2026-05-19, 07:01
Medlem
Jag håller själv på med AI, så det är inte helt otippat att jag testat göra musik med hjälp av AI.

Jag delar med mig av en del jag gjort.

https://drive.google.com/drive/folders/1d54ll7ts7NSVeN45J7zXWAiDp77pcVuw?usp=sharing
Citera
2026-05-19, 08:20
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JadesDJxT
Jag håller själv på med AI, så det är inte helt otippat att jag testat göra musik med hjälp av AI.

Jag delar med mig av en del jag gjort.

https://drive.google.com/drive/folders/1d54ll7ts7NSVeN45J7zXWAiDp77pcVuw?usp=sharing

Jag tillhör den gamla skolan som själv spelade alla instrument när jag gjorde musik, därför känner jag spontant att ai-musik är mer av en beställning än nåt man ”gör”.

Men jag kanske bara är gammal och tråkig. Kan du förklara lite hur det går till när du gör denna musik? Hur ser en prompt ut?
Citera
2026-05-19, 08:25
Medlem
Dessvärre sparar jag inga prompter, så jag kan inte referera.

Det blir som det blir för stunden, liksom.
Citera
2026-05-19, 08:54
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Jag tillhör den gamla skolan som själv spelade alla instrument när jag gjorde musik, därför känner jag spontant att ai-musik är mer av en beställning än nåt man ”gör”.

Men jag kanske bara är gammal och tråkig. Kan du förklara lite hur det går till när du gör denna musik? Hur ser en prompt ut?

Som att beställa take away och säga att man är kock. Men take away är oftast gott, till skillnad från den generiska och själlösa dyngan som en artificiell sopstation får fram.

Att be om en låt utifrån några nyckelord är inte skapande. Du är sannerligen inte kreativ. Du är verkligen ingen musiker.
Citera
2026-05-19, 09:06
Medlem
Om det är till någon form av tröst så sållar jag aggressivt. För varje låt jag har har det kanske gått 12 olika versioner.

Är selektiv för vad jag sparar.
Citera
2026-05-19, 09:14
Medlem
Använder flera trevliga webbläsartillägg till Brave, Chrome & Firefox som varnar för och blockerar AIgenererad musik och videos, har på bara några dagar blockat ett tusental.
Citera
2026-05-19, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Använder flera trevliga webbläsartillägg till Brave, Chrome & Firefox som varnar för och blockerar AIgenererad musik och videos, har på bara några dagar blockat ett tusental.

Visst, det funkar väl om man vill undvika fake-innehåll.

Men premissen här är ju explicit AI-musik.
Citera
2026-05-19, 09:44
Medlem
Karmans avatar
Den mesta AI-musiken låter skit. Kopierad, inställsam, ingen orginalitet, överdrivet anpassad sång etc. Rent skräp enligt mig.
Citera
2026-05-19, 09:51
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Dessvärre sparar jag inga prompter, så jag kan inte referera.

Det blir som det blir för stunden, liksom.

Menar inte att va taskig, men hade jag bett en ”riktig musiker” att beskriva sin process hade jag mötts av en textvägg med beskrivningar av allt från val av strängar och plektrum till märke av äggkartongerna som användes för ljudisolering. Det hade krävts ett kontaktförbud för att få honom att sluta. Typ. Så att det blir som det blir är tyvärr inget svar som ändrar min uppfattning om ai-musik, men lycka till med promptandet!

Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Som att beställa take away och säga att man är kock. Men take away är oftast gott, till skillnad från den generiska och själlösa dyngan som en artificiell sopstation får fram.

Att be om en låt utifrån några nyckelord är inte skapande. Du är sannerligen inte kreativ. Du är verkligen ingen musiker.

Enig.
Citera
2026-05-19, 10:06
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Problemet jag ser med AI-genererad musik är att den på nåt sätt känns fake och inte har något hjärta. Det är helt annat när riktiga människor med talang skapar musik genom att spela instrument och sjunga. Det är äkta och framkallar helt andra känslor när man lyssnar på det. Musik gjort av en AI känns bara blä men det är vad jag tycker.
Citera
2026-05-19, 10:09
Medlem
Ja, man kan tycka på vilket sätt man vill.

Men poängen förbigås.

AI förändrar skapande från direkt hantverk till selektion, styrning och iterativ estetik.
Citera
2026-05-19, 10:22
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
Ja, man kan tycka på vilket sätt man vill.

Men poängen förbigås.

AI förändrar skapande från direkt hantverk till selektion, styrning och iterativ estetik.
Så är det.
Ett område där jag tror AI faktiskt kan användas för musikproduktion med "gott samvete" är inom TV & reklam. Där tycker jag personligen inte att det spelar någon roll om musiken är AI-genererad. Det används antagligen redan där skulle jag gissa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in