Citat:
Ursprungligen postat av
Threadkiller
Det var du som valde ut just 1700-talet, inte jag, och jag skrev att det var lokala och extrema exempel. Med "lokala" avses naturligtvis både i tid och rum, vilket givetvis syftar just på Sveriges krigande vid den tidpunkten.
Dick Harrisons storhet som historiker har jag aldrig lyckats begripa. Här hävdar karln på fullt allvar att skelett från en begravningsplats vid Helgeandsholmen kan användas för att slå fast medellivslängden för hela den svenska senmedeltiden, när det är allmän kunskap att många av kropparna härrör från
Helgeandshuset och knappast behöver vara representativa för samhället som helhet. Men för medeltiden är helhetsbilden mer komplicerad och osäker vad genomsnittlig livslängd beträffar.
Faktum kvarstår att det var män som kallades ut i krig, män som hade de tyngsta och farligaste jobben, män som förväntades skydda kvinnor i händelse av angrepp eller katastrofer, kvinnor som prioriterades för livbåtarna, kvinnor som åtnjöt ett större lagligt skydd mot våldsgärningar, och så vidare.
Män hade naturligtvis andra fördelar av det patriarkala systemet, jag har aldrig påstått något annat. Men att koka ner det till "systemet var till för att förtrycka kvinnor och göra kvinnor till männens egendom" är nonsens i kubik. Du utdömer inte hårdare straff för att skada eller förstöra din egendom än för att skada eller döda dig själv, och du inför inte kulturella sedvänjor som säger att din egendom ska gå före dig i livbåten. Det är en totalt orimlig bild av historien.
Jag tog 1700 som exempel på när kvinnor blev omyndighetsförklarade då de gifte sig och inget annat.
Hur tror du man forskar fram medellivslängden för medeltiden eller tidigare? Slår upp SCB data för 1450 eller?
Finns flera likande studier man gjort över världen, som påvisar att kvinnor inte hade längre medellivslängd än män under medeltid och tidigare.
https://www.discovermagazine.com/both-men-and-women-had-same-life-expectancy-during-the-medieval-period-46869
"Life Expectancy During the Medieval Period
Women lost their life expectancy edge during the Medieval Period because of cultural reasons, says Sharon DeWitte, study author and a biological anthropologist at the University of Colorado Boulder. Women in most societies have longer life expectancies, so this evening out could only be blamed on something cultural.
Medieval England — which lasted from 1066 to 1485 — was a patriarchal society with a preference for male heirs, says DeWitte.
“This shapes who gets certain foods and how resources are spread among children at crucial points in their development,” she says.
And though medicine was primitive by our standards, patriarchy still would have shaped who received it and who did not. Women were also more likely to be on the frontlines caring for people with communicable diseases, which made them more likely to come down with an infection."
Harrison är professor i Historia, lär klå båda våra nivåer av historiekunskaper, tro't eller ej.
Faktum kvarstår alltså att kvinnor under medeltidens gravt patriarkala samhälle dog i förtid....
bland annat just! för att man INTE skyddade dem, avseende tillgång på föda, sjukvård m.m. på samma sätt som män.
Och den skillnaden avseende den naturliga skillnaden i medelivslängd mellan könen, kan du även se i nutid då det kommer till gravt patriarkala länder kontra jämställda. Fortfarande i dag kan du se kulturer där männen får äta först och där flickor löper högre risk att dö som spädbarn ex. för att man inte tar hand om dem på samma sätt som pojkarna.
Patriarkat ÄR förtryck av kvinnor, vilket skadar inte bara kvinnors livskvalitet utan även deras livslängd och hälsa. Försök fan ta in detta nu.
Kvinnor och barn först i livbåtarna var också en myt, nånting man alltså säger för att det låter bra....men som alltså inte alls gällt i verkligheten utom i undantagsfall.
https://www.uu.se/nyheter/2012/2012-04-11-titanic-inte-som-andra-fartygskatastrofer