jag har gett en god röd sås, men ingen måste göra den.
Det jag lite är fundersam på, och det är med ajvar och hur blek den är mot när man göra en egen.
Dock god, så försök inte där.

Och ja, jag tipsar om många saker, och helt upp till dig om du vill eller inte.(För jag bryr mig inte ett jävla skit om du gör detta eller inte..
Det är dock goda saker att göra, men förstår du gillar inte goda saker så mycket.(Och då med tanken på ditt gnällande.)
Citera
2026-05-26, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jabra
Stark tomatsås till kebabköttet

2 dl vatten
2 msk tomatpuré
2 tsk Tabasco eller annan het sås
1 tsk honung
Salt & nymalen svartpeppar
Region Norrköping här och det där är det närmaste "Kebabskyn" hittils i tråden. Lite olja och oregano till ovannämnda recept och det blir perfekt
Citera
2026-05-26, 10:02
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Låter otroligt gott och friskt! Tack. Den provar jag nog nästa grillkväll. Den är lite mer finlir.
Men någon röd kebabsås är det inte

Jag behöver få upp mängden, då vi blir ett lite större antal personer, därför håller jag min röda sås enkel denna gång.

Tanken var att kombinera såsen (de flytande) med salladen så. Inte slå dom samman direkt så iaf. Annars kan jag tipsa som chiligrytor (minus) köttet i dom och betydligt mycket mindre salt

Dvs att du gör grytan fast som en sås å då får du en kebabsås liksom men du behåller bara droppar av sältan i av olika fonder, buljongen osv så det är lätt lätt saltat av det

I övrigt ser jag det mest som att det är bara kryddor och eller du behöver olika chilis för att göra såsen djup och god men din ajvar är ju redan het så isf är det att leta efter mycket milda chilis i kombos ?
https://chililovers.nu/produkt-kategori/froer/chilifroer/mild/
Även där får du tips ifrån diverse chilis (chiligrytor) och mexikanska rätter fast då med dina ingredienser som du nämnt i början

Citat:
Min plan är att röra ut en hel burk stark ajvar i en förp. passerade tomater. Sen krydda på lite extra med chili, paprika, salt.
Behövs det något mer, tror ni? Jag gillar när den röda såsen har lite smak.

Här har du en till ;-) hehe

Ingredienser

Stark Ajvar Relish: 1 burk (340 g)
Tomatpuré: 1 dl
Krossade tomater: 1 burk (400 g, gärna finkrossade)
Gul lök: 1 st (riven eller mycket finhackad)
Vitlök: 4 klyftor (pressade)
Olja: 3 msk (raps- eller olivolja)
Rödvinsvinäger: 2 msk
Honung eller socker: 1 msk (justera efter smak då ajvar har egen sötma)
Kryddor: 2 tsk spiskummin,
2 tsk paprikapulver,
1 msk torkad oregano,
1 tsk salt,
0,5 tsk svartpeppar

Gör så här

Fräs basen: Hetta upp oljan i en rymlig kastrull. Fräs lök, vitlök, tomatpuré, spiskummin och paprikapulver på medelvärme i cirka 3–4 minuter. Blandningen ska bli mörkröd och dofta aromatiskt.

Tillsätt ajvar och tomater: Rör ner hela burken med stark ajvar och de krossade tomaterna. Tillsätt även rödvinsvinäger, honung, oregano, salt och svartpeppar.Koka ihop ordentligt: Låt såsen koka upp och sjud sedan på låg värme under lock i 30 minuter.

Rör om då och då så att det inte bränner fast i botten.

Mixa till perfektion: Dra kastrullen från plattan. Mixa såsen helt slät med en stavmixer för att få den där klassiska, krämiga kebabkonsistensen.

Mogna i kylen: Låt såsen svalna och ställ den i kylskåpet i minst två timmar. Ajvarns smaker blommar ut ordentligt när såsen får sätta sig.
Citera
2026-05-28, 10:44
Medlem
Sladdarens avatar
https://www.youtube.com/shorts/LV3EytY3V0M

Västerås kebab
Citera
Igår, 13:08
Medlem
Andersdamaans avatar
En enkel men god tomatbaserad kebabsås gör jag genom att blanda ut tomatpuré med litet vatten till önskad konsistens, för att sedan klämma i harissa (Nordafrikansk chili-vitlökspasta på tub. Finns i dom flesta mataffärer) till önskad styrka. Sen blandar jag i litet kanel, malen ingefära, spiskummin, salt och finmald svartpeppar. Sedan ger jag såsen ett snabbt uppkok och smakar av med en nypa socker.
Citera
Igår, 15:34
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
En enkel men god tomatbaserad kebabsås gör jag genom att blanda ut tomatpuré med litet vatten till önskad konsistens, för att sedan klämma i harissa (Nordafrikansk chili-vitlökspasta på tub. Finns i dom flesta mataffärer) till önskad styrka. Sen blandar jag i litet kanel, malen ingefära, spiskummin, salt och finmald svartpeppar. Sedan ger jag såsen ett snabbt uppkok och smakar av med en nypa socker.

Snyggt med kanelen!
Tycker också den ska vara med.
Inte så det smakar jul, den ska ligga i bakgrunden och binda ihop
Citera
Igår, 18:50
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Snyggt med kanelen!
Tycker också den ska vara med.
Inte så det smakar jul, den ska ligga i bakgrunden och binda ihop
Jo en liten gnutta iblandad kanel passar finemang när det gäller mellanöstern/nordafrikanska anrättningar!
Citera
Idag, 08:52
Medlem
Sladdarens avatar
Det låter som jag äter kebab som en galning med alla receptinlägg. Stämmer inte ett dugg utan det är allt möjligt "grillat kött" jag använder till vissa tomatbaserade såser i tunnbröd med grönsaker som jag gjort eller är nära på ganska lika. Kebab betyder "grillat kött". Dock så fördrar jag att kalla det en grillad eller stekt köttwrap som jag även gör ofta gör helt utan spiskummin och sådana kopplingskryddor

Beställer du en kebab på en pizzeria är det inte heller grillat kött för den delen så det är ganska motsägelsefullt

Ännu en enkel :

En person som är kock som nämnde Salsabas tidigare i tråden och det funkar jättebra - såklart
Så det är ett klockrent tips

300 gram salsa köpt, eller hemma gjord som mosas el mixas
1/2 -1 tsk honung
mindre eller mer än en 1 tsk spiskummin, helst mycket mindre
1 tsk oregano
hetta valfri hotsås, sambal, sriracha

Blanda, stå kallt ett tag innan
Senast redigerad av Sladdaren Idag kl. 08:56.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in