2026-05-19, 10:26
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JadesDJxT
Jag håller själv på med AI, så det är inte helt otippat att jag testat göra musik med hjälp av AI.

Jag delar med mig av en del jag gjort.

https://drive.google.com/drive/folders/1d54ll7ts7NSVeN45J7zXWAiDp77pcVuw?usp=sharing

Jag håller med alla som är kritiska här på tråden.

Citat:

Du skrev en prompt . Du har inte gjort någonting .
Citera
2026-05-19, 10:28
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Använder flera trevliga webbläsartillägg till Brave, Chrome & Firefox som varnar för och blockerar AIgenererad musik och videos, har på bara några dagar blockat ett tusental.

Vad heter ett sådant trevligt tillägg ? Jag använder Firefox och vill definitivt ha samma möjligheter att blocka skiten
Citera
2026-05-19, 10:37
Medlem
AI förtar ju hela i'den om skapande.

Man vill ju inte låta negativ, men för mig är AI något som ev. kommer ta över musikskapande mer och mer. Men trots detta dikterar då AI villkoren. Man blir per automatik mer och mer i händerna på detta verktyg, där risken är stor att den i'den man hade aldrig blir det resultat man från början hade en vision av.

Skräckscenariot är att musikskapare helt enkelt ger upp en vacker dag då AI är så pass utvecklat att det inte är minsta problem att på några sekunder få tusen ideer på färdiga låtar du kan välja på och lätt göra ev. förändringar du vill göra.
Till slut kommer det inte ens vara "A piece of cake" att skapa en låt och tekniken har gjort det i stort omöjligt att höra skillnad. Då ska motivationen vara megastor för att en musikskapare ska fortsätta skapa då du alltid kommer få frågan om du skapat med just AI.
Hemska tanke..
Citera
2026-05-19, 10:42
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eudiktatur
AI förtar ju hela i'den om skapande.

Man vill ju inte låta negativ, men för mig är AI något som ev. kommer ta över musikskapande mer och mer. Men trots detta dikterar då AI villkoren. Man blir per automatik mer och mer i händerna på detta verktyg, där risken är stor att den i'den man hade aldrig blir det resultat man från början hade en vision av.

Skräckscenariot är att musikskapare helt enkelt ger upp en vacker dag då AI är så pass utvecklat att det inte är minsta problem att på några sekunder få tusen ideer på färdiga låtar du kan välja på och lätt göra ev. förändringar du vill göra.
Till slut kommer det inte ens vara "A piece of cake" att skapa en låt och tekniken har gjort det i stort omöjligt att höra skillnad. Då ska motivationen vara megastor för att en musikskapare ska fortsätta skapa då du alltid kommer få frågan om du skapat med just AI.
Hemska tanke..
Låter riktigt dystert och dystopiskt. Jag hoppas det även i framtiden finns folk som brinner så pass mycket för musik att de fortfarande lägger ner sin själ i att skapa vacker och unik musik på det gamla hederliga sättet.
Citera
2026-05-19, 10:50
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Jag håller själv på med AI, så det är inte helt otippat att jag testat göra musik med hjälp av AI.

https://drive.google.com/drive/folders/1d54ll7ts7NSVeN45J7zXWAiDp77pcVuw?usp=sharing

Ingen bryr sig om din musik eller var ditt senaste toalettbesök hamnade på Bristolskalan. Dessutom finns det redan trådar.

(FB) AI-genererad musik
(FB) Ai musik
(FB) Göra musik med AI
(FB) Musik för AI?
Citera
2026-05-19, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Låter riktigt dystert och dystopiskt. Jag hoppas det även i framtiden finns folk som brinner så pass mycket för musik att de fortfarande lägger ner sin själ i att skapa vacker och unik musik på det gamla hederliga sättet.
Det hoppas jag med.
Själv skapar jag min egen musik.
Riktiga instrument. Ingen fake.
Går man in på div.forum där ex.vis Independent artists lägger upp sin musik så pågår en het debatt om just AI:s intrång i musikskapande. Inte minst i USA där motståndet är stort idag, vilet fått flera streamingtjänster och musikplattformar att inte lägga upp AI genererad musik vilket jag förstås tycker är rätt.
Spotify varnar ex.vis om de hör att en låt är AI genererad.
Citera
2026-05-19, 11:05
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eudiktatur
Det hoppas jag med.
Själv skapar jag min egen musik.
Riktiga instrument. Ingen fake.
Går man in på div.forum där ex.vis Independent artists lägger upp sin musik så pågår en het debatt om just AI:s intrång i musikskapande. Inte minst i USA där motståndet är stort idag, vilet fått flera streamingtjänster och musikplattformar att inte lägga upp AI genererad musik vilket jag förstås tycker är rätt.
Spotify varnar ex.vis om de hör att en låt är AI genererad.
Ja jag tycker samma, att det är bra om man inte lägger upp AI-genererad musik på musikplattformarna. Men det lär nog bli mer sånt framöver tyvärr. Men jag tycker att då ska det också framgå om det är AI-genererat. Som användare av dessa plattformar vill jag kunna sålla bort sådan musik utan att behöva gissa mig till om det är AI-genererat.
Senast redigerad av Lloyd.Christmas 2026-05-19 kl. 11:11.
Citera
2026-05-19, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Vad heter ett sådant trevligt tillägg ? Jag använder Firefox och vill definitivt ha samma möjligheter att blocka skiten
Finns flera, bla:
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/ai-channel-blocker-for-youtube/
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/youtube-ai-blocker/
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/ai-content-shield/
https://www.aicontentshield.app/
Citera
2026-05-19, 12:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Den mesta AI-musiken låter skit. Kopierad, inställsam, ingen orginalitet, överdrivet anpassad sång etc. Rent skräp enligt mig.

Mycket är skräp men mycket har blivit virala… En Rysk känd gammal låt har blivit en cover som gjordes på Engelska av ”Kanye West”. Jag var besatt i denna låt och den är fortfarande bra.. riktigt grym!!

Kanye west - silver night
https://www.tiktok.com/@farhad_nazarov/video/7627408815457127681?is_from_webapp=1&sender_device =pc&web_id=7531479976575665686
Citera
2026-05-19, 12:17
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ja, man kan tycka på vilket sätt man vill.

Men poängen förbigås.

AI förändrar skapande från direkt hantverk till selektion, styrning och iterativ estetik.

Jösses, vilket dravel. Och även här har du tagit ai till hjälp, får man förmoda, för bara nån som helt saknar förståelse för skapandeprocessen skulle påstå att ai har förändrat den på så sätt du beskriver.

Att gradvis förfina nåt har alltid varit nyckeln till framgång, oavsett konstform. Att ta nåt från skisstadiet till en färdig produkt är hantverket.
Citera
2026-05-19, 12:27
Medlem
Separatistens avatar
Vilken mjukvara använder du för att "skapa" musiken?
Citera
2026-05-19, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Jösses, vilket dravel. Och även här har du tagit ai till hjälp, får man förmoda, för bara nån som helt saknar förståelse för skapandeprocessen skulle påstå att ai har förändrat den på så sätt du beskriver.

Att gradvis förfina nåt har alltid varit nyckeln till framgång, oavsett konstform. Att ta nåt från skisstadiet till en färdig produkt är hantverket.

Nja, jag använder AI till både musik och mitt primära projekt.

Där låter jag AI augmentera min kognitiva förmåga istället för att ersätta.

Men när jag skriver generellt tar jag inte hjälp av AI.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in