2026-05-14, 23:03
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Låter väl i OP som att barnen är ansvarslösa knarkare som inte förtjänar pengarna.

Nu ska väl inte barn förtjäna pengar, men att ge ett stort arv till missbrukande barn är ju bara något som skadar barnen ännu mer. Så i ett sådant fall är det bästa att inte ge barnen något arv, så de inte kan bränna det på knark.
Citera
2026-05-14, 23:25
Medlem
Min vän, jag hatar inte mina barn men har ändå funderat mycket kring det här med arv. Det finns bra lösningar. Mycket bra lösningar. Det bästa är om du diskuterar igenom det med en jurist.

Förmånstagarförordnande.

Lägg det ordet på minnet. Förmånstagarförordnande.

Förmånstagarförordnande är en juridisk bestämmelse i liv- och kapitalförsäkringar som handlar om vem som skall få pengarna när du går bort. Försäkringar med förmånstagarförordnande ingår inte i den vanliga arvsordningen eller bouppteckningen.

Att ge bort pengar lite pö och pö medan du lever bör också övervägas. Likaså att flytta utomlands. Du kan välja ny hemvist i ett land med arvslagstiftning som tillåter just det testamente du tänker dig, och sen dö i det landet.

Försäkringslösning, gåvor och ny hemvist. Dina barn kommer inte få ett öre, och varför skulle dom? Det är inte deras pengar.
Senast redigerad av Petronius 2026-05-14 kl. 23:32.
Citera
2026-05-14, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Kommer få lite arv från min mor som jag högaktar och vår relation är fin.
Det är inte småpengar.
Hur kan jag förhindra att dessa sprids till mina barn som inte alls är rättfärdiga till sånt, när jag dör. Måhäna varit en dålig förälder, men barnen ska inte få leva och knarka på andras pengar.
Måste jag spendera upp dem, eller ge bort till någon organisation för att lösa detta? Svensla lagar är ju inte enkla kring detta kring arv, man kan kan inte ge till vem man vill i testamente.
Dina barn (bröstarvingar) har alltid juridisk rätt till sin arvslott.
För att göra dem lottlösa ska det inte finnas några tillgångar i den bodelning som upprättats efter din bortgång.

Även om du skulle testamentera bort din förmögenhet till någon annan har dina barn rätt till sin arvslott.
Det är lagen
Citera
2026-05-14, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eudiktatur
Dina barn (bröstarvingar) har alltid juridisk rätt till sin arvslott.
För att göra dem lottlösa ska det inte finnas några tillgångar i den bodelning som upprättats efter din bortgång.

Även om du skulle testamentera bort din förmögenhet till någon annan har dina barn rätt till sin arvslott.
Det är lagen

En kapitalförsäkring med förmånstagarförordnande ingår inte i bouppteckningen.
Citera
2026-05-14, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
En kapitalförsäkring med förmånstagarförordnande ingår inte i bouppteckningen.

Undantag (jämkning): Om förmånstagaren är någon annan än make/sambo och utbetalningen gör att en bröstarvinge (barn) får ut sin laglott kränkt, ska detta jämkas, men pengarna ingår ändå inte i själva bouppteckningen.
Citera
2026-05-15, 00:01
Medlem
Citat:
Det är inte småpengar.
Hur kan jag förhindra att dessa sprids till mina barn som inte alls är rättfärdiga till sånt, när jag dör. Måhäna varit en dålig förälder, men barnen ska inte få leva och knarka på andras pengar.
Måste jag spendera upp dem, eller ge bort till någon organisation för att lösa detta? Svensla lagar är ju inte enkla kring detta kring arv, man kan kan inte ge till vem man vill i testamente.

För 4 år sedan skrev du att du hade en dotter som är född 2015, alltså 10-11 år nu. Menar du att hon skulle "knarka upp" dina pengar? Är du ett tvättäkta troll?

Du får väl använda upp pengarna och tillgångarna då. Då finns där inget kvar sedan, den dagen du kolavippar.
Senast redigerad av TomatKungen 2026-05-15 kl. 00:05.
Citera
2026-05-15, 00:25
Medlem
Comitiums avatar
Jag tycker att idén med ett skuldebrev verkar OK och borde fungera. Dödsboets skulder ska ju betalas innan arvingarna får sitt.

Såvida det inte kan visas att det är en skentransaktion. Vart tog de lånade pengarna vägen? Inga noteringar om inbetalning på bankkonto o.s.v....
Citera
2026-05-15, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Jag tycker att idén med ett skuldebrev verkar OK och borde fungera. Dödsboets skulder ska ju betalas innan arvingarna får sitt.

Såvida det inte kan visas att det är en skentransaktion. Vart tog de lånade pengarna vägen? Inga noteringar om inbetalning på bankkonto o.s.v....

Det är brottsligt att försöka undanhålla någons arv genom falsk skuldsedel.
Risken är att personen med skuldsedeln åker dit och ungarna får hela arvet då.
Citera
2026-05-15, 02:04
Medlem
Barnen har rätt till sin laglott. Barnen kan inte knarka upp pengarna om du redan köpt finknark för dem.
Citera
2026-05-15, 03:22
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Det är inte småpengar.

Jag tror att dina starka känslor kring ditt arv, är ett uttryck för hur du har det och hur du har haft det. Jag blev ganska bekymrad av att läsa dina inlägg här i tråden, och ögnade igenom din trådhistorik.

Det verkar som att du har mist vårdnaden om din dotter delvis för att du knarkade innan hon föddes. Du verkar vara besviken på dina barn...och de verkar vara besvikna på dig. Jag ser också att du i perioder tappat livslusten och frågat "varför...?". Det gör man inte utan anledningar.

Jag misstänker att du behöver titta inåt. Om du gräver i djupet av ditt hjärta - vad ångrar du i ditt liv? Vad har du inte bett om ursäkt för eller tagit ansvar kring ännu? På vilka sätt har du gjort dig själv och andra besvikna? Finns det några försonande samtal som skulle behöva äga rum?

Och tänk på att bakom extrema beteenden eller ageranden - t.ex. supande/knarkande, fejder, döttrar som är bitska - ligger ofta trauma, stark besvikelse eller sorg. Fundera på det i förhållande till dig själv och dem du har i din närhet. Kanske kan saker ljusna för er framöver om du vidtar ett antal välriktade åtgärder?
Citera
2026-05-15, 04:01
Medlem
Citat:
Det är inte småpengar.

"Jag har haft det lätt i livet och varit en dålig farsa. Hur kan jag vara en ännu sämre farsa?"

Det är så jag läser det du skriver.

Röda korset är mitt tips.
Är inte kristen själv, men dom hittar nog hål att täppa igen ska du se.
Citera
2026-05-15, 04:06
Medlem
Citat:
Tack, men tror barn går före ev. skuldebrev. Men har kanske fel.
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Du har helt fel, skulder betalas alltid i första skeende, det är ingen skillnad på banklån eller skuld till en vän, sambo, bekant, samt man har ingen konto historik som sträcker sig längre än ca 8år bak i tiden samt det råder även bank sektetess så man får inte rota hur man vill i bankkonton.
Man kanske ska börja med att klargöra om man vill göra det på ett lagligt sätt eller är villig att begå brott. Du tycks vara villig att begå brott, vilket du visat även i andra trådar, men det är inte en inställning du kan förutsätta gäller för alla. Och ur den laglydiges perspektiv har Mumbo2022 inte alls fel. Om inte de inblandade är villiga att begå mened, upprätta falska handlingar, e.d, går inte dessa skuldbrev före barnens arvsrätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in