2026-05-17, 18:32
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Majoriteten i den kategorin får köra A-kassa och aktivitetsstöd så länge det går(vilket de tuffat till reglerna på nu) sen ta ut tjänstepension PPM så fort det går och gå i ofrivillig tidig pension.
Nej du, Är man 55 år och kunnig inom sitt yrke är man den allra bästa man kan rekrytera. Mer än 10 år kvar att jobba, kommer stanna kvar och inte jaga karriär, ingen vab och uppför sig som en lojal och väluppfostrad varelse.
Citera
2026-05-17, 18:34
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ingen sanning säger du? Vilken planet lever du på?

https://www.sverigesradio.se/artikel/arbetslos-efter-55-darfor-blir-det-svarare-att-fa-jobb
Jag lever i det riktiga Sverige. Det som ligger mer än 10 mil från Stockholm och där man inte måste vara bög eller neger för att passa in i normen.
Citera
2026-05-17, 18:37
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Nej du, Är man 55 år och kunnig inom sitt yrke är man den allra bästa man kan rekrytera. Mer än 10 år kvar att jobba, kommer stanna kvar och inte jaga karriär, ingen vab och uppför sig som en lojal och väluppfostrad varelse.

Finns vissa variationer beroende på var i landet du bor såklart..men det går inte att komma ifrån att det är tuffare vid 55 om en industri lägger ner i din stad.. rent av omöjligt om det är en stad under 50.000 pers kanske, men folk kan ju byta bransch/flytta.
Citera
2026-05-17, 18:47
  #64
Medlem
Wajis avatar
Jag sätter in tjänstepension till mig själv och personalen via en bankman som lägger dessa i fonder. De senaste 5 åren har den som fått sämst utdelning på 29%.

Alla har olika insättningar och fonder. Man kan välja högre lön eller pension när man har lönesamtal vilket ej hålls varje år ska tilläggas.

Så jag tycker alla kan förhandla om detta om man har e. Bra arbetsgivare. Viktigt attest ha något jäkla kollektivavtal eller liknande skit.
Citera
2026-05-17, 18:55
  #65
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Kan tänka mig att detta gäller sådana som vill ligga kvar inom samma yrke/status, tror det är enklare om man tar ett "nedtrappningsjobb".

Nedtrappningsjobb?
Kan du ge några exempel?
Är det bristyrken du tänker på? Typ personlig assistent , bussförare?
Citera
2026-05-17, 18:58
  #66
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Jag lever i det riktiga Sverige. Det som ligger mer än 10 mil från Stockholm och där man inte måste vara bög eller neger för att passa in i normen.


Okej så du menar att alla som har svårt att få jobb efter 55 har svårigheter för att de bor i stockholm och inte är mörkhyade eller homosexuella?
Citera
2026-05-17, 19:02
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nedtrappningsjobb?
Kan du ge några exempel?
Är det bristyrken du tänker på? Typ personlig assistent , bussförare?
Upp till typ 45-55 år så klättrar man upp på karriärstegen, kanske tänka sig klättra neråt....
Citera
2026-05-17, 19:11
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag vet hur det ligger till. Det gör säkert de flesta andra också. Problemet är inte att vi inte vet. Problemet är att vi är många som tycker att systemet suger. Jag tror det behöver reformeras i grunden. Teori och verklighet går inte hand i hand.

När man läste ämnesrubriken så vet man vem som startat ännu en gnälltråd om pensionssystemet.

Du har ju redan fått svaret. Ska man vara pensionär i 25-30 år med 80% lönen, så får du skatta som helvete, svårare än så är det inte.

Ditt påstående att systemet är trasigt pga att ingen anställer 50+ har en ganska stor logiskt brist (även om du har rätt i sak) nämligen att Pensionsmyndigheten styr inte hur arbetsmarknaden fungerar, inte heller pensionsgruppen, utan de tar fram ett system för ett pensionssystem som ger en rimlig utbetalningsnivå, över en rimlig tid och en rimlig skattenivå.

Det är en kompromiss, och påverkar man någon av faktorerna så påverkades de andra också. Man kan inte bara trolla fram pengar hur som helst ifrån ingenstans.


Om arbetsgivare inte vill anställa äldre personer gör knappast att man bara då kan kompensera 15 år utan inkomst med höjd pension istället, det är fullständigt orimligt.

Som redan påpekats, systemet har funnits länge, det är välbalanserat (oavsett vad du tycker) och man kan påverka det under hela sitt liv genom val. Spara undan och minska på dina utgifter fram tills pensionen då klarar du dig fint på de pengar du får.

Som pensionär kan du välja vilken ort du vill att bo på, flytta till en med billigare boenden tex.
__________________
Senast redigerad av Baheera 2026-05-17 kl. 19:28.
Citera
2026-05-17, 19:14
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Man tjänar inte in sin egen pension. Utgifterna flyttas bara fram hela tiden. Om du ska få pension måste det finnas någon som jobbar och betalar åt dig. Klart det blir mindre och mindre. Rena pyramidspelet.

Hela samhället är ett pyramidspel med det resonemanget. Oavsett om dina pengar sitter på ett konto hela livet så krävs det någon yngre som arbetar för att du ska kunna leva som pensionär, dvs köpa mat, besöka sjukvård osv.
Citera
2026-05-17, 19:16
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Så var det väl innan?

Nu är tanken att det som man betalar in under tiden man jobbar ska betalas ut när man går i pension.

Nej, inkomstpension en betalas ut löpande.

Förr var det så att pengarna sattes undan. det systemet höll på att haverera då folk började leva allt längre och pengarna räckte inte.
Citera
2026-05-17, 19:25
  #71
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Upp till typ 45-55 år så klättrar man upp på karriärstegen, kanske tänka sig klättra neråt....

Jag är inte så säker på att det underlättar. Tror inte att de vill anställa 55+ på kassan på ICA eller för att vända burgare på McDonalds.
Citera
2026-05-17, 19:26
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Finns vissa variationer beroende på var i landet du bor såklart..men det går inte att komma ifrån att det är tuffare vid 55 om en industri lägger ner i din stad.. rent av omöjligt om det är en stad under 50.000 pers kanske, men folk kan ju byta bransch/flytta.
Ja flytta har man alltid fått gjort om man inte kan försörja sig där man bor.
Har varit helt självklart för alla människor i hela världshistorien förutom de senaste 30 år sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in