2026-05-19, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Vilken mjukvara använder du för att "skapa" musiken?

Jag använder mig av brev.ai på webben.

https://brev.ai/app
Citera
2026-05-19, 12:45
Medlem
Separatistens avatar
Kan du rekommendera fler?
Citera
2026-05-19, 12:47
Medlem
Tidsresenarens avatar
Jag använder AI i mitt musikskapande, men mer som ett kompletterande verktyg än som en ersättare.

Skriver man bara en prompt rakt av blir det ofta rätt platt och generiskt. Men om man jobbar utifrån eget material — egna melodier, texter, ackord, produktion osv — kan AI faktiskt bli ett ganska intressant verktyg i processen. Den kan till exempel hjälpa en att hitta nya vägar och inspirera när man sitter fast.

Det väcker förstås frågan: var går egentligen gränsen för när något är ”AI-musik”? Samtidigt vet jag inte om den gränsen alltid är så viktig. I slutändan lyssnar man ju på det man gillar, oavsett exakt hur det kom till.

Redan innan dagens AI fanns det dessutom många hjälpmedel i musikprogram som drog åt samma håll: automatiska trummor, färdiga komp, arpeggiatorer, loopar och virtuella instrument. Så gränsen har nog varit ganska suddig länge.

Samtidigt är det lite ironiskt att de stora musikbolagen verkar så rädda för utvecklingen. Mycket kommersiell musik har ju redan länge varit rätt mallad, trendstyrd och massproducerad. Om gränsen mellan ren promptmusik och vissa industriellt framtagna popproduktioner börjar kännas otydlig, säger det kanske inte bara något om AI, utan också om hur musiken redan har producerats under lång tid.

Det är väl också ganska typiskt att ny teknik nästan alltid möts av motstånd i början. Synthar sågs länge som något kallt och ”omusikaliskt”, och autotune blev nästan ett skällsord när det slog igenom på bred front. I dag är båda snarare självklara delar av musiklandskapet. AI kanske inte är exakt samma sak, men reaktionen känns igen.

TL;DR: AI kan vara ett kreativt verktyg, men resultatet beror fortfarande på vad man gör med det. Gränsen mellan ”AI-musik” och annan teknikanvändning är redan ganska suddig, och paniken kring ny musikteknik är knappast ny.
Citera
2026-05-19, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Kan du rekommendera fler?

Jag har testat, men brev.ai tycker jag ger mest kvalitativa genereringar.
Citera
2026-05-19, 12:53
Medlem
Separatisten, men det finns fler jag testat:

https://song.do/

https://remusic.ai/ai-music-generator

https://aimusic.so/app

https://suno.com/
Citera
2026-05-19, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JadesDJxT
Jag har testat, men brev.ai tycker jag ger mest kvalitativa genereringar.

Rättelse: brev.ai är bra då man inte behöver betala för att ladda ner sina låtar.

Så brev.ai är väl på andra plats.

På första plats, i mitt tycke, är https://song.do/.

Men man behöver betala för att kunna ladda ner.
Citera
2026-05-19, 13:54
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Någon som vet om Maxx hambrgare gått över till AI-musik helt och hållet? För att spara royalty-pengar. Jag känner inte igen en enda låt där, men de är rofyllda och moderna på något flummigt sätt.

Framtiden ser mörk ut för tonsättare och instrumentalister. Och regissörer och skådisar. Och modeller och författare.
Citera
2026-05-19, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Någon som vet om Maxx hambrgare gått över till AI-musik helt och hållet? För att spara royalty-pengar. Jag känner inte igen en enda låt där, men de är rofyllda och moderna på något flummigt sätt.

Framtiden ser mörk ut för tonsättare och instrumentalister. Och regissörer och skådisar. Och modeller och författare.

Känner samma på att ställe där jag jobbar. Helt värdelös musik helt plötsligt och allt känns så AI
Citera
2026-05-19, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsresenaren
Jag använder AI i mitt musikskapande, men mer som ett kompletterande verktyg än som en ersättare.

