Citat:
Ursprungligen postat av
Threadkiller
Som sagt, för medeltiden är det mer komplicerat av flera orsaker, så visst, där är detta med medellivslängden i sig inget argument. Det var du som valde ut 1700-talet men jag formulerade mig onödigt svepande som om det gällt hela historien. Tar tillbaka det.
Faktum kvarstår: när man var tvungen att med flit ställa folk i farans väg, som under krig eller katastrofer, var det männen som förväntades gå i fronten och ta första smällen. Det finns mig veterligen ingenting som ens antyder att man satte kvinnor på att vårda sjuka därför att det var farligt, för att skydda männen så att de skulle slippa.
Jag vet inte jag....män har väl knullat kvinnor i alla tider, "med flit" mycket väl vetandes vad det kunde innebära för livshotande fara, eller i vart fall rejäla sociala risker för kvinnan i fråga? och väl vetandes att inte fan skulle han ta ett skit ansvar om där blev barn.
Dvs fullt medvetet inte bara utsatt kvinnan i fråga för fara utan även ev. avkomma, hans egna gener.
Där kan du ju verkligen prata om att "med flit" "fullt medvetet" se till att nån annan ska riskera skadas.
Vidare krig drabbar inte bara män, verkligen inte. Och de har sällan heller orsakats av kvinnor, eller gynnat kvinnor specifikt. utan varit något som en manlig elit mestadels sysslat med, dvs ett förtryck som handlat om klass för inte sjutton var det rika män som på 1600 talet tvingades ut i leran för att dö i nån sotdöd. För det var vad de flesta soldater då dog av...inte krig utan sjukdomar.
Citat:
Självfallet, men det han faktiskt skriver i artikeln - "så här var det på en kyrkogård bredvid en fattigstuga, så det måste ha gällt hela den svenska senmedeltiden" - är felaktig logik oavsett hur mycket historiekunskaper han har. Jag tenderar att lita på experter, men inte när de gör uppenbara dumheter, och det är inte första gången jag ser något sådant från Harrison. Jag har själv läst ett par av hans böcker och de är förvisso välskrivna, men han har en väldigt tydlig confirmation bias som dyker upp lite då och då.
Suck, det är en arkeologisk studie som sen sätts samman med flera andra, och annan form av data som pekar på samma sak, vilket man sen drar en logisk slutsats kring förhållanden under den tiden, på just den platsen etc.
Citat:
Suck. Nu försöker du dra växlar på att kvinnor inte var mer skyddade än män på alla sätt. Det stämmer naturligtvis, men jag tänker inte ge mig in på någon diskussion där man väger varje liten detalj i det forn- eller medeltida livet för och emot, eftersom det inte är min poäng.
Du försöker hävda att patriarkatet syftat till att förtrycka kvinnor och göra dem till trälar. Det är inte sant, och för att bevisa att det inte är sant räcker det med att kvinnor i ett flertal situationer helt uppenbart var mer skyddade än män. Det räcker för att visa att man värderade kvinnor på ett helt annat sätt än som "egendomar". Att de i vissa andra situationer prioriterades lägre än män är inte relevant. En slav värderas aldrig högre än sin ägare, fattar du inte att det faller på sin egen orimlighet?
Kvinnor var INTE mer skyddade...när ska du fatta. Patriarkat skyddar INTE kvinnor.
Det tar ifrån kvinnor trygghet, rättigheter, möjligheter, hälsa och frihet.
Det är INTE att "skydda någon" det är att utnyttja någon.
Och humor...du sitter här och tar upp några futtiga exempel, detaljer från fortiden.....myten om "kvinnor och barn först, dubbel straff vid dråp...och bal bla....och sen anklagar du mig för att: "väger varje liten detalj i det forn- eller medeltida livet för och emot,"
Fakta är att patriarkat prioriterade män och mäns behov.....och män hade/ har behov av sex, då ordnade man kvinnor som inte gavs möjligheter eller ens rättigheten säga nej samt sköt ansvaret för att sex skett tpå enkom dem, garanterad kunskap om att de är fäder till barn, då la man enorm vikt på att kontrollera, skamma kivnnor men inte män, samt nödvändig arbetskraft som skulle vara så billig som möjligt.
Patriarkat skyddar INTE kvinnor, den skyddar män från att behöva ta ansvar.
Citat:
Låt säga att man införde regeln att män med en viss förmögenhet, säg tio miljoner, skulle gå före i livbåtarna. I förlisningar där ingen ordning hann upprättas, tenderade det ändå att bli att fattigare men yngre och starkare män trängde sig före - men när besättningen hade tid att organisera evakueringen fick de rika männen gå först. Hade du då inte ansett att dessa rika män var privilegierade och att man försökte skydda dem framför de fattiga, oaktat att det ofta inte lyckades?
Jag tror att vi båda vet svaret på den frågan.
Suck, rika är självfallet privilegierade inom en radda områden just för att de kan betala för dessa priivilegier, ex. att ha full uppsättning livbåtar på sitt eget däck och låsta dörrar mellan däcken så ingen från andra och tredje klassen kunde röra sig på de rikas däck... medan folk i andra klass fick slåss om ett mindre antal.
OM man nu verkligen hade velat skydda kvinnor från både drunkning, våldtäkter, ofrihet, våld, utnyttjande, etc etc varför då inte ge dem möjligheten att lönearbeta och rå och se om sina egna hus? så de kunde prioritera och köpa sin egen trygghet? eller satt kvinnor på dessa "egna däck" med tillräckligt antal livbåtar?
hmm?
Grundskälet till att man överhuvudtaget har haft dessa idéer om att kvinnor behöver skyddas...handlar om att man varit fullt medveten om att kvinnor ständigt riskerar utsättas för sexuellt våld, dvs riskerar att få avkomma med andra män, samt att kvinnor är satta att ansvara och ta hand om barn, dvs nästa generation av män och deras kvinnliga ägodelar....
när man vill rädda kvinnor handlar det i regel om livmödrar och barn, och inte att man varit specifikt intresserad av att människor med kvinnlig kön ska skyddas.