Skriver man bara en prompt rakt av blir det ofta rätt platt och generiskt. Men om man jobbar utifrån eget material — egna melodier, texter, ackord, produktion osv — kan AI faktiskt bli ett ganska intressant verktyg i processen. Den kan till exempel hjälpa en att hitta nya vägar och inspirera när man sitter fast.

Det väcker förstås frågan: var går egentligen gränsen för när något är ”AI-musik”? Samtidigt vet jag inte om den gränsen alltid är så viktig. I slutändan lyssnar man ju på det man gillar, oavsett exakt hur det kom till.

Redan innan dagens AI fanns det dessutom många hjälpmedel i musikprogram som drog åt samma håll: automatiska trummor, färdiga komp, arpeggiatorer, loopar och virtuella instrument. Så gränsen har nog varit ganska suddig länge.

Samtidigt är det lite ironiskt att de stora musikbolagen verkar så rädda för utvecklingen. Mycket kommersiell musik har ju redan länge varit rätt mallad, trendstyrd och massproducerad. Om gränsen mellan ren promptmusik och vissa industriellt framtagna popproduktioner börjar kännas otydlig, säger det kanske inte bara något om AI, utan också om hur musiken redan har producerats under lång tid.

Det är väl också ganska typiskt att ny teknik nästan alltid möts av motstånd i början. Synthar sågs länge som något kallt och ”omusikaliskt”, och autotune blev nästan ett skällsord när det slog igenom på bred front. I dag är båda snarare självklara delar av musiklandskapet. AI kanske inte är exakt samma sak, men reaktionen känns igen.

TL;DR: AI kan vara ett kreativt verktyg, men resultatet beror fortfarande på vad man gör med det. Gränsen mellan ”AI-musik” och annan teknikanvändning är redan ganska suddig, och paniken kring ny musikteknik är knappast ny.
Jag kan ju bara prata för mig själv och hur jag ser på skapandet.

Man lär ssig ju hela tiden, och jag ser ju ett egenvärde i att skapa låtar på ett ganska "retro" vis. Alltså med instrument där jag endast använder en sequenser ibland och plug ins för effekter. Lite som.man gjorde förr.

Jag spelar in en id'e på några spår.
Därefter får den växa. Jag kan jobba på en annan låt, och efter nåhon vecka få en id'e som ev.tillför den första låten något som ex.vis skapar mer variation.

Så där kan det hålla på tills jag anser det är klart.
Antagligen skulle detta gå både bra och fortare med AI, men i min (tjuriga ) värld skulle det förta det roliga i att just skapa det själv.
Jag har sedan länge insett att jag varken vill eller kommer bli någon stor artist, utan jag gör det enbart för att det är så otroligt roligt och jag mår bra då.
Citera
2026-05-19, 16:49
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JadesDJxT
Nja, jag använder AI till både musik och mitt primära projekt.

Där låter jag AI augmentera min kognitiva förmåga istället för att ersätta.

Du förhöjer "din" kognitiva förmåga genom att du använder en maskin som gör jobbet åt dig ?

Tyvärr går det inte att gömma sig bakom floskler av den här sorten. Alla vet att det är skitsnack och du lurar mest dig själv
Citera
2026-05-19, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Du förhöjer "din" kognitiva förmåga genom att du använder en maskin som gör jobbet åt dig ?

Tyvärr går det inte att gömma sig bakom floskler av den här sorten. Alla vet att det är skitsnack och du lurar mest dig själv

Den gör inte jobbet åt mig, dock.

Jag har färdiga koncept, men jag vill utforska vilka möjliigheter för implementeringar som finns.

Vissa mindre framgångsrika än andra.
Citera
2026-05-19, 17:07
Medlem
Om vi exkluderar musiken, alltså.

Med musik är det närmare det du påstår, då jag bara matar in en text jag jobbat fram med ChatGPT, väljer både genre och titel för låten. Sen trycker på "Create".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